Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

PSR Vragen Commissie MZ 27/2

24 februari 2012 by alex achterhuis

Opening Porthos loket.

Vragen in commissie Maatschappelijke Zaken d.d. 27 februari 2012

Op donderdag 16 februari 2012 was de bijeenkomst voor de ingebruikname van het Porthos loket in de Brede school te Vlissingen.
We zijn blij dat het Porthos loket nu ook in Vlissingen open is.
We zijn wel verbaasd over de uitbundige wijze waarop dit gepaard ging.
De gemeente Vlissingen, en daarbij ook alle instanties die gebruik maken van gemeenschapsgeld, hebben te maken met strenge bezuinigingen.
We hebben daarom ook de volgende vragen.

– Wat waren de kosten van deze opening en kunnen deze in grote lijnen gespecificeerd worden. o.a. kosten promotiefilm, kosten band, kosten catering, kosten techniek en kosten fotograaf.
– Door wie worden deze kosten betaald.
– Hoeveel bezoekers waren bij de opening aanwezig.
– Is de wethouder van mening dat er bij deze opening slim met geld is omgegaan zoals hij in zijn speech aangaf.

Onderwerp: WMO, Boodschappenservice.
Inwoners met een WMO-indicatie ontvingen onlangs een folder over wijziging in de dienstverlening.
Daarin wordt o.m. uitleg gegeven over de boodschappenservice. Afnemers van deze dienst, veelal mensen met een minimaal inkomen, wordt de mogelijkheid geboden om de wekelijkse boodschappen door Orionis te laten doen tegen een eigen bijdrage van € 4,– per keer. Voorheen werden de boodschappen door de zorgkracht gedaan en uiteraard gebeurde dat dan in de winkel naar keuze van de klant. In de verstrekte folder is vastgelegd, dat men geen keuze meer heeft. Vaste leverancier is Albert Hein. Zeker niet de goedkoopste kruidenier en voor mensen met een kleine portemonnee betekent dit, zeker in combinatie met voornoemde eigen bijdrage, een forse lastenverhoging.
We zijn ons ervan bewust, dat met verschuiving van de zorgtaken verschraling in de dienstverlening onvermijdelijk is. Wij zijn echter ook van mening, dat de resterende dienstverlening betaalbaar moet blijven.

Onze vragen aan de wethouder:
– Is er onderzocht wat de gevolgen van deze maatregel voor de zorgcliënten zijn?
– Is met zowel de financiële bijdrage als de gedwongen winkelnering (AH) de drempel voor de mensen niet te hoog gelegd?
– Wat zijn de redenen, dat juist voor deze supermarktketen is gekozen?
– Is er voor wijken en dorpen, waar deze kruidenier niet is gevestigd, over een alternatief gedacht?
– Worden de WMO-klanten er ook op geattendeerd, dat er nog steeds winkeliers met een eigen bezorgservice zijn?
– Is er voorzien in een evaluatie van de regeling o t.a.v. het effect voor de WMO-klanten.
                                                                                                  o m.b.t. het resultaat voor Orionis.
– Kan de wethouder een rapportage van onderzoeksresultaten aan de raad toezeggen?
Wij stellen ons daarbij een rapportage na een periode van b.v. 1/2 jaar voor.

Onderwerp: Welzijnswerk, welzijnsaccommodaties, vrijwilligers.
Aanleiding:
Recent bereikten ons opnieuw berichten over onduidelijkheid in het gemeentelijke welzijnswerk; deze keer over het feit, dat de vrijwilligers van buurtcentra in de gemeente Vlissingen zich ernstige zorgen maken over het voortbestaan van hun activiteiten.
Vragen aan de wethouder:
1 Opheffing Palladium
• Hoever bent U gevorderd met het integreren van de na 1-1-2012 resterende Palladiumtaken in de gemeentelijke organisatie?
• Hoeveel Palladiumfunctionarissen komen over naar de gemeentelijke organisatie en hoeveel daarvan blijven taken in het welzijnswerk uitvoeren?
• Onder welke afdeling worden de Jeugd en Jongerenwerkers geplaatst?
• Welke afdeling faciliteert het vrijwilligerswerk?

2 Beheer welzijnscentra
• Wanneer ontvangt de raad de eind 2012 door u toegezegde indelings- en bezettingsplanning.
• Welke gemeenteafdeling voert het beheer van de accommodaties?
• Heeft u aan de gebruikers en de vrijwilligers duidelijk kenbaar gemaakt, wie de aangewezen contactpersonen binnen de gemeentelijke organisatie zijn?
• Worden er bij het beheer andere organisaties dan de gemeente ingeschakeld?
Zo ja, hoe zijn dan de rechten van de gebruiksgroepen en –organisaties gewaarborgd?

Bron: PSR

Printen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
Deel deze pagina via

Terug naar het nieuwsoverzicht

Laatste Nieuws

  • Inbraken en brandjes in OS
  • Wateroverlast Souburg Noord (2)
  • Karolingische Burg
  • Karolingische Burg – Het plan
  • Vlissingsestraat
  • Verkeersveiligheid bomenbuurt
  • SKJ registratie
  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 09 Albert John Vervorst
  • 20250611 A5 Flyer werving

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025