Herinrichting Burgemeester Stemerdinglaan
Wij zijn op de inspraakmiddag op dinsdag 24 september geweest, hebben de herziene plannen bekeken en tijdens de voorlichting goed geluisterd naar de gemeente zelf, maar ook naar de bewoners.
Alles overwegend hebben wij als Fietsersbond Vlissingen/Souburg daarop de volgende opmerkingen gemaakt op het herziene plan van de Burg. Stemerdinglaan en deze toegezonden aan de gemeente.
1. Algemeen
– Positief in het aangepaste plan is dat de Burg. Stemerdinglaan voor 80% twee gescheiden fietspaden kent.
– Wij zijn zeer benieuwd naar de exacte uitwerking van de eilanden op de verschillende kruisingen en hebben aangegeven daarvan op de hoogte gehouden te willen worden en zo mogelijk een inbreng in te willen hebben.
2. Kruising Burg. Stemerdinglaan – Koopmansvoetpad (voorstel gemeente)
– Wij zijn het niet eens dat de voorrang voor de fietser is vervallen. De overgang bij het station van Souburg/ Kanaalstaat/ Bermweg en Spoorstraat is een goed voorbeeld hoe door een juiste weginrichting met de fiets in de voorrang ongelukken voorkomen kunnen worden.
– Wij vinden het een slechte zaak dat de Burg. Stemerdinglaan ondanks dat deze terhoogte van het Koopmansvoetpad op de kruising verhoogd is, een 50 km straat blijft, waarbij de voorgestelde attenderingstrook voor fietsers over de Burg. Stemerdinglaan een doekje voor het bloeden is.
– Wij vinden het ook een slechte zaak dat het Koopmansvoetpad tussen de Burg. Stemerdinglaan en de Kanaalstraat een autostraat blijft.
– Het enige positieve in de nieuwe situatie is dat er voor overstekende fietsers “een eiland” op de Burg. Stemerdinglaan is gecreëerd.
Wij hebben dan ook voorgesteld dat de kruising teruggebracht moet worden tot een 30 kmgebied en dat de voorrang voor fietsers rijdende op het Koopmansvoetpad op het plateau terug moet komen.
3. Kruising Lekstraat – Burg. Stemerdinglaan – Oranjeplein (voorstel gemeente)
We maken ons zorgen over het feit dat in het plan auto’s vanuit het Vikingschip (ovale rotonde bij de supermarkt Jumbo) wel het straatje naar de school in kunnen rijden tot aan het beeld van Pieter Louwerse waar het autoverkeer dan rechtsaf moet slaan naar het Oranjeplein zelf. Bij deze bochtkomen het fietsverkeer en de auto’s elkaar tegen. Een onveilige situatie, zeker 4x per dag wanneer kinderen door ouders met de auto gebracht en gehaald worden.
Wij hebben er dan ook voor gepleit het oorspronkelijke idee te behouden: De parallelstraat fietserstraat te laten zijn en geen auto’s toe te laten.
Bron: Fietsersbond Vlissigen Souburg