In de gemeenteraad van 22 mei j.l. is het raadsvoorstel Herinrichting Karolingische Burg door de gemeenteraad goedgekeurd. Het plan om de burg in te richten is klaar en gaat voor een laatste update naar de inspraak, geheel conform het projectplan. Omdat er weer hard wordt geroepen dat er geen plan zou zijn, en deze framing ongenuanceerd wordt overgenomen, hebben we de planning uit het projectplan hieronder opgenomen. Tevens staat onderaan deze pagina het inrichtingsvoorstel zoals dat de inspraak ingaat.
U kunt het gehele plan van aanpak op de site van de gemeente Vlissingen teruglezen
Projectaanpak en planning
Het project is in verschillende fasen in te delen. Deze worden hieronder kort puntsgewijs toegelicht.
Fase 1: Besluitvormingsfase – kwartaal 1 en 2
- Bespreken concept Plan van Aanpak (PvA) in stafoverleg (november 2024).
- Bespreken concept PvA in raadswerkgroep (januari 2025).
- Besluitvorming PvA college van B&W (februari/maart 2025).
- We onderzoeken of er subsidiemogelijkheden zijn, bijvoorbeeld vanuit de Provincie.
- Investeringsbudget vaststellen door de gemeenteraad (maart/april 2025) – afhankelijk van collegebesluit.
- Opstellen projectopdracht.
- Opstellen en vaststelling verder uitgewerkt participatieplan.
Fase 2: Voorbereiding en inventarisering – kwartaal 2
- In deze fase wordt een projectgroep geformuleerd. Een projectleider RO of Civiel is verantwoordelijk voor het project en coördineert dit zowel intern als, indien nodig, extern. Dit dient vooraf afgestemd te worden met de teamleiders.
- De eerste (schets)ontwerptekening, op basis van de beschikbare ideeënbundel voor de
beeldvormende raad en het verslag van de bewonersraadpleging, wordt door de projectgroep verder beschouwd en getoetst. - Overleg met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en de Walcherse Archeologische Dienst (WAD) over de kaders voor de ontwikkeling in verband met het Rijksmonument.
- Inventarisatie van de benodigde vergunningen en/of afwijken van het omgevingsplan. Hiertoe hoort ook de benodigde (milieu)onderzoeken.
- De beschouwing en toetsing vanuit de projectgroep en vanuit meerdere disciplines zorgen voor een inventarisatie van wat wel en wat niet kan en/of wenselijk is binnen de Karolingische Burg.
- In de projectgroep wordt nader overwogen of studenten van de Universiteit Leiden kunnen bijdragen aan het plan vanwege hun kennis over archeologie en cultuurhistorische waarden.
Fase 3: Participatie en ontwerpfase – kwartaal 2 en 3
- Na deze inventarisatie volgt de participatie met de bewoners van Oost-Souburg. De raadswerkgroep zal hierbij worden betrokken. We organiseren een vervolgbijeenkomst, op de bijeenkomst van 13 oktober 2023, voor alle Souburgse inwoners en overige belanghebbenden.
- Vervolgens wordt gestart met het opstellen van 2 of 3 varianten van het schetsontwerp, inclusief voor- en nadelen, visualisaties en een kosteninschatting. Hiervoor wordt een nog nader te bepalen bureau voor landschapsarchitectuur of stedenbouw ingeschakeld.
- De varianten op het schetsontwerp wordt intern getoetst door de projectgroep en beoordeeld door gemeentelijke diensten (zoals een WAD) of andere externen.
- Advies/akkoord wordt opgevraagd bij de Rijksdienst Cultureel Erfgoed (RCE) en Walcherse Archeologische Dienst (WAD).
- In deze fase voeren we de opnieuw participatie uit en communiceren we naar de omgeving. Het platform DoeMee wordt ingericht om de schetsontwerpen delen en vragen te kunnen beantwoorden.
- De gekozen voorkeursvariant en/of gekozen bouwstenen worden uitgewerkt in een concreet
- inrichtingsvoorstel (overzichtstekening met enkele profielen/principedetails).
Fase 4: Civieltechnische VO/DO en participatie – kwartaal 4
- Het concrete inrichtingsvoorstel wordt uitgewerkt tot een civieltechnisch VO en DO. Hiervoor schakelen we mogelijk een extern bureau in.
- Er wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd om het civieltechnisch VO te presenteren. Hierna volgt het civieltechnisch DO.
- Op basis van het DO wordt een budgetraming gemaakt en een werkomschrijving opgesteld.
- Er wordt indien nodig een (monumenten)vergunning aangevraagd.
Fase 5: Aanbesteden en uitvoering – kwartaal 5 en 6
- Aanbesteden na een voorstel en de aanbestedingsdocumenten.
- Civieltechnische uitvoering van het project.
- Oplevering van het eindresultaat.
- Overdracht naar de beheerders.
Toelichting op de planning
Vanwege de arbeidsmarktomstandigheden is er pas laat in 2024 capaciteit beschikbaar gekomen om dit Plan van Aanpak op te pakken. Het onderzoek naar het opstellen van een plan van aanpak is inmiddels afgerond (begin 2025). Het plan van aanpak wordt nu ter vaststelling aan het college voorgelegd. Daarnaast moet een investeringsbudget worden vastgesteld om de uitvoering van dit plan mogelijk te maken. Zie hiervoor ook ‘Budgetindicatie en financiële dekking’.
De looptijd wordt ingeschat op anderhalf jaar, waarbij het streven is om de fasen ontwerp, participatie en besluitvorming binnen een jaar te doorlopen. Daarna wordt verwacht dat de realisatie ongeveer een half jaar in beslag zal nemen. Onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden zou de start van de realisatie naar verwachting in de eerste helft van 2026 kunnen plaatsvinden.
