Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

Verkeersoverlast Vlissingsestraat

28 oktober 2021 by alex achterhuis

De fractie van de PSR heeft vragen gesteld over de onveilige situaties in de Vlissingsestraat. Hieronder kunt u de reactie van het college lezen.

Vraag 1
Is het College bekend met de onveilige situaties die ontstaan door structurele snelheidsoverschrijdingen in de Vlissingsestraat?
Ons antwoord
Uit onze data blijkt dat er geen structurele snelheidsovertredingen zijn in de Vlissingsestraat. Er zijn wel incidentele gevallen waarin er te hard wordt gereden. Over het algemeen voldoet de gemeten snelheid voor het grootste deel van de Vlissingsestraat aan de norm. Enkel tussen de Bermweg en de Watertoren zien we een lichte overtreding terugkomen.

Vraag 2
Herkent het College de signalen die de PSR ontvangt van de bewoners met betrekking tot de verkeerssnelheid overlast?
Ons antwoord
Wij hebben ook enkele signalen ontvangen maar de objectieve data geven geen aanleiding om hier prioriteit aan te geven.

Verkeersoverlast

Vraag 3
In een aantal gevallen is door de aanwonenden contact gezocht met de gemeente m.b.t. de verkeersproblemen. Wat is de status van deze gesprekken/contacten en wat is het vervolg traject van deze gesprekken/contacten?
Ons antwoord
In deze contacten onderzoeken we de klachten aan de hand van de data die we bezitten. In het geval van de Vlissingsestraat hebben we aangegeven geen maatregelen te treffen
vooruitlopend op het verkeerskundig onderzoek dat we nog gaan uitvoeren naar de functie en inrichting van de Vlissingsestraat.


Vraag 4
Hoeveel en welke klachten heeft het College van bewoners ontvangen inzake de genoemde weg?
Ons antwoord
In de periode 2016 t/m 2021 hebben we 170 meldingen over de Vlissingsestraat in ons melddesksysteem ontvangen. Deze meldingen bestaan voornamelijk uit onderhoudszaken
en meldingen over parkeeroverlast. Er zitten geen meldingen bij die betrekking hebben op snelheid. In Verseon zijn over diezelfde periode 2 meldingen geregistreerd over snelheid.


Vraag 5
Wat zijn de richtlijnen om te handhaven/controleren op snelheid op 50 km wegen en welke rol spelen klachten om actief controle in te gaan zetten?
Ons antwoord
De richtlijnen om te controleren op een 50 km weg is dat de weginrichting moet voldoen aan de normen. De inrichting van de Vlissingsestraat is eerder een combinatie tussen een erftoegangsweg en een gebiedsontsluitingsweg en daarmee meer een ‘grijze’ weg. Er moet een duidelijke aanleiding zijn op basis van data dat er een snelheidsprobleem is. Daarnaast dient er een duidelijke tijd of locatie van de overschrijding bekend te zijn. Het moet fysiek
mogelijk zijn om op een rechtstand te meten en er is een capaciteitsvraagstuk. Er is onvoldoende capaciteit om op iedere weg op snelheid te handhaven.


Vraag 6
Kan het College een overzicht geven wanneer en hoe er is gehandhaafd/ gecontroleerd in de Vlissingsestraat in de afgelopen 5 jaar wat betreft snelheid? En kan het College een overzicht geven van de resultaten van deze controles?
Ons antwoord
Op dit moment is de Vlissingsestraat niet in beeld bij de politie als weg met snelheidsprobleem. Er zijn dan ook geen snelheidscontroles uitgevoerd.


Vraag 7
Als blijkt dat er afgelopen 5 jaar geen handhaving/controles uitgevoerd zijn, is het College dan bereid om gehoor te geven aan de bewoners en een zogenaamd dynamisch bord (een smiley bord met een snelheidsmeter) te plaatsen? Dit bord kan de snelheid van passerend verkeer registreren en de informatie vrij geven waar de politie op kan
anticiperen. Indien nee, waarom niet?
Ons antwoord
Een matrixbord kan ingezet worden om weggebruikers extra te attenderen. Indien de bewoners dit wensen kunnen we in overleg enkele weken een matrixbord plaatsen. Deze borden kunnen ook meten maar door het snelheidsremmende effect van de borden is deze data niet betrouwbaar en vermoedelijk niet geschikt als onderbouwing voor handhaving.
Indien uit de data wel relevante informatie komt kan de politie deze data gebruiken om gericht een keer te handhaven.

Vraag 8
Gezien het feit dat de eenheid Zeeland-West-Brabant zogeheten Leer- en Ontwikkelplekken (LOP’s) onder andere in Vlissingen organiseert en 64 agenten hun opleiding binnenkort in onze gemeente zullen volgen, is het college met de PSR het eens dat dit extra mogelijkheden voor handhaving op de Vlissingsestraat biedt? Zo ja, hoe denkt het college dit dan te bewerkstelligen? Indien nee, waarom niet?
Ons antwoord
Er ontstaat met de LOP’s inderdaad extra capaciteit bij de politie maar deze wordt ingezet in heel Zeeland. Er kunnen dus inderdaad meer snelheidscontroles uitgevoerd worden. Het is maar de vraag of deze extra inzet op de Vlissingsestraat het beste tot zijn recht komt.

Vraag 9
Is het College het met de PSR eens dat de huidige inrichting van de Vlissingsestraat (zeker vanaf de kruising met de Kromwegsingel/Zeewijksingel tot de Watertoren) het racen niet afremt maar juist stimuleert?
Ons antwoord
De inrichting en het gebruik van de Vlissingsestraat is al langer een vraagstuk. Wij wachten eerst de resultaten af van het onderzoek naar de Vlissingsestraat dat we laten uitvoeren. Uit de nu bekende data komt niet naar voren dat de inrichting zorgt voor structurele snelheidsovertredingen.

Vraag 10
Is het college bereid verkeersremmende maatregelen in de Vlissingsestraat te treffen? De PSR denkt bijvoorbeeld aan plaatsen van de dynamische snelheidsmeter en/of het aanbrengen van ribbelstroken (dwars op de rijrichting). De ribbelstokken (rammelstroken) worden als wegremmers met succes bij onze buurlanden toegepast. Het is een simpele en zeer effectieve maatregel. Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan het College een indicatie geven wanneer deze maatregelen, afgestemd met de omwonende, gerealiseerd kunnen worden?
Ons antwoord
Op dit moment zien wij geen aanleiding om snelheidsremmende maatregel te treffen. In overleg met bewoners zijn wij bereid om een matrixbord te plaatsen en deze data aan de politie te overhandigen.

Vraag 11
Is het College bereid om samen met aanwonenden, Buurtvereniging Vlissingsestraat en Kromwegsingel, de politie en de BOA’S naar de veiligheid op de genoemde straat te kijken en maatregelen te nemen als er mogelijkheden zijn om de veiligheid te verbeteren? Zo ja, kunt u aangeven welke wegen u hiervoor gaat bewandelen. Indien nee, waarom
niet?
Ons antwoord
Op dit moment zien wij geen aanleiding om snelheidsremmende maatregel te treffen. In overleg met bewoners zijn wij bereid om een matrixbord te plaatsen en deze data aan de politie te overhandigen. Wij zullen contact opnemen met de Buurtvereniging Vlissingsestraat om dit in gang te zetten.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht

Deel deze pagina via

Voortgang nieuwbouw scholen

20 oktober 2021 by alex achterhuis

Voortgang nieuwbouw scholen

Nieuwbouw scholen en gymzaal voor bewegingsonderwijs

Vol de wind in de zeilen. Geen gedoe meer over data van wanneer wist wie wat en waarom. Voor Partij Souburg-Ritthem is het glashelder: Verder uitstel is absoluut onaanvaardbaar!

Het realiseren van twee nieuwe scholen en een gymzaal voor bewegingsonderwijs in Souburg zuid is een ongekende lijdensweg. Vooral door politiek gedoe en gunfactor op cruciale momenten. Je moet al lang raadslid zijn om vanaf het begin betrokken te zijn geweest.

De bouwkosten zijn volgens ABN Amro, Cobouw en het Centraal Bureau voor de Statistiek ongekend omhooggevlogen. Houtprijzen, mede door de populariteit van prefab bouwen, een jaarstijging van ruim 31%. Staal en kunststoffen kennen eveneens forse prijsstijgingen. En een groot tekort aan menskracht is eveneens een prijsopdrijvende factor. Dat er voor de scholen meer financiële middelen noodzakelijk zijn is dan snel een feit. Heel jammer, maar een weg terug is er niet. In elk geval niet voor Partij Souburg-Ritthem.

De wind moet vol in de zeilen blijven richting sloop en nieuwbouw. Dat is onze verantwoordelijkheid naar kinderen, leerkrachten en de directe omgeving van de scholen en gymzaal. Nog langer wachten zal weer leiden tot nog hogere kosten.

Deel deze pagina via

Casco+ herstel machinefabriek

12 oktober 2021 by alex achterhuis

Casco+ herstel machinefabriek

NV De Schelde Scheepsbouw en Werktuigenfabriek werd in 1875 opgericht. Vestiging op de voormalige Rijksmarinewerf. Een startende werf met 18 werknemers. Aan het roer president-commissaris Arie Smit die later aan het roer van de gemeente Vlissingen zou staan als burgemeester. De frisse zeewind giert om de oude fabriekshal. De fabriekshal heeft een bepaalde schoonheid. Maar donkere wolken pakken zich samen boven de oude machinefabriek. Hoelang zal het gebouw uit het begin van de vorige eeuw zijn plaats op het Scheldeterrein nog innemen? De gemeente wil de machinefabriek met de grond gelijkmaken en een nieuwbouwwijk neerzetten. Deze tekst komt uit een mediabijdrage met datum 27 november 2008.

Machinefabriek Vlissingen

De Machinefabriek werd, naast de Timmerfabriek, het Vakbondsgebouw ofwel de Verbandkamer en de laatste torenkraan van De Schelde voor de sloophamer behoed. Het huidige gebouw is, na de brand die in 1881 de eerste machinefabriek in de as legde, in delen gerealiseerd. Het oudste deel stamt uit 1913. Een jaar later werd een uitbreiding gerealiseerd, in 1916 nog een en in 1919 volgde een derde uitbreiding. Zo ontstond het complex waarvan de oorspronkelijke forse energiekosten vergende glazen (17.000 ruiten) overkapping in 1955 is vervangen. Zuilengalerijen met tientallen holle ijzeren kolommen die met stoom waren gevuld om de gigantische ruimte enigszins te verwarmen. 

Tot hier onze bijdrage uit een inmiddels wat stoffig dossier.

Het voorliggende raadsvoorstel betekent voor de PSR een onomkeerbaar besluit voor de Machinefabriek.  Een weg terug is er dan niet meer, anders zou er sprake zijn van kapitaalverspilling en dat kan nooit de bedoeling zijn. Omdat we eigenaar van het gebouw zijn, er een geaccordeerde Ontwikkelingsvisie ligt en er een forse parkeerbehoefte is.

Koersvastheid in gebiedsontwikkeling Scheldekwartier, tekst uit Beeldkwaliteitsplan

“Bij de realisatie van een dergelijke grootschalige gebiedsontwikkeling is een daadkrachtige, koersvaste houding van de gemeente van belang. Naast de publiekrechtelijke rol heeft de gemeente Vlissingen een privaatrechtelijke rol. Zekerheden en betrouwbaarheid zijn cruciaal voor marktpartijen, maar ook voor eindgebruikers om te willen/ durven investeren. Van marktpartijen wordt gevraagd om het Scheldekwartier tot realisatie te brengen. Deze zijn bereid om te investeren maar ‘vragen daar zekerheid voor terug’: voor hen is een standvastige duidelijke koers én houding van de gemeente randvoorwaarde. Marktpartijen moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente niet alleen zegt dat ze zich maximaal inspant om het Scheldekwartier te ontwikkelen, maar zij willen dit ook van de gemeente zien.”

Het parkeren is de grootste drager bij de doorontwikkeling die na Casco+ herstel aan de orde komt. We weten dat voor een sluitende parkeerexploitatie altijd jaarlijks financiële middelen toegevoegd moeten worden. De overige invulling is niet definitief. In rapporten staan een aantal mogelijkheden daarvoor benoemd. Niet uitgewerkt en geen financieel onderbouwend kader.

Zonder enig rekenmodel daarover te kennen is volgens ons de kans erg groot dat forse onvoorziene kosten inzichtelijk zouden worden bij huisvesting basisonderwijs.  Het voldoen aan energieneutraal lijkt ons nogal een opgave. Daarnaast een basisschool en parkeervoorziening, luchtbeheersing is dan wel een heel belangrijk aspect. En we weten inmiddels dat scholenbouw al heel veel eigen middelen inzet van onze gemeente vraagt.

Partij Souburg-Ritthem is groot voorstander om de Machinefabriek na Casco+ herstel af te stoten en het parkeerdeel terug te huren. Het aantal verplichtingen voor een marktpartij zoveel als mogelijk beperken. Instandhouding gebouw en parkeren zijn plichten. Zowel de Timmerfabriek als de Zware plaatwerkerij vonden hun weg. Op die manier maken we toekomstige financiële risico’s in elk geval fors kleiner. Wij vragen het college om op deze intentie van Partij Souburg-Ritthem volop en daadkrachtig in te zetten.

Deel deze pagina via

Groen licht of schoppen zes?

7 oktober 2021 by Rijnco Jan Suurmond

Groen licht of schoppen zes?

GROEN LICHT VOOR NIEUWBOUW SCHOLEN EN GYMZAAL OOST-SOUBURG!

Deze kop had boven het artikel over de scholen en gymzaal moeten staan. Op de PZC site werd het “Gemeenteraad Vlissingen is belazerd en verraden, maar bouw scholen Souburg gaat door”. Hoe kan zo een wereld van groot verschil ontstaan. Maar geeft de kop de politieke verhoudingen op de juiste manier weer? Nee, een minimale minderheid probeerde de troefkaart te spelen. Jammerlijk mislukt! De kop in de papieren PZC vanmorgen was genuanceerder “Raad geeft toch fiat aan extra geld scholen”.

De zwarte schoppen zes speelde de hoofdrol. Het zwarte schoppen zes kwartet was weer eens op dreef. Schoppen en slaan met woorden, harde woorden. Woorden die in een raadszaal niet thuishoren. Maar het schoppen zes kwartet zijn slechts vier partijen met in totaal zes raadsleden. De weergave in de kop van het artikel op de PZC site is alleen verwoording van gevoelens van slechts zes van de aanwezige 24 raadsleden. Naar onze mening dekt deze kop dus absoluut niet de lading.

De door de POV uitgesproken harde woorden waren ‘belazerd, laakbaar, gelogen en doodzonde’. Het ging niet over de inhoud van het raadsvoorstel, maar over het wel of niet tijdig leveren van informatie. En dan zeker in dit al ongekend lang lopend dossier niet relevant. Maar ging het daar wel echt over of was dat de opmaat naar een motie van afkeuring of wantrouwen voor de wethouder? Moest de wethouder ‘bloedend’ het strijdtoneel verlaten? Het is al langer doel van het kwartet om collegeleden te laten struikelen of weg te sturen. De vier partijen dienden na overleg toch geen motie in, er was namelijk al aangegeven dat die geen schijn van kans zou maken. De PvdA trok haar vertrouwen in de wethouder in. Maar ze sprak ook uit dat mede raadsleden de kaderstellende rol van de raad niet serieus zou nemen. Je moet maar durven. CDA en SGP, de laatste twee bij het kwartet horende partijen, hadden ook geen goed woord over voor de gang van zaken. Maar slechts zes van de 24 aanwezige raadsleden hadden vooraf hun aanval afgesproken. Aanval afgeslagen!

Wat had de wethouder belooft in juli 2020 over kostenstijging:

‘Met de indexering naar het prijsniveau 2021 is de verwachting dat de gemeente kan voldoen aan de zorgplicht om voldoende middelen beschikbaar te stellen voor ‘sobere en doelmatige’ onderwijshuisvesting. De aanbestedingsprocedure voor de scholen Souburg zuid zal uitwijzen of het budget toereikend is in de huidige gespannen bouwmarkt. Indien de normbedragen niet toereikend blijken te zijn, wordt nieuwe besluitvorming noodzakelijk.’

Klip en klaar helder. Door forse prijsstijgingen van hout, staal en kunststof rezen prijzen de pan uit. Ook het personeelstekort in de bouwwereld speelde daarbij parten. PSR  was glashelder en gaf aan verder uitstel absoluut onaanvaardbaar te vinden. Nog langer wachten zal leiden tot nog hogere kosten. Dus vol met de wind in de zeilen naar nieuwbouw! Het was een heel lange behandeling voor een raadsvoorstel wat is aangenomen.

Vol met de wind in de zeilen
Deel deze pagina via

Nieuwbouw scholen Souburg, eindelijk!

6 oktober 2021 by alex achterhuis

Nieuwbouw scholen Souburg, eindelijk!

We zijn nog nooit zo dichtbij nieuwbouw geweest. Beide scholen zitten in tijdelijke huisvesting, de omgevingsvergunning-aanvraag is gedaan. Aanbesteding is rond. Waar kan het dan nu nog mis gaan? Helaas zijn de kosten hoger dan toen de financiële raming werd gemaakt. Zo zijn bijvoorbeeld door de coronacrisis de materiaalkosten fors gestegen.

Noodgebouw Tweemaster

Het had anders gekund, de scholen hadden er al lang kunnen staan. Op 5 oktober in de besluitenraad maakten we een keuze, twee nieuwe scholen en een gymzaal bouwen die aan alle nieuwbouweisen voldoen met meer financiële middelen. Tegen de extra investering stemmen en afwachten wat er dan gaat gebeuren was geen optie. Partij Souburg Ritthem heeft vanzelfsprekend doorgepakt op dit dossier. Er is geen andere keus dan nu extra financiële middelen, zodat eindelijk Souburg twee nieuwe scholen en een gymzaal heeft. Leerlingen, leerkrachten, ouders en alle andere betrokkenen kunnen binnenkort eindelijk gebruik maken van toekomstbestendige onderwijsgebouwen.

Linda Worm

Deel deze pagina via

Accommodatieplan op hoofdlijnen

1 oktober 2021 by alex achterhuis

Accommodatieplan op hoofdlijnen

Aandacht voor onderhoud bij af te stoten of te slopen accommodaties. Onderhoud en dus de kosten moeten passen voor de periode van resterend gebruik. Het verzoek van Partij Souburg-Ritthem is om hier goed naar te kijken. Veel geld steken in te slopen accommodaties lijkt op kapitaalvernietiging.

Accomodatiebeleid

Het college wil geen jaarplannen meer, maar informeren via de P&C cyclus. Informatie voor de gemeenteraad ‘verstopt’ in financiële stukken van veel tot heel veel pagina’s, PSR vraagt zich oprecht af of de informatievoorziening nieuwe stijl voor de raad een ongewenste verslechtering is. Zorg dus in elk geval voor leesbare stukken waar relevante informatie makkelijk vindbaar is. Dus beleid gescheiden van financiën. Het vormgeven van P&C stukken hierop aanpassen lijkt voor komende gemeenteraden geen overbodige luxe.

Gemiste kansen voor Sporthal De Belt, van Duyvenvoorde sportzaal en de Baskensburg hallen. Er waren initiatieven maar deze maakten geen enkele kans.   De plannen van Fortis voor een nieuwe extra hal waren mooi geweest om een multifunctionele accommodatie mogelijk te maken inclusief ruimte voor onze jeugd. Andere keuzes liggen voor, maar de gevoerde gesprekken met partijen dragen niet bij aan toenadering tussen politiek en inwoners.

Het accommodatieplan op hoofdlijnen zal in de komende jaren nog wel een aantal keren voor hoofdpijn zorgen. Want de kennis van vandaag is niet de kennis waar we over een paar jaar over beschikken. Partij Souburg-Ritthem zal voorstemmen omdat de afspraken met artikel 12 in beton zijn gegoten. Wij blijven staan achter het financieel gezond maken van onze gemeente.

Deel deze pagina via

Vragen over de Trekdijk

20 september 2021 by alex achterhuis

Vragen over de Trekdijk

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen betreffende bestemmingsplan bedrijventerrein Trekdijk informeren wij u als volgt.

Vraag 1
In uw RIB van 21 april 2021 spreekt u over maximaal 5 ha netto. U spreekt niet over een fasegewijze invulling van het Bedrijventerrein Trekdijk. Is uw college door het college van B&W van de gemeente Middelburg en/of door GS van de Provincie Zeeland geïnformeerd over het mogelijk in drie fasen invulling geven van 15 ha Bedrijventerrein Trekdijk? Indien ja, waarom heeft u hiervan geen melding gemaakt in de RIB van 21 april 2021? Indien ja, heeft u alle mogelijke consequenties van een invulling met maximaal 15 ha meegewogen in uw mening geen vooroverlegreactie in te dienen? Wat lag anders onder uw besluitvorming hierover? Graag uitleg.

Ons antwoord
Het (voor)ontwerpbestemmingsplan Bedrijventerrein Trekdijk voorziet in het direct bestemmen van 5 hectare netto bedrijventerrein. Verder is op twee locaties een wijzigingsbevoegdheid opgenomen waarmee 3,7 hectare en 5,61 hectare gewijzigd kan worden van de agrarische bestemming in de bestemming Bedrijf. In de wijzigingsregels is onder meer vastgelegd dat wijziging uitsluitend plaats kan vinden als de behoefte aan het bedrijventerrein is aangetoond overeenkomstig de dan geldende regionale bedrijventerreinprogrammering. Aangezien de gemeente Vlissingen betrokken is bij de totstandkoming van de bedrijventerreinprogrammering, heeft de gemeente Vlissingen hiermee invloed op de toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid. De mogelijke fasegewijze ontwikkeling van Bedrijventerrein Trekdijk hebben wij bij onze besluitvorming betrokken.

Bij de afweging welke informatie opgenomen wordt in een RIB is er sprake van een zeker spanningsveld tussen enerzijds afdoende informatieverstrekking en anderzijds het niet willen overvoeren van raadsleden met informatie zodat de werkdruk behapbaar blijft. Bij de betreffende RIB over het voorontwerpbestemmingsplan Bedrijventerrein Trekdijk is er om die reden voor gekozen om uitsluitend in te gaan op het deel van het bestemmingsplan waarmee direct 5 hectare aan bedrijventerrein planologisch mogelijk wordt gemaakt.
Overigens was in de RIB een link naar het openbare voorontwerpbestemmingsplan opgenomen. Indien raadsleden meer informatie zouden wensen te verkrijgen, had het tot de mogelijkheden behoord om het voorontwerpbestemmingsplan te raadplegen.

Luchtfoto van de Trekdijk

Vraag 4
Heeft uw college inzicht in de consequenties voor inwoners van onze gemeente wonende aan de Scheeweg, Bosschaartsweg en Nieuwlandseweg wat betreft luchtverontreiniging, geluidshinder en afvalstromen die in het milieu terecht komen?

Ons antwoord
Ja. In het (voor)ontwerpbestemmingsplan Bedrijventerrein Trekdijk wordt ingegaan op bovengenoemde zaken. Er is onder meer een luchtkwaliteitsonderzoek, een verkeersonderzoek en een akoestisch onderzoek naar wegverkeer uitgevoerd en bijgevoegd bij het (voor)ontwerpbestemmingsplan. Verder wordt in de watertoets ingegaan op afvoer van afvalwater.

Van belang is dat bij de ontwikkeling van het bedrijventerrein een nieuwe ontsluitingsweg wordt gerealiseerd in het plangebied ten behoeve van de aansluiting van het bedrijventerrein op de bestaande infrastructuur. De ontsluiting van het bedrijventerrein vindt vrijwel volledig plaats via de zuidoostelijke aansluiting met de A58. Geprognosticeerd is dat het verkeer zich redelijk gelijkmatig zal verdelen in de richting van Vlissingen (A58 westelijk), Goes (A58 oostelijk), Middelburg en de N57. Slechts een minimaal aandeel zal gebruik maken van de Weizichtweg richting Nieuw- en Sint Joosland. Het is niet de verwachting dat de ontwikkeling van het bedrijventerrein leidt tot meer verkeersstromen door de Scheeweg, Bosschaartsweg en Nieuwlandseweg.

Vraag 5
Is uw college op de hoogte van het proces rond de bestemmingsplanprocedure Bedrijventerrein Trekdijk? Gaat uw college een zienswijze indienen dat er maximaal sprake kan zijn van 5 ha netto? Zo nee, waarom niet?

Ons antwoord
Wij zijn op de hoogte van het proces rond de bestemmingsplanprocedure Bedrijventerrein Trekdijk.
Zoals onder antwoord 1 is aangegeven hebben wij in het kader van het voorontwerpbestemmingsplan besloten geen vooroverlegreactie in te dienen. Zowel in het voorontwerpbestemmingsplan als in het ontwerpbestemmingsplan is voorzien in het direct bestemmen van 5 hectare netto bedrijventerrein. Dit is in overeenstemming met het door Gedeputeerde Staten van de provincie Zeeland bekrachtigde Bedrijventerreinprogramma Walcheren 2017-2021.

De in het (voor)ontwerpbestemmingsplan opgenomen wijzigingsbevoegdheden – waarmee de bestemming gewijzigd kan worden van de agrarische bestemming in de bestemming Bedrijf – kan pas geëffectueerd worden als de behoefte aan bedrijventerrein is aangetoond overeenkomstig de dan geldende regionale bedrijventerreinprogrammering. Aangezien de gemeente Vlissingen betrokken is bij de totstandkoming van de bedrijventerreinprogrammering, heeft de gemeente Vlissingen hiermee invloed op de toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid.

Aangezien het ontwerpbestemmingsplan op deze zaken niet gewijzigd is ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan hebben wij geen reden gezien om een zienswijze in te dienen. Het is overigens ook niet meer mogelijk een zienswijze in te dienen. De zienswijzetermijn liep tot en met 4 augustus 2021.

Vraag 6
Vooral de locatie van het Bedrijventerrein Trekdijk is relevant bij het beoogde logistieke profiel en niet de bijhorende bedrijvenlijst. Wat kan dit betekenen voor de invulling? Zie jaarstukken OLAZ/ZRD over een mogelijke Walcherse milieustraat op de locatie Trekdijk? Heeft uw college inzicht in de beoogde verkeersstromen en de consequenties ervan?

Ons antwoord
Voor de concrete invulling van Trekdijk is naar onze mening vooral de (minimale) omvang van de bedrijfskavels relevant en niet zozeer de bedrijvenlijst waar niet uitsluitend “logistieke” bedrijven opstaan. Door een ondergrens van 1,5 ha te hanteren wordt een onderscheid gemaakt met beschikbare locaties in Vlissingen. Wij kunnen dergelijke percelen niet aanbieden en daarmee vult Trekdijk het Vlissingse aanbod aan en omgekeerd (complementariteit).

Bovendien heeft het schrappen van bedrijfsactiviteiten uit de bedrijvenlijst tot gevolg dat per te schrappen bedrijfsactiviteit getoetst zou moeten worden aan Dienstenrichtlijn. Dat zou tot gevolg hebben dat per te schrappen bedrijfsactiviteit gemotiveerd dient te worden waarom een dergelijke vestigingsbeperking noodzakelijk is. Dit betreft een zeer uitvoerige en complexe exercitie. In het bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekdijk is gekozen voor het meer impliciet schrappen van bepaalde bedrijfsactiviteiten. Bepaalde bedrijfsactiviteiten worden namelijk uitgesloten om ruimtelijk relevante redenen, zoals milieuzonering of vanwege de omvang van de kavels. Deze werkwijze voldoet aan de Dienstenrichtlijn, zodat de gemeente Middelburg gevolgd kan worden in deze methodiek.

De verkeersstromen zijn inzichtelijk gemaakt in het verkeersonderzoek en een akoestisch onderzoek naar wegverkeer. Zoals onder antwoord 4 is aangegeven is het niet de verwachting dat de ontwikkeling van het bedrijventerrein leidt tot meer verkeersstromen door de Scheeweg, Bosschaartsweg en Nieuwlandseweg.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.
(N.B. de vragen 2,3, en 7 zijn niet op de website vermeld)

Deel deze pagina via

Meer dan alleen boeken!

1 september 2021 by alex achterhuis

Meer dan alleen boeken!

“De bibliotheek is ouderwets en vol met stoffige boeken”. Maar is dat echt zo? Als een kameleon passen de bibliotheken zich de laatste jaren aan de behoeften van de gebruikers aan.

De bibliotheek doet tegenwoordig meer dan boeken uitlenen. Hij biedt cursussen, workshops en ondersteuning bij allerlei digitale vaardigheden. Het is ook een uitstekende plek om flexibel te werken en studeren. De medewerkers en vrijwilligers delen hun kennis, helpen vakkundig met het vinden van informatie op internet en verwijzen bezoekers door naar de juiste instanties. Taalondersteuning voor laaggeletterden en anderstaligen, praatgroepen, voorleesmiddagen en lezingen zijn voorbeelden van samengaan van sociale en culturele functies in bibliotheek.

De Biblioservicebus

Juist die verschillende functies en een laagdrempelige toegang tot een bibliotheekvoorziening vindt Partij Souburg-Ritthem zeer belangrijk voor samenhorigheid in onze dorpen.

Het sluiten van de Souburgse bibliotheek is nog steeds een pijnlijke kwestie. De komst van de biblioservicebus geeft voor lezers nu de oplossing.

Joanna Weijermans
jkweijermans@zeelandnet.nl

Deel deze pagina via

Ook in 2021 nog steeds alleen kleinschalige asielopvang bespreekbaar!

29 augustus 2021 by alex achterhuis

Ook in 2021 nog steeds alleen kleinschalige asielopvang bespreekbaar!

Zeeland gaat wéér op zoek naar plekken voor opvang asielzoekers. Aantallen stijgen snel en enorm, lees de brief van BiZa en K d.d. 24 augustus 2021 met als onderwerp ‘Per direct extra opvang en huisvesting nodig’. Ons standpunt uit 2016 is nog steeds hetzelfde. Veel wordt geregeld aan Provinciale regietafels. Inbreng van uw gemeenteraad blijft zodoende zeer beperkt. Dat blijft onacceptabel.

Verder willen wij nog opmerken dat ook wat vergunninghouders betreft er een rem moet komen. Elk jaar moeten wij, door de Rijkoverheid verplicht, vergunninghouders huisvesten. Door landelijke problematiek zal die vraag weer gaan stijgen. Maar algemeen in beeld is de beperking van beschikbaarheid van huisvesting. Partij Souburg-Ritthem wil dat beschikbaarheid van passende woningen, aantal door Rijksbeleid verplicht te plaatsen vergunninghouders en aantal mensen op de wachtlijst van de corporaties inzichtelijk aan de gemeenteraad worden gepresenteerd. De schaarse woningen moeten naar evenredigheid worden verdeeld.

Het in 2016 geformuleerde standpunt van de PSR is glashelder:

  • opvang voor maximaal 200 asielzoekers;
  • gekoppeld als satelliet aan de locatie Middelburg;
  • voor de periode van maximaal 3 jaar;
  • op 8 locaties van maximaal 25 personen in een spreiding over de gemeente;
  • de Rijksoverheid is verantwoordelijk voor alle kosten.

Op deze manier wil de PSR sociaal en solidair zijn met de zwakkeren en kwetsbaren in onze samenleving. De gemeente Vlissingen neemt haar verantwoordelijkheid maar:

  • is artikel 12 gemeente met een lege bankrekening en een torenhoge schuld;
  • is een gemeente met een sterke vertegenwoordiging in de maatschappelijke opvang;
  • is gemeente met in het coalitieakkoord een betere verdeling van maatschappelijke opvang over alle Zeeuwse gemeenten;
  • is een gemeente met een sociaal zwakke structuur; zeker een beperkte reikwijdte voor opvang.

Vorige keer was er sprake van de locatie sportvelden Baskensburg. Eerst 300 personen en later mogelijk uitbreiding naar 500-700 personen.

Het standpunt van de Partij Souburg-Ritthem laat geen ruimte boven 8 locaties met maximaal 25 personen.  

Fractie Partij Souburg-Ritthem.

Deel deze pagina via

Restafval waar???

30 juli 2021 by alex achterhuis

Onze gemeente is gestart met het afsluiten van de ondergrondse containers voor restafval. De noodzaak is het terugdringen van het aantal kilo’s restafval per inwoner en het illegaal dumpen vanuit de omliggende gemeente(n). Openen kan alleen nog maar met een afvalsleutel.

Helaas is het verspreiden van de afvalsleutels niet geheel vlekkeloos verlopen, maar probleempjes waren snel opgelost. Uiteraard is er een gewenningsproces nodig bij deze veranderde wijze van inzamelen van restafval en dat is dan ook duidelijk te zien. Vuilniszakken, klein afval en zakjes voor hondenpoep naast containers en vastgesteld afvaltoerisme vanuit omliggende gemeente(n) en meer zwerfafval.

Partij Souburg-Ritthem constateert dat nu te gemakkelijk restafval naast de containers geplaats wordt. De afvalcoach heeft in ieder geval gevulde werkdagen.

Samen hebben wij er baat bij dat restafval daar gedeponeerd wordt waar het ook thuis hoort.

Dus beste inwoners van de gemeente Vlissingen werkt u allen mee aan een schoon milieu.

Ger Blom

Deel deze pagina via
« Previous Page
Next Page »

Laatste Nieuws

  • Inbraken en brandjes in OS
  • Wateroverlast Souburg Noord (2)
  • Karolingische Burg
  • Karolingische Burg – Het plan
  • Vlissingsestraat
  • Verkeersveiligheid bomenbuurt
  • SKJ registratie
  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 09 Albert John Vervorst
  • 20250611 A5 Flyer werving

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025