Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

Vliegenoverlast

27 december 2023 by alex achterhuis

De fractie van PSR is door bewoners uit de Irenestraat en omgeving benaderd i.v.m. maandenlange ernstige vliegenoverlast in hun woningen en directe woonomgeving. Zelfs nu, in de herfst, ondervinden de bewoners nog steeds veel overlast van deze insecten.

Gezondheidsrisico:
Een vliegenplaag benadeelt niet alleen het wooncomfort, maar kan ook een gevaar voor
de gezondheid inhouden. Immers vliegen kunnen, als dragers van bacteri ë n, virussen,
parasitaire wormen etc. ziektekiemen overdragen wanneer zij in aanraking komen met
voedsel van mensen. Een aantal wetenschappelijke onderzoeken tonen zelfs aan dat een
toename van vliegen samenvalt met het toenemen van ziekten van het maag darmstelsel.

Daarom wil Partij Souburg Ritthem antwoord op volgende vragen:

  1. Is bovengenoemd probleem en de mogelijke oorzaak hiervan bij het college bekend?
    Antwoord: Het probleem is bij ons bekend. Via het meldingensysteem zijn, vanaf de zomerperiode tot op heden, diverse meldingen bij ons binnengekomen over vliegen- en stankoverlast in de Irenestraat. Het is ons niet bekend wat de oorzaak van het probleem is.
  2. Is het college bewust van de volksgezondheid risico s die de vliegen kunnen veroorzaken? Graag toelichting.
    Antwoord: Ja.
  3. Waarom worden meerdere klachten van de bewoners (telefonisch en via mijn Gemeente APP) genegeerd? Graag toelichting.
    Antwoord: Het college betreurt het dat inwoners het gevoel hebben dat hun meldingen zijn genegeerd. Wij hebben deze meldingen ontvangen en er is actie op ondernomen. Zo is bijvoorbeeld de ondergrondse container gewassen. Dit is ook vastgelegd in de melding.
  4. De bewoners die in oktober herhaaldelijk gebeld hebben, kregen tot hun verbazing te horen dat er afgelopen maanden geen meldingen van vliegenoverlast geregistreerd zijn. Kan het college uitleggen hoe dit mogelijk is?
    Antwoord: Nee, want zoals aangegeven in ons antwoord bij vraag 1, zijn er diverse meldingen ontvangen.
  5. Hoeveel klachten over vliegenoverlast zijn er de afgelopen 2 jaar geregistreerd? En in welke wijken? Graag toelichting.
    Antwoord: De afgelopen twee jaar zijn er 32 meldingen gemaakt over vliegenoverlast. Deze meldingen betroffen verschillende locaties in de gemeente Vlissingen, zoals de binnenstad, Middengebied, Vredehof, Scheldebuurt en Oost-Souburg.
  6. Hoe worden de ondergrondse containers in onze gemeente gereinigd? En met welke frequentie? Graag toelichting.
    Antwoord: Onze ondergrondse containers worden 1 keer per jaar schoongemaakt. Een aantal locaties (hotspots) wassen wij 2 keer per jaar. Op basis van meldingen wordt er aanvullend schoongemaakt.
  7. Is er een vliegen en maden preventie protocol in onze gemeente aanwezig? Graag toelichting.
    Antwoord: Nee, er is geen protocol voor het omgaan met overlast veroorzaakt door (vliegende) insecten als vliegen, mieren, bijen en wespen, motten en rupsen. Het bestrijden van overlast door insecten vereist maatwerk per soort, locatie, seizoen en bron, een protocol heeft daarvoor geen meerwaarde. Voor specifieke soorten (eikenprocessierups, Aziatische hoornaar) volgen wij de protocollen van rijk en provincie.
  8. Is het college bereid om klachten van burgers i n onze gemeente over vliegenoverlast in de directe woonomgeving als serieus probleem te onderkennen en hiermee gerichte acties tot vermindering van deze overlast te initiëren? Graag toelichting.
    Antwoord: Wij nemen deze meldingen serieus. Afhankelijk van de oorzaak wordt er – binnen de beschikbare middelen en mogelijkheden – gehandeld om de overlast te beperken. In de aangehaalde situatie is de oorzaak onbekend maar hebben we binnen onze mogelijkheden en invloedssfeer actie ondernomen.
  9. Hoe zit het communicatie) proces van burgermelding tot het nemen van initiatieven om de overlast te beperken c.q. weg te nemen er dan uit? Graag toelichting.
    Antwoord: Zodra er een melding binnenkomt, wordt deze beoordeeld en doorgezet naar de vakafdeling/meldingsverantwoordelijke. De meldingsverantwoordelijke neemt de melding in behandeling en neemt het initiatief. Dit initiatief kan inhouden:
    • Direct overgaan tot actie (zoals de melder voorstelt);
    • Het betrekken van andere collega’s en/of externen om het probleem op te lossen;
    • Niet overgaan tot actie, wanneer de melding valt binnen het vastgestelde ambitieniveau (geen actie).
  10. Waar mogelijk wordt om extra informatie gevraagd bij de melder en/of wordt de uitgevoerde actie teruggekoppeld. Mocht een melding vaker terugkomen, dan wordt naar andere oplossingen gezocht (binnen de beschikbare middelen en mogelijkheden).

Printen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
Deel deze pagina via

Terug naar het nieuwsoverzicht

Laatste Nieuws

  • Karolingische Burg
  • Karolingische Burg – Het plan
  • Vlissingsestraat
  • Verkeersveiligheid bomenbuurt
  • SKJ registratie
  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • Stadhuis OS (2)
  • Zwembad Feel Fit
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20211214 09 Albert John Vervorst

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025