Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

Onveilige verkeerssituatie Bermweg

5 februari 2023 by alex achterhuis

Onveilige verkeerssituatie Bermweg

Afgelopen weken heeft Partij Souburg-Ritthem meldingen ontvangen van bezorgde bewoners uit Oost-Souburg. Deze meldingen betreffen onveilige situaties in de Bermweg en Spoorstraat. Onze gemeentelijke wegen zijn voorzien van wegobstakels, rijbaanscheidingen, drempels, rotondes, snelheidsremmers en chicanes. Deze wegobstakels zijn bedoeld om de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers te verhogen. De reflecterende elementen op deze obstakels worden aangebracht op plaatsen met een verhoogd ongevalsrisico, zoals paaltjes, obstakels, flauwe bochten en snelheidsremmers enz.

Maar slecht zichtbare wegobstakels met niet goed zichtbare reflecterende elementen kunnen ook levensgevaarlijk zijn.

Partij Souburg-Ritthem wil graag een antwoord krijgen op de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte dat de snelheidsremmers in de Bermweg en Spoorstraat in het donker niet  zichtbaar zijn? De reflecterende elementen werken niet of nauwelijks en waarschuwen de weggebruikers niet over de naderende wegversmalling.
Ons antwoord : Ja, het college is op de hoogte van de slechte zichtbaarheid van de wegversmallingen.

2. In hoeverre kan en wil het college met het oog op verkeersveiligheid de zichtbaarheid van de snelheidsremmers verhogen?
Ons antwoord: Eind 2022 is intern afgestemd dat we de wegversmallingen willen verduidelijken. Stadsbeheer gaat de wegversmallingen in de Spoorstraat en Bermweg in maart/april 2023 voorzien van nieuwe fluorescerende gele palen. Daarnaast worden de elementen voorzien van reflectoren.

Paaltjes zijn slecht zichtbaar

3. Welke acties kunnen er op zeer korte termijn uitgezet worden om de verkeersveiligheid in de Bermweg en Spoorstraat direct te verbeteren?
Ons antwoord: Zie ons antwoord op vraag 2. Wegens langere levertijden kunnen de maatregelen in maart/april worden uitgevoerd.

Daarnaast hoort de PSR met regelmaat dat er busjes geparkeerd staan in de parkeervakken direct naast de snelheidsremmers en in de berm langs de spoordijk in de Bermweg. Vanwege de breedte staan sommige auto’s deels op de fietsstrook waardoor de fietsers gevaarlijk moeten manoeuvreren tussen de snelheidsremmers en de geparkeerde bussen om te kunnen passeren. Om op de Bermweg de auto’s die op het gras geparkeerd zijn voorbij te kunnen gaan, worden de fietsers gedwongen om op de rijbaan te fietsen.

1. Heeft het college een goed beeld van de veiligheidssituatie/veiligheidsproblemen die zowel in de Spoorstraat als ook in de Bermweg vanwege geparkeerde auto’s en bussen ontstaan? Graag toelichten.
Ons antwoord: Bovenstaande informatie is nieuw voor het college. Meldingen over te breed geparkeerde voertuigen of voertuigen die geparkeerd staan in het groen of op de rijbaan zijn bij ons niet bekend.

2. Is het toegestaan om langs de spoordijk in de Bermweg te parkeren? Graag toelichten.
Ons antwoord: Het is niet toegestaan om te parkeren in het groen langs de Spoordijk. Het is in de huidige situatie wel toegestaan op de rijbaan te parkeren langs de Spoordijk. Dit komt omdat er sprake is van fietssuggestiestroken en niet van fietsstroken. Daarnaast geldt er geen parkeerverbod op de Bermweg.

3. Is het college het met de PSR eens dat het parkeren in de berm (langs de spoordijk) in de relatief smalle Bermweg onwenselijk is en tot gevaarlijke verkeerssituaties leidt? Zeker ‘s avonds en ‘s nachts wanneer de zichtbaarheid beperkt is. Graag toelichten.
Ons antwoord: Ja, wij zijn het ermee eens dat parkeren in het groen onwenselijk is en dat dit tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden als zij de fietssuggestiestroken bezet houden. Daarnaast zijn wij het ermee eens dat parkeren op de rijbaan op de Bermweg ook niet wenselijk is. Om die reden zullen we een parkeerverbod instellen, waardoor voorkomen wordt dat er wordt geparkeerd op de rijbaan.

4. Is het college bereid maatregelen te nemen om parkeren in de berm te verbieden middels een parkeerverbod om de verkeersveiligheid te verbeteren? Graag toelichten.
Ons antwoord: Er mag binnen de bebouwde kom nooit in het groen worden geparkeerd. Handhaving verbaliseert als zij dit opmerken. Om te voorkomen dat er op de rijbaan wordt geparkeerd zullen wij een parkeerverbod instellen.

5. Zou het college alle overige beschikbare mogelijkheden die zij ziet om de verkeersveiligheid van fietsers en alle andere weggebruikers in de Bermweg en Spoorstraat te verbeteren, op een rij willen zetten en daarbij een tijdpad willen aangeven waarbinnen deze zo spoedig mogelijk gerealiseerd zullen worden?
Ons antwoord: De fluorescerende palen en reflectoren worden in maart/april 2023 bevestigd. Voor het instellen van een parkeerverbod is een verkeersbesluit nodig. Dit kost doorgaans 10 weken. Het parkeerverbod zal in het tweede kwartaal van 2023 worden ingesteld.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Deel deze pagina via

Parkeergarage Scheldeplein

1 februari 2023 by alex achterhuis

Parkeergarage Scheldeplein

Recent zijn de eerste woningen opgeleverd aan de Kop van het Dok. Diverse nieuwe bewoners van deze appartementen maken gebruik van de parkeergarage Scheldeplein.

{Parkeergarage Scheldeplein

Graag zouden wij antwoord willen hebben op de volgende vragen:

Vraag 1: Welk bedrag is er gereserveerd in de begroting 2023 voor het wegwerken van het achterstallig onderhoud en het verbeteren van de uitstraling van deze parkeergarage? Graag toelichting.
Ons antwoord: Vanuit het MJOP is er voor het jaar 2023 € 373.791 excl. BTW beschikbaar voor het onderhoud aan de garage.

Vraag 2: Zijn deze werkzaamheden al in opdracht gegeven bij een marktpartij?
Ons antwoord: Er is opdracht gegeven voor het vervangen van de roldeuren, waarvan één zal worden uitgerust met een loopdeur/nachtingang. Er is opdracht gegeven voor het plaatsen van 6 laadpunten met ieder twee stekkeringangen voor totaal 12 laadplaatsen voor elektrische voertuigen. Er zijn offerten aangevraagd voor led-(nood)verlichtingsarmaturen, liftschachtreiniging en liftrevisie. Onderzocht wordt welke vloercoatingen er toepasbaar zijn op de verschillende parkeerdekken. Daarnaast zijn we de mogelijkheden tot buitengevelaankleding aan het onderzoeken en het vervangen van de stalen dakconstructie voor een constructie voorzien van zonnepanelen.

Vraag 3: Zo ja, wanneer gaan de werkzaamheden starten? Kunt u ons een planning geven?
Ons antwoord: Gezien de huidige drukte in markt zijn er geen harde data te noemen wanneer de uitvoeringen zullen plaatsvinden. De roldeuren worden naar verwachting binnen 10 weken geleverd, voor de laadplaatsen zijn we nog in afwachting van een bericht van de installateur.

Vraag 4: Zo nee, wanneer gaat u deze werkzaamheden in opdracht geven bij een marktpartij?
Ons antwoord: We gaan de werkzaamheden zoals opgenomen in de onderhoudsplanning zo veel als mogelijk in het eerste kwartaal van dit jaar uitvragen/in de markt zetten en daar er bij een geschikte inschrijving over kan worden gegaan tot opdrachtverstrekking.

Vraag 5: Is het u bekend dat er regelmatig storingen zijn aan het toegangssysteem van deze parkeergarage met als gevolg dat bewoners geen toegang hebben tot de parkeergarage buiten openingstijden c.q. de parkeergarage niet kunnen verlaten? Graag toelichting.
Ons antwoord: Er zijn via ons meldingensysteem en MijnGemeenteApp (burgerklacht.nl) geen openstaande meldingen bekend. Wel is bekend dat er bij sommige bewoners storingen zijn gerelateerd aan het kentekenscannersysteem, hierdoor lijkt het systeem aan te geven dat de voertuigen al binnen staan terwijl deze nog buiten staan en visa versa. De oorzaak lijkt hier voornamelijk te liggen in het trekken van een kaartje in combinatie met de tag om vrij te kunnen rijden, het vergunning/betaald parkeren systeem raakt hierdoor in de war. Zodra de bewoner via de infoknop contact zoekt met een van de collega’s, dan kan het kenteken gereset worden. Mochten de klachten bij een bepaalde bewoner terug blijven komen, dan wordt dit nader onderzocht en daar waar nodig opnieuw ingeregeld of uitleg worden gegeven.

Vraag 6: Heeft onze gemeente een storingsnummer/dienst die in dergelijke gevallen 24 uur per dag bereikbaar is?
Ons antwoord: Via de knop op de automaten wordt er verbinding gelegd met de collega’s van parkeerbeheer, indien het buiten de werktijden valt is er een doorschakeling met de meldkamer NL-VD.

Vraag 7: Zo ja, binnen welke termijn is deze hulp aanwezig in de garage? Zo nee, waarom niet?
Ons antwoord: Indien de melding niet vanaf afstand kan worden opgelost zal er een collega ter plaatse komen om de klacht verder af te handelen, buiten werktijd wordt hiervoor door de meldkamer Deltasafe ingeschakeld. Wanneer de surveillant niet in de buurt is en een te hoge rijafstand heeft, zal er gelet op de urgentie van de melding contact gelegd worden met de Coördinator Handhaving, welke in plaats van Deltasafe de klacht zal overnemen en ter plaatse zal komen.

Vraag 8: Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat deze parkeergarage op korte termijn zonder storingen voor de nieuwe bewoners beschikbaar komt?
Ons antwoord: Systeemmeldingen worden door de collega’s afgehandeld en bij terugkomende foutmeldingen worden de systeem gegevens voor de betreffende bewoner opnieuw ingeregeld. Bij onderhoud gerelateerde storingen/meldingen wordt er contact opgenomen met de onderhoudspartijen en/of installateurs om de storingen te doen verhelpen. Uitgaande van het nieuwe meerjarenonderhoudsplan zullen de storingen gedurende de uitvoering hiervan afnemen, daar waar de onderhoudsachterstand zal worden ingelopen.

Vraag 9: Naast de genoemde storingen wordt de parkeergarage ook regelmatig geblokkeerd door vrachtwagens, busjes en andere auto’s, Hierdoor kunnen de bewoners geen gebruik maken van hun parkeerplaats. Wat kunt u betekenen voor deze bewoners?
Ons antwoord: Er is momenteel veel beweging rondom de Kop van het Dok, door de beperkte ruimte valt het helaas niet te voorkomen dat er tijdelijk voertuigen op een onhandige plaats staan opgesteld. Zodra de (bouw)werkzaamheden zijn afgerond, de meeste bewoners zijn verhuisd en het terrein rondom de nieuwe appartementen is ingericht, is het de verwachting dat de klachten ook zullen afnemen/verdwijnen.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Deel deze pagina via

Zwemverenigingen in nood

28 januari 2023 by alex achterhuis

Zwemverenigingen in nood
De vereniging gaat kopje onder

Geacht College,
De PSR heeft kennis genomen van de ingezonden brieven van duikteam Zeeland en zwemvereniging de Duikeloentjes, waarin zij hun zorgen uitten over de gestegen huur kosten. De kosten voor het verwarmen van het Vrijburgbad, worden door huurexploitant Optisport doorberekend in de huur prijs en daardoor komt het voortbestaan van deze verenigingen in gevaar.
De PSR is van mening dat sport bijdraagt aan de leefbaarheid van mensen en ook dat iedereen moet kunnen leren zwemmen. Zeker in een waterrijke omgeving als deze. Als deze verenigingen moeten inkrimpen of zelfs ophouden te bestaan, heeft dat negatieve invloed de zwemvaardigheid van onze burgers. Daarom heeft de PSR de onderstaande vragen gesteld, die inmiddels door het college zijn beantwoord.

  1. V: Heeft college kennis genomen van ingezonden brief, van duikteam Zeeland en zwemvereniging de Duikeloentjes? Zo niet waarom niet? Graag toelichting.
    A: Ons college heeft beide brieven ontvangen en gelezen
  2. V: Zo ja, zou het college ons willen meenemen in de beantwoording hiervan?
    A: Ons college laat de inhoudelijke behandeling en beantwoording van de beide brieven van deze twee verenigingen aan de gemeente Middelburg. Voorafgaand aan de start van het stadsgewestelijke zwembad het Vrijburgbad in 2003 is een verdeling gemaakt tussen de Middelburgse en Vlissingse verenigingen. Zowel de Dukeloentjes als het Duikteam Zeeland zijn aangemerkt als ‘Middelburgse’ verenigingen. De gemeente Middelburg heeft naar aanleiding van deze brieven al bestuurlijk overleg gehad met beide verenigingen.
  3. V: Deelt het college de mening van de PSR, dat het voortbestaan van deze verenigingen niet in gevaar mag komen? graag toelichting. Zo niet waarom niet?
    A: Wij delen uw mening volledig, het voortbestaan van verenigingen is heel belangrijk. Indien er signalen zijn over verenigingen die als gevolg van kostenstijgingen in de problemen komen nemen wij deze altijd serieus. De eerste stap zal dan vooral zijn om in gesprek te komen met deze verenigingen en gezamenlijk te kijken hoe wij kunnen helpen om problemen op te lossen.
  4. V: Zijn er inmiddels meer (sport) verenigingen, die met hetzelfde problemen kampen, die zich bij het college hebben gemeld?
    A: Wij hebben alleen een soortgelijke vraag ontvangen van de Zwem en Polo vereniging ‘De Zeeuwse Kust’. Wij gaan op korte termijn met deze vereniging in gesprek hierover.
  5. V: In de beantwoording van artikel 34 vragen “Sportclubs in acute nood” van 23 december jl. geeft u bij punt 4 als antwoord dat u het gesprek zult aangaan als sportclubs zich melden. Welke actie gaat u op deze kwestie ondernemen en op welke termijn kan de PSR dat verwachten?
    A: De eventuele acties zullen per vereniging en per tak van sport verschillen. De situatie van de zwemverenigingen is niet vergelijkbaar met de situatie bij de binnen- en buitensport verenigingen. Samen met Middelburg hebben we overigens hierin eind vorig jaar al actie ondernomen. Op ons verzoek heeft de Optisport Vlissingen – Middelburg bv de indexering m.i.v. van 1 januari 2023 niet verhoogd met het CPI % van 14,9% welke zij conform de overeenkomst zouden kunnen hanteren, maar hebben zij de tarieven per 1 januari 2023 verhoogd met een percentage van 5%.
  6. V: De PSR is van mening dat de sportraad betrokken zou moeten worden bij deze gesprekken. Deelt het college deze mening?
    A: Wij delen uw mening hierin. Wij hebben afstemming hierover met de sportraad en de sportraad is zeker vrij om hierbij aan te sluiten

De PSR is blij met de antwoorden want (sport) verenigingen zijn het kloppende hart van onze samenleving!

Deel deze pagina via

Gaat Oost-Souburg op zwart?

24 januari 2023 by alex achterhuis

Gaat Oost-Souburg op zwart?

De openbare verlichting speelt een belangrijke rol in onze maatschappij voor het creëren van een gevoel van veiligheid. Toch zijn we ons hiervan nauwelijks bewust. De noodzaak van een goede openbare verlichting wordt pas duidelijk, wanneer deze, om wat voor reden dan ook, niet meer goed functioneert. Goede openbare verlichting vermindert niet alleen de kans op verkeersongevallen, maar vermindert ook vandalisme, diefstallen en inbraken.

Al geruime tijd kampt Souburg met niet functionerende straatverlichting. Partij Souburg-Ritthem vindt dat de gemeente onderhoud aan openbare verlichting goed en op tijd moet uitvoeren. Het is niet acceptabel dat juist in deze tijd van het jaar de verlichting in grote delen van Oost-Souburg niet werkt!

De PSR heeft meldingen gekregen over niet werkende verlichting in de volgende straten:

Gaat Souburg op zwart?
  • Burchtstraat,
  • Diezestraat
  • Dommelstraat,
  • Hontestraat,
  • Koopmansvoetpad,
  • Lekstraat,
  • Vlissingsestraat,
  • Karolingenbaan,
  • Ritthemsestraat,
  • In het parkje achter de Wilgenstraat
  • Populierenstraat
  • Irenestraat
  • Esdoornstraat
  • Lindenstraat
  • Molenweg

De gemeente is en blijft hoe dan ook verantwoordelijk voor goed werkende openbare verlichting. Daarom wil Partij Souburg-Ritthem graag een antwoord krijgen op de volgende vragen:

  1. Is het college het met de PSR eens  dat elke straat in onze gemeente goed werkende straatverlichting behoort te hebben? Zo nee, waarom niet?
  2. Zijn de problemen met niet werkende openbare verlichting in Souburg bekend bij het college.
  3. Is het college het met de PSR  eens dat goede openbare verlichting bijdraagt aan sociale veiligheid en verkeersveiligheid voor onze inwoners. Graag toelichting.
  4. Kan het college aangeven wat in het algemeen het beleid is ten aanzien van defecte straatlantaarns? Binnen hoeveel dagen moet een defect aan de straatverlichting verholpen zijn?  Hoe wordt dit gecontroleerd door de gemeente? Hoe spreekt de  gemeente de bedrijven aan wie de straatverlichting is uitbesteed hierop aan? Wat is het gevolg wanneer een bedrijf reparaties niet tijdig en adequaat uitvoert ? Graag toelichting.
  5. Hoe komt het dat een reparatie binnen 12 dagen na melding, de laatste maanden o.a. in Souburg niet gehaald en zelfs ver overschreden wordt? Graag toelichting.
  6. Kan het college aangeven wanneer de bewoners van Oost-Souburg kunnen rekenen op goed werkende straatverlichting? Zo ja, per wanneer? Zo niet, waarom niet?
  7. Kan het college concreet aangeven hoeveel meldingen over niet werkende straatverlichting in de jaren 2021-2022 ontvangen zijn en in welke straten, buurten en wijken?
  8. Als mensen meldingen maken van defecte straatverlichting en ze geven aan dat ze op de hoogte gehouden willen worden, gebeurt dit dan ook? Zo ja, hoe komt het dan dat in sommige gevallen melders geen terugkoppeling ontvangen?
  9. Hoe is het met de aansprakelijkheid geregeld v.w.b schade/letsel aan en/of goederen veroorzaakt door niet werkende openbare verlichting. Graag toelichting.
  10. Wie betaalt de herstelwerkzaamheden van de openbare verlichting als de schade door een externe partij ( bijvoorbeeld tijdens aanleg van de glasvezel netwerk) wordt veroorzaakt? Graag toelichting.
  11. Maken zojuist genoemde reparatiekosten in vraag 11 deel uit van de degeneratiekosten? Zo ja, in welk document is dit beschreven? Zo nee, uit welk budget worden dan deze herstelwerkzaamheden vergoed en welke kosten van herstelwerkzaamheden maken wel deel uit van de degeneratiekosten?
  12. De bewoners uit de Populierenstraat hebben de problemen van de kapotte straatlantaarn in juli 2021 al aangekaart. Er is meerdere keren aan de ambtelijke organisatie doorgegeven dat de lantaarnpaal bij de kruising van de Beukenstraat en de Populierenstraat gebroken is. Ook hebben de bewoners meerdere keren de toezegging gekregen dat een nieuw armatuur besteld is en deze zsm geplaatst zou worden. Inmiddels, in januari 2023 is de lantaarnpaal geplaatst. Tot grote teleurstelling van de bewoners is geen nieuwe maar oude, kapotte verlichting geïnstalleerd. En die werkt natuurlijk ook niet. Uit de mail correspondentie heeft de PSR begrepen dat de armatuur in het najaar van 2021 al besteld was. Kan het college ons toezeggen dat de nieuwe lantaarnpaal voor 26 januari geplaatst gaat worden? Graag toelichting.
  13. Omdat het oude straatnaambordje van de vernielde lantaarnpaal ontvreemd was, hebben de bewoners een nieuwe aangevraagd. Het nieuwe straatnaambordje is aan een (niet werkende) lantaarnpaal opgehangen. Helaas is de naam van de straat niet correct geschreven. Kan het bordje samen met een nieuwe straatverlichting voor 26 januari geïnstalleerd worden? Graag toelichting.
Deel deze pagina via

Goodbye 2022

17 januari 2023 by alex achterhuis

Goodbye 2022

Terugkijkend op het afgelopen jaar is er weer veel gebeurd. De oorlog in Oekraïne zette Europa op z’n kop. Vluchtelingen uit het oorlogsgebied zijn ook in onze gemeente opgevangen. De effecten van de oorlog zijn ook voor ons merkbaar: gestegen gas- en elektriciteitsprijzen en boodschappen die duurder zijn geworden.

Maar wat dichterbij huis ook positieve ontwikkelingen, de gemeenteraadsverkiezingen in maart waar de PSR de grootste partij is geworden. En voor het eerst in jaren worden er weer woningen gebouwd in Ritthem. De realisatie van het Scheldekwartier, met nieuwbouw en de vroegere Timmerfabriek omgetoverd tot een pracht hotel.

Welkom 2023.

Een nieuw jaar met nieuwe kansen en uitdagingen waarin een paar grote dossiers op stapel staan, o.a. het Arsenaal gebied en het Spuikom gebied.

Kortom nog genoeg werk aan de winkel in onze mooie gemeente, die steeds aantrekkelijker wordt, ook voor bezoekers om hier korte of langere tijd te verblijven.

Wilma van Dongen

Deel deze pagina via

Sportclubs in acute nood

12 januari 2023 by alex achterhuis

Sportclubs in acute nood

De hoge energiekosten raken niet alleen onze inwoners, maar ook onze sportvoorzieningen zoals de sporthallen, sportclubs en het zwembad. Partij Souburg-Ritthem vernam o.a. uit de media dat sportverenigingen in de problemen komen met hun financiën vanwege de hoge energieprijzen.

Partij Souburg-Ritthem wil graag een antwoord krijgen op de volgende vragen:

Financiële nood

1. Is het college bekend met het artikel uit de PZC ‘Sportclubs in acute nood’ (6 december 2022) waarin staat dat binnen drie dagen bijna tweehonderd clubs zich al hebben aangemeld bij een landelijk meldpunt voor sportverenigingen in nood?
Antwoord: Ons college heeft kennis genomen van dit artikel.

2. Is het bij het college bekend of de clubs/verenigingen uit gemeente Vlissingen zich ook aangemeld hebben bij dit landelijke meldpunt? Graag toelichting.
Antwoord: Ons is niet bekend dat clubs/verenigingen uit de gemeente Vlissingen zich hierbij hebben aangemeld.

3. Is het inzichtelijk hoeveel clubs/verenigingen uit onze gemeente al door de extreem toegenomen energieprijzen in onoverkomelijke problemen zijn gekomen of zullen gaan komen? Of hun vereniging mogelijk hebben moeten opheffen?
Antwoord: Er zijn bij ons geen verenigingen bekend uit onze gemeente die hierdoor in problemen zijn gekomen. Hierbij willen we opmerken dat de energiekosten voor veel verenigingen zich beperken tot de clubhuizen, en dat deze kosten voor kleedruimten en veldverlichting voor rekening van de gemeente zijn.

4. Is het college bereid om de sportclubs te ondersteunen om ze door de moeilijke tijd heen te helpen? Hen de helpende hand te bieden om deze tijd van extreem hoge energiekosten te ‘overleven’. Zo ja, wat zijn oplossingen waar het college aan denkt op korte en lange termijn? Zo nee, wat zijn uw argumenten daarbij?
Antwoord: Indien er verenigingen zich melden met deze problemen zullen wij altijd het gesprek hierover aangaan en alles in het werk stellen om dit te helpen oplossen. Eventuele oplossingen zullen afhankelijk zijn van de situatie en zullen per geval verschillen. Tot op heden hebben zich nog geen verenigingen hiervoor gemeld.

5. Is het college in contact met – en eventueel bereid om met clubs/verenigingen in gesprek te gaan om de problematiek rond de hoge energiekosten in kaart te brengen en mogelijke oplossingen te helpen zoeken? Zo ja, met welke verenigingen is de gemeente in gesprek en wat zijn de uitkomsten van de besprekingen tot nu toe?
Antwoord: Zie antwoord vraag 4.

6. Welke ondersteuning kan de gemeente sportverenigingen bieden ter verduurzaming van de sportvoorzieningen teneinde hun energiekosten te verminderen? Graag toelichting.
Antwoord: Op diverse manieren brengen wij het belang van verduurzaming onder de aandacht van verenigingen. Ook de Sportraad Vlissingen en sportbonden besteden aandacht hieraan. Reeds voor deze energiecrisis zijn wij gestart met een project duurzame sportinfrastructuur voor buitensportverenigingen. Recentelijk hebben in dit kader interviews plaatsgevonden met buitensportverenigingen en hebben verenigingen het aanbod gekregen voor gratis duurzaamheidsscans van hun accommodaties.

7. Bespreekt onze gemeente energiebesparende plannen/maatregelen met de clubs en sportverenigingen? Zo ja, wat voor plannen/maatregelen? Met welke sportverenigingen? Wat is de status van deze gesprekken? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Zie hierboven, recentelijk hebben over verzoek van de gemeente interviews plaatsgevonden met buitensportverenigingen. Duurzaamheid was een nadrukkelijk onderdeel daarvan. Ook konden deze verenigingen gratis een duurzaamheidsscan van hun accommodatie aanvragen.

8. Heeft de gemeente in haar planning het plaatsen van zonnepanelen op sportcomplexen opgenomen? Zo ja, welke planning is hiervoor opgesteld?
Antwoord: In het kader van de meerjaren onderhoudsplanningen voor de te behouden gemeentelijke accommodaties die zijn vastgesteld in de begroting, zijn maatregelen opgenomen in het kader van duurzaamheid. Per specifieke type accommodatie en het energielabel zetten we in op maatregelen die de grootste besparing opleveren. Dat zijn dus niet altijd zonnepanelen. Voor kleedkamers zijn besparingen op gas en water bijvoorbeeld van groter belang. Voor de buitensport gaan we komend jaar besparen door de vervanging van de huidige gasontladingsarmaturen voor led armaturen. Indien aanvullend een investering in zonnepanelen wenselijk is zullen we dat zeker doen. Een specifieke planning voor alleen zonnepanelen is er niet.

Deel deze pagina via

Circulair ambachtscentrum geeft afval waarde!

6 januari 2023 by alex achterhuis

Circulair ambachtscentrum geeft afval waarde!

Nederland streeft naar een volledige circulaire economie in 2050. Gemeenten kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren door een circulair ambachtscentrum op te zetten. Een circulaire ambachtscentrum verbindt een kringloopwinkel, reparatiewerkplaats, de milieustraat en een onderwijsinstelling met elkaar. Met een focus op producthergebruik wordt het onnodig weggooien van grondstoffen en materialen hier voorkomen. Behalve voor duurzaamheid, zorgen deze plekken vaak voor werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En biedt het opleidingsmogelijkheden.

Een circulair ambachtscentrum geeft afgedankte producten en materialen waar mogelijk een tweede leven. Is het nog interessant voor hergebruik door een nieuwe eigenaar, dan gaat het naar de kringloopwinkel. Bij een beschadiging wordt het product gerepareerd of gerefurbished. Bruikbare onderdelen of materialen gaan naar de ambachtswerkplaats. Alleen wanneer er geen upcycling mogelijk is, wordt het afval zorgvuldig gerecycled via de milieustraat. Zo wordt onnodig verbranden voorkomen, hebben producten een langere levensduur en gaan er minder waardevolle grondstoffen verloren

Circulair ambachtscentrum

Elementaire bouwstenen:

  • Milieustraat;
  • Kringloopwinkel;
  • Onderwijs en educatie;
  • Sociaal domein/ (re)integratie;
  • Reparatie.

Reparatie
Een essentieel onderdeel van het circulair ambachtscentrum is reparatie. Bijna elke gemeente heeft een milieustraat, kringloopwinkel en een Repair Café. Maar nog niet overal worden die krachten gebundeld. Door samen te werken kunnen spullen waar bijna niets mis mee is, na een eenvoudige reparatie weer prima gebruikt worden. Zo belanden die kapotte spullen niet op de afvalberg.

Kringloop
De Kringloopbedrijven leveren een belangrijke bijdrage aan de Circulaire Economie en inclusieve samenleving en zijn een onmisbare schakel in het Circulair Ambachtscentrum. Uit afgedankte goederen weten kringloopbedrijven lokale maatschappelijke waarde te creëren en producten een langer leven te geven.

Sociaal
Een circulair ambachtscentrum kan niet bestaan zonder mensen die er werk van maken en bevordert sociale cohesie in de maatschappij. Circulaire ambachtscentra combineren een breed scala aan activiteiten en bieden daarmee volop werkgelegenheid en kansen voor het sociale domein. De uitdaging voor gemeenten en circulaire ambachtscentra is deze kansen te verzilveren en vraag en aanbod van werkplekken en nieuwe bedrijvigheid bij elkaar te brengen.

Onderwijs
In een circulair ambachtscentrum wordt de focus verlegd van het recyclen van afval naar product hergebruik. Hier horen ‘circulaire vaardigheden’ bij. Om deze een prominente plek te geven in de kringloopeconomie is samenwerking met het onderwijs onmisbaar.

Het is belangrijk dat leerlingen over de waarde van tweedehands spullen leren het nut van repareren zien en anders gaan denken over ‘spullen’. Daarnaast kan een circulair ambachtscentrum weer leren van de leerlingen, de frisse blik op oude materialen gebruiken waar iets nieuws van gemaakt kan worden, en ze kunnen de circulaire vaardigheden overbrengen op de volgende generaties.

Bezoekers van de milieustraat die in het verleden niet bezig waren met circulariteit en het hergebruik van grondstoffen, komen hier nu mee in aanraking. De verwachting is dat dit zal leiden tot een toenemend bewustzijn van mogelijkheden om een bijdrage te leveren aan het sluiten van materiaal- en grondstofkringlopen. Circulair ambachtscentrum zou een mooi aanwinst zijn voor onze gemeente en regio mits een geschikte locatie wordt gevonden.

Partij Souburg-Ritthem zegt al lang: nadenken voor de aankoop, gebruiken, hergebruiken of doorgeven en dan pas eventueel op een bewuste manier weggooien.

Bron: irado.nl

Deel deze pagina via

Democracity

1 januari 2023 by alex achterhuis

Democracity

In de raadzaal van het stadhuis hebben de afgelopen tijd kinderen van groep acht van diverse basisscholen uit onze gemeente het spel Democracity gespeeld. Dit is een spel waarin kinderen samen
een stad gaan bouwen. De leerlingen nemen plaats in de raadzaal op de stoelen van de raadsleden.

Democracity

Voorafgaand aan het spel worden ze opgedeeld in groepjes en vormen zo politieke partijen.
Ze verzinnen een naam, doelstellingen en een slogan voor hun partij. Dan aan de slag. Wat vinden zij
belangrijk voor hun stad? Een park, windmolens of industrie. Ze leren op deze manier keuzes te maken,
met elkaar in debat te gaan en compromissen te sluiten. De raadsleden van de PSR, die regelmatig
deze bijeenkomsten samen met de griffie begeleiden, horen zo wat onze toekomstige bestuurders
belangrijk vinden!

Deel deze pagina via

Kerstvakantie programma

17 december 2022 by alex achterhuis

Kerstvakantie programma

Kom je uit de gemeente Vlissingen? Dan kan je gratis meedoen met verschillende activiteiten in de kerstvakantie. 🎅

Iedereen van 4 t/m 18 jaar kan zich gratis aanmelden via vlissingeninbeweging.nl. Wees er snel bij, want vol = vol!

Bron: Gemeente Vlissingen

Deel deze pagina via

Cheque voor Mae Uku

14 december 2022 by alex achterhuis

Cheque voor Mae Uku

Komt Tezamen! Ze brengen mensen bij elkaar, ongeacht culturele achtergrond, om samen te leren, te ontspannen, te herdenken, te lachen, te huilen, te troosten en bovenal te waarderen en te respecteren! Onze jaarlijkse donatie gaat dit jaar naar de Stichting Moluks Welzijnswerk Mae Uku

Deel deze pagina via
« Previous Page
Next Page »

Laatste Nieuws

  • Inbraken en brandjes in OS
  • Wateroverlast Souburg Noord (2)
  • Karolingische Burg
  • Karolingische Burg – Het plan
  • Vlissingsestraat
  • Verkeersveiligheid bomenbuurt
  • SKJ registratie
  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 09 Albert John Vervorst
  • 20250611 A5 Flyer werving

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025