Partij Souburg Ritthem (PSR) en de Lokale Partij Vlissingen (LPV) pertinent tegen voorliggend voorstel invoeren commissiestelsel:
De Partij Souburg Ritthem en de Lokale Partij Vlissingen zijn pertinent tegen de invoering van een commissiestelsel met de voorliggende voorwaarden. Rechtmatig hebben de inwoners van onze gemeente vijf raadsleden voor beide partij gekozen. Met de invoering van een commissiestelsel komen per cyclus niet alle vijf gekozen en benoemde raadsleden van de PSR en LPV aan de beurt om aan een commissievergadering deel te nemen.
De PSR en LPV gaan het recht op fractieondersteuning dus niet inleveren voor de kosten van een commissiestelsel (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning artikel 5).
Inleidend:
De commissie Aarts stelt in haar rapport “Van werkdruk naar werklust”:
Het raadslidmaatschap is in eerste plaats vooral een inspirerend ambt. In de gemeenteraad kun je meedenken over en invloed uitoefenen op de directe leefomstandigheden in je gemeente. Raadsleden spreken over een leerzame ervaring of zelfs een verrijking.
In een themapublicatie over lokale politiek onder de kop “Het raadslidmaatschap dure plicht of doffe ellende” door Bas Denters staat een mooie beschrijving over de lusten en lasten van het raadslidmaatschap. Ook kandidaatstelling maakt onderdeel uit, de vijver moet door steeds meer partijen gedeeld worden.
“In de ogen van de grondleggers van de Bataafse Republiek schiep de verkiezing tot ‘representant’ een dure plicht die zwaarder diende te wegen dan particuliere of zakelijke besognes van de uitverkozene. In de politieke verhoudingen in ons land lijkt dit idee in vergetelheid geraakt. Hoewel een deel van de burgers de aantrekkelijke kanten van het raadslidmaatschap onderkent en het vervullen van dit ambt soms zelfs nog ziet als een burgerplicht, is toch de gedachte dat het raadslidmaatschap een tijdrovende, onaantrekkelijke en ondankbare baan is. Vanwege de daling van het partijlidmaatschap en partijgebonden vormen van politieke betrokkenheid en de afkeer bij velen van politiek gedoe vormen de traditionele partijen mogelijk niet het meest geëigende kanaal voor het aanboren van potentieel.”
Juridisch kader:
Op grond van artikel 82 lid 3 GW is de raad vrij om de samenstelling te regelen. Voor zover het de benoeming betreft van de leden van de raad moet men echter wel zorg dragen voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde fracties, zodat een gewogen meningsvorming kan plaatsvinden. De raad kan in raadscommissies ook andere leden dan raadsleden benoemen.
Deze niet-raadsleden kunnen partijleden of onafhankelijke burgers zijn. Conform de GW kan dus een ieder als lid van een raadscommissie worden benoemd, met uitzondering van de burgemeester en de wethouders. Bij verordening, die niet bij het raadsvoorstel is overlegd, is te bepalen dat ook niet-raadsleden in een commissie kunnen worden benoemd. Artikel 82 lid 4 van de GW stelt dat de voorzitter van een raadscommissie lid van de raad is. Burgerraadsleden kunnen dus geen voorzitter van een commissie zijn. In de verordening moet staan dat burgerraadsleden moeten voldoen aan dezelfde wettelijke eisen zoals voor raadsleden in de GW zijn gesteld. De artikelen 10 lid 1 en 2, 11,12, 13 en 15 zijn van toepassing. Fracties kunnen aanvullende eisen aan burgerraadsleden stellen.
Raadsvoorstel:
In het raadsvoorstel staat dat “de meerderheid van de fracties zoals vertegenwoordigd in de gemeenteraad van Vlissingen voor een commissiestelsel heeft gekozen”. Vooralsnog is er geen openbare duidelijkheid over welke fracties voor of tegen het voorstel waren. Dat moet openbaar worden vinden de PSR en de LPV.
Wij zijn tegen het voorliggende voorstel en een ingangsdatum op deze korte termijn is voor de PSR en de LPV onacceptabel. In het raadsvoorstel staat dat de spelregels geformuleerd tijdens de Testamentdag worden overgenomen. De spelregels moeten dan wel in het raadsvoorstel zijn opgenomen.
De gemeenteraad telt inmiddels vijf fracties met elk één raadslid. Voor deze leden heeft het commissiestelsel weinig tijd voordeel want elke vergadering moeten ze aanwezig zijn. De werkdruk voor een raadslid kan ook anders worden verlicht. Daar is geen commissiestelsel voor nodig. Fractiemedewerker/ondersteuner of een wijziging van de rol en inrichting van de griffie zijn zeker opties die de werkdruk helpen verminderen. De zes partijen met elk twee raadszetels hebben wel de mogelijkheid om te verdelen. Maar ook daarvoor zou een fractiemedewerker/ondersteuner of een griffie met meer mogelijkheden zeker uitkomst kunnen bieden. Uit onderzoek van dr. Marcel Boogers ( Nieuwe vergadervormen van gemeenteraden, Inventariserend onderzoek naar ervaringen van griffiers met vernieuwende vormen) stelde 90% van de ondervraagde griffiers dat “een rol is weggelegd voor griffies om de werkdruk van raadsleden te verlichten”.
Bij het te nemen raadsbesluit een verordening toevoegen.
Onderzoek Erasmus Universiteit:
In een onderzoek van de Erasmus Universiteit “Burgerleden in raadscommissies” komen voor- en nadelen aan de orde. De voordelen:
- kweekvijver voor nieuwe raadsleden
- vermindering werkdruk
- kennis opdoen en etaleren politieke interesse
De nadelen:
- burgerraadsleden brengen extra kosten met zich mee
- democratische legitimatie ontbreekt want burgerraadsleden zijn niet direct gekozen
- herkenbaarheid van raadsleden zal eerder af- dan toenemen
Het voorgestelde commissiestelsel is ook slecht werkzaam voor het college van B&W. Een integraal systeem als de adviesraden heeft tot voordeel dat alle collegeleden dezelfde informatie horen. Bij eventuele vervanging gaat dit anders informatieachterstand opleveren. Met alle mogelijke risico’s van dien.
In het raadsvoorstel staat dat niet alle vijf gekozen raadsleden van de PSR en de LPV per cyclus kunnen deelnemen aan een commissievergadering. De democratische legitimatie, democratisch door onze inwoners gekozen raadsleden, komt onder grote druk te staan. Partij Souburg Ritthem en de Lokale Partij Vlissingen stellen voor om het geheel nog eens goed onder de loep te nemen. Daarbij ook alternatieven mee te nemen. Ook te onderzoeken hoe in andere gemeenten in Nederland afwijkende berekeningen worden gehanteerd. Een voorbeeld hiervan is Roosendaal.
Voor de Partij Souburg Ritthem en de Lokale Partij Vlissingen is het onverteerbaar dat zo lichtzinnig wordt omgesprongen met onze belangen. De inwoners van onze gemeente hebben hun keuze gemaakt. Die keuze gaf de PSR en de LPV recht op vijf raadszetels. Dat is een voldongen feit. Daaraan knutselen is de start van een nieuw testament.
Partij Souburg Ritthem – Rijnco-Jan Suurmond
Lokale Partij Vlissingen – John Dooms