Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

Hoge brug over kanaal

21 februari 2013 by alex achterhuis

“Prachtig uitzicht of overlast voor omwonenden?”

Hoge brug over kanaal

April 2011 heeft de gemeenteraad van de gemeente Vlissingen het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP) aangenomen. In dit plan wordt onder andere gesproken over de huidige en toekomstige verkeerproblemen rond de halfhoge Sloebrug en de daarbij gelegen spoorwegovergang.

De halfhoge Sloebrug is de aansluiting van de A58 op het regionale verkeersnetwerk en tevens de entree tot de Stad Vlissingen en een deel van de Walcherse dorpen. Vooral in het zomerseizoen is de verkeersdruk groot, die druk zal in de toekomst alleen maar toenemen. Het is dan ook logisch dat de gemeente in het GVVP de wens uitspreekt hier iets aan te doen.

Er worden twee oplossingen genoemd. De eerste is een tunnel. De tweede oplossing is een hoge brug. De gemeente lijkt in het GVVP zijn voorkeur uit te spreken voor de hoge brug. In het plan staat: “Het realiseren van een hoge brug over het Kanaal door Walcheren biedt de mogelijkheid om Vlissingen permanent te ontsluiten en ook de andere knelpunten op te lossen. Tevens kan een hoge brug een baken voor Vlissingen en een markante toegangspoort voor Walcheren vormen. Het biedt bij de entree van Vlissingen de mogelijkheid om het weidse uitzicht te ervaren, van Walcheren en Vlissingen stad aan zee!”.

Dat klinkt mooi, maar er zit ook een minder mooie kant aan dit verhaal.

De huidige halfhoge brug heeft een doorvaarthoogte van maximaal vijf meter. Een hoge brug, waar ook zeilboten met hun hoge masten onderdoor moeten kunnen varen, is al snel drie keer zo hoog als de huidige Sloebrug. De brug gaat ook over het spoor heen. Een afdaling gelijk aan die van de Couberg in Valkenburg is nodig om de kruising met stoplichten bij de Watertoren te halen. Dat is gevaarlijk en daarom niet haalbaar. Dat betekent dat de brug door moet lopen voorbij de Watertoren richting Viaduct. Wat er ontstaat is een Rotterdamse van Brienenoordbrug. Vanaf het viaduct tot voorbij Westerzicht. De geluidswal bij Souburg heeft dan geen functie meer. Souburg en Westerzicht zitten in het lawaai. En over fijn stof zullen we het maar niet hebben.

Bron: PSR

Printen:

  • Print
Deel deze pagina via

Terug naar het nieuwsoverzicht

Laatste Nieuws

  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • Stadhuis OS (2)
  • Zwembad Feel Fit
  • Het Wauwelhofje
  • Werkzaamheden JCV
  • Locatie Roerstraat
  • Introductie van de peukenpaal
  • Einde artikel 12 in zicht!
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20211214 09 Albert John Vervorst

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025