Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

Zinloze vernieling boompjes

28 mei 2024 by alex achterhuis

Zinloze vernieling boompjes

Artikel 34 vragen Partij Souburg-Ritthem over zinloze vernieling van jonge boompjes langs het Jaagpad

Naar aanleiding van gepleegde vernielingen heeft de PSR-fractie op 18 april 2024 vragen gesteld aan het college. Hieronder vindt u de vragen met de antwoorden.

Vraag 1 Heeft het college kennisgenomen van de vernielingen, die recent op het dijkje langs het Jaagpad tussen Vlissingen en Souburg aan gericht zijn?
Ons antwoord Ja, het college heeft kennis genomen van de vernielingen, die recent op het dijkje langs het Jaagpad tussen Vlissingen en Souburg aangericht zijn.

Vraag 2 Zijn deze jonge boompjes door de gemeente Vlissingen gepland? Zo ja, worden de vernielde boompjes vervangen? Zo niet gaat het college met de daarvoor verantwoordelijke partij in gesprek om de schade te herstellen. Graag toelichting
Ons antwoord Nee, de jonge boompjes zijn niet door de gemeente Vlissingen aangeplant. Deze groenstrook is van de Provincie Zeeland en de verwachting is dat de provincie daarop gepaste actie zal ondernemen. Wij zullen navragen of de provincie inderdaad op de hoogte is, of er actie ondernomen wordt en of er tot herplant zal worden overgegaan.

Vraag 3 Het is onmogelijk om de dader(s) achteraf te traceren en bestraffen. Welke mogelijkheden ziet het college om de verdere vernielingen te voorkomen? Graag toelichting
Ons antwoord Herplanten door de beheerder van de groenlocatie vanaf een doorsnede met een maat van 18-20 centimeter behoort tot de mogelijkheden om verdere vernielingen te voorkomen. Deze maat is moeilijker af te breken. Terug planten van een grotere maat (18-20) op deze zelfde locatie wordt overigens geen succes doordat de boompjes onder de bestaande bomen zijn aangeplant en dus gaan concurreren met deze bestaande bomen.

Vraag 4 Om duidelijkheid in de schadekosten te krijgen zou de PSR een overzicht(gemaakte kosten voor beplantingen eventuele herplantingkosten )willen ontvangen? Kan het college dit overzicht met toelichting aan de PSR verstrekken?
Ons antwoord Zie antwoord onder vraag 2

Deel deze pagina via

Participatie

22 mei 2024 by alex achterhuis

Participatie

Wie wel eens op het Oranjeplein in Souburg komt heeft het grote bord, wat de gemeente Vlissingen daar heeft geplaatst niet kunnen missen. Daarop staat een uitnodiging om mee te denken over de herinrichting van het Oranjeplein. Via de website Doemeevlissingen.nl kunt u het voorlopige ontwerp bekijken en ook op hierop reageren.

Bij de herinrichting van de Vlissingsestraat heeft de participatie op een andere manier plaatsgevonden. Kort geleden is er door ambtenaren vanuit het stadhuis een bezoek gebracht aan de inwoners van deze straat.  Bij alle bewoners is aangebeld met de vraag of zij nog ideeën hadden over herinrichting die gepland staat voor 2025. 2 mooie voorbeelden van hoe onze gemeente ideeën ophaalt bij haar inwoners en probeert in te passen.  Immers: Samen kunnen we meer!

Deel deze pagina via

Beleid Binnenhavens

17 april 2024 by alex achterhuis

Beleid Binnenhavens
  1. U schrijft dat de binnenhaven een belangrijk gebied is in de gemeente Vlissingen en dat daarbij goed onderhoud hoort. De artikel 12 inspecteur heeft de gemeente gedwongen een lager onderhoudsniveau te hanteren. Is dit niveau toereikend om de binnenhavens goed te onderhouden? Graag toelichting
    Ons antwoord: De binnenhavens zijn onderdeel van de Kenniswerf en, zoals in het beleidsplan aangegeven, hebben ze een professionaliseringsslag nodig. Het binnenhavengebied moet uitstraling hebben en het gebied moet uitnodigen om te flaneren, op een bankje te gaan zitten, doorheen te wandelen. In de mate van het mogelijke proberen wij dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Denk daarbij aan onderhoud van bloembakken, taluds die worden gemaaid, onkruid dat wordt bestrijd. Dit is al een belangrijke basis en voor nu lijkt deze realistisch om te behalen
  2. U schrijft dat er geen vaste ligplaatsen worden gerealiseerd. Blijft u bij dit standpunt mocht de bezetting dermate tegenvallen?
    Ons antwoord: Onze havenmeester ontvangt met regelmaat verzoeken om schepen af te meren langs onze kade(s). In dat kader herkennen wij ons op dit moment niet in hetgeen u veronderstelt. Het aantal ligplaatsen aan de kades dat wij ter beschikking hebben, is daarnaast zeer gering. Het is op dit moment niet wenselijk om vaste ligplaatsen te realiseren omdat de gemeente zelf nog over weinig beschikbare kade beschikt. Het zou de gemeente belemmeren in haar eigen mogelijkheden, bijvoorbeeld die van de maritieme hubs. Ook met het oog op maritieme evenementen is het niet wenselijk om over geen ‘eigen’ kade te beschikken. Komende periode is vooral proefondervindelijk. We moeten ervaren wat de komende tijd ons brengt. Indien er weinig interesse is, kunnen we de koppen alsnog bij elkaar steken en kijken wat een mogelijke oplossing is. Wat de komende periode ook zal brengen; er zijn geen vaste ligplaatsen mogelijk aan de maritieme hubs.
  3. Het experimenteren met nieuwe brandstoffen is niet een taak van de gemeente, maar de veiligheid wel. Hoe waarborgt de gemeente deze veiligheid?
    Ons antwoord: Wat u stelt, is correct. Daarom staat er in dit beleidsstuk ook niet vermeld dat de gemeente een trekkende rol op zich wil nemen. We willen faciliteren waar nodig. Het is bijna onze plicht om ons open te stellen voor dergelijke nieuwe ontwikkelingen en initiatieven die mogelijk in aantocht zijn.
    In deze case heeft de gemeente eerder een handhavende/controlerende rol. Wij wachten de ontwikkelingen/aanvragen van initiatiefnemers af. Ter verduidelijking: elektriciteit is ook een brandstof en daarvoor zijn al diverse voorzieningen in de binnenhaven.
  4. U schrijft dat er nog geen duidelijk beeld kan worden gevormd over de baten, omdat nog niet alle havenonderdelen in gebruik zijn. Kunt u dan wel een schatting maken, wat de baten zouden kunnen zijn? Graag ontvangen wij een overzicht van de baten van alle havenonderdelen.
    Ons antwoord: Zoals aangegeven in het beleidsplan is de Albionkade momenteel de enige kade waar liggelden binnenkomen op basis van volgtijdig gebruik. Op basis van de reserveringen die er momenteel zijn voor de Albionkade, is de verwachting dat de inkomsten voor 2024 uitkomen op €12.100,-. Voor de kades die privaatrechtelijk zijn verhuurd of worden verpacht, hebben wij reeds in de beantwoording van de art. 34 vragen van 20 november 2023 een overzicht aangeleverd met de daarbij horende inkomsten. Deze worden/zijn jaarlijks verhoogd op de wijze zoals dat contractueel is vastgelegd. Wat betreft de Houtkade en de Basaltkade, waar vanaf 2025 inkomsten worden verwacht, zijn de inkomsten afhankelijk van wanneer de renovatie gereed is alsook van de voorzieningen, zoals bolders die moeten worden aangebracht, om op deze locatie te kunnen afmeren. Ook de hoeveelheid aanvragen/reserveringen voor achtereenvolgend gebruik is hierop van invloed. Door deze onzekerheden is hiervoor nog geen inschatting te maken.
  5. Er staat dat vandaag de dag de kade aan de Willem Ruysstraat nog eigendom is van de provincie. Is de gemeente voornemens deze te kopen?
    Ons antwoord: Het klopt dat die kade nog eigendom is van de Provincie. De Gemeente Vlissingen is hierin geïnteresseerd en heeft zich aangeboden als kandidaat koper
  6. U schrijft dat u nog geen lid bent van de Nederlandse Vereniging voor Binnenhavens (NVB), maar dat lidmaatschap wel gewenst zou zijn. Wat zijn de voordelen van dit lidmaatschap en wat zijn de kosten? Wat gaat het college doen om dit alsnog te realiseren? Of wat heeft u van de raad nodig om dit te kunnen realiseren?
    Ons antwoord: De NVB houdt zich bezig met diverse dossiers die het beheer van binnenhavens betreffen. Ze volgt hierbij de in 2020 in samenwerking met de leden opgestelde Strategische Agenda, met als speerpunten Digitalisering, Bereikbaarheid, Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid, Samenwerking en Exploitatie, Energietransitie en Circulaire Economie.
    De NVB heeft havenbeheerders als leden, vooral gemeenten en provincies, maar ook een aantal havenbedrijven. In Zeeland is dat North Sea Port. Ook provincie Zeeland is lid.
    De NVB houdt zich dus met allerlei interessante onderwerpen bezig. Lidmaatschap kan daarom bijdragen aan de kwaliteit van het beheer in onze binnenhavens. Lidmaatschap zorgt ervoor dat we op de hoogte zijn van lopende zaken, zorgt voor kortere lijnen onderling, draagt bij aan goede onderlinge contacten tussen partners. Netwerking is in dezen ook niet onbelangrijk. Verder kan de NVB ons ondersteuning bieden waar nodig door de kennis en kunde waar ze over beschikt. Als maritieme stad in hart en nieren, met een binnenhaven waar zoveel potentieel in zit, mogen wij niet ontbreken in het lijstje van leden. Vlissingen moet verder op de kaart worden gezet. Aan ons werd medegedeeld dat de kosten van dit lidmaatschap enkele duizenden euro’s per jaar zijn. Ervan uitgaande dat enkele duizenden tweeduizend betekent, zullen dit de kosten op jaarbasis vormen.
Deel deze pagina via

Bomenkap Oranjeplein

13 april 2024 by alex achterhuis

Bomenkap Oranjeplein

Partij Souburg-Ritthem is behoorlijk geschrokken van de informatie, die wij in de beantwoording van onze schriftelijke vragen (commissie ruimte 28 maart 2024) hebben gelezen. Volgens de bijgesloten kaart zijn 20 historische bomen aan het afsterven! Deze prachtige, oude bomen zijn beeldbepalend voor het Oranjeplein en de oude kern van Souburg. De PSR vindt het ontoelaatbaar, dat alle historische bomen opgeofferd worden vanwege de naastgelegen nieuwbouw.
Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

  1. Zijn de gevolgen van nieuwbouw (bijvoorbeeld de wateronttrekking uit de bodem) voorafgaand aan de nieuwbouw in kaart gebracht? Graag toelichting.
  2. Waarom is niet halverwege opnieuw een monitor uitgevoerd op de bomen? Graag toelichting.
  3. Het lijkt voor de PSR zinvol bovenstaande op te nemen in procedures om herhaling en kosten te voorkomen. Kan het college onze suggestie overnemen?
  4. Ontvangt WVO/Zorgstroom de rekening voor de nieuw te planten bomen? Of is de gemeente hier ook debet aan en moet zij bijdragen in de kosten? Graag toelichting.
  5. De PSR neemt aan dat er nieuwe bomen geplant worden, die al een groot formaat hebben. Anders gaat het jaren duren voordat een redelijk groen beeld op het Oranjeplein terugkomt. De PSR hoort hierover graag de mening van het college.
  6. Wanneer wordt de herplanting gestart?
Deel deze pagina via

Leven en dood

9 april 2024 by alex achterhuis

Leven en dood

Jaarlijks worden in ons land 10.000 mensen getroffen door een plotse hartstilstand. Dit kan iedereen thuis, op straat, op het werk of op het sportveld onverwachts overkomen. Het is erg belangrijk om binnen de zes minuten na een hartaanval met de reanimatie te starten. Een snelle reanimatie met het gebruik van een AED vergroot de overlevingskans aanzienlijk.

Om een fatale afloop te voorkomen investeert de gemeente in een “hartveilig” (preventie) beleid. PSR vindt het onacceptabel dat een groep onbeschofte jongeren, voor de zoveelste keer, het AED-toestel op het Oranjeplein ‘s nachts probeert te vernielen.  Hierdoor spelen ze met mensenlevens. Telkens herstellen buurtbewoners de AED en maken deze weer gebruiksklaar. PSR keurt dit vandalisme met klem af en doet een oproep aan jongeren in onze gemeente: Blijf van alle AED-toestellen af! Want deze levensreddende apparaten kunnen letterlijk het verschil maken tussen leven en dood van jouw familieleden, vrienden of je buren!

Deel deze pagina via

Dramatische toestand scholen

4 april 2024 by alex achterhuis

Dramatische toestand scholen

De medezeggenschapsraad van basisschool de Parelburcht heeft contact met Partij Souburg Ritthem gezocht i.v.m. de dramatische technische stand van het huidige schoolgebouw.
De medezeggenschapsraad van de basisschool de Parelburcht en de PSR willen een antwoord op de volgende vragen:

1. Vindt u de voorbeelden die in de onderstaande brief genoemd worden een acceptabele situatie voor een gebouw waarin onderwijs gemaakt dient te worden? Zo nee, welke reparaties of aanpassingen kan de school nog verwachten in de tijd dat de school hier gehuisvest is?
2. Hoe gaat het college waarborgen dat het huidige schoolgebouw tot de verhuizing
bouwtechnisch veilig en met een goed en gezond binnenklimaat gebruikt kan worden? Graag
toelichting.

Namens de medezeggenschapsraad van basisschool de Parelburcht sturen wij u deze brief.
“De oplevering van ons nieuwe schoolgebouw laat al enige tijd op zich wachten. Als MR zijnde hebben wij hier begrip voor, een schoolgebouw moet immers een veilige en duurzame plaats zijn waar leerlingen en medewerkers samen onderwijs kunnen maken.
Omdat er nog geen zicht is op een opleverdatum willen wij middels deze brief onze zorgen over de staat van het huidige gebouw waarin wij gehuisvest zijn uiten. In afwachting van de verhuizing naar ons nieuwe schoolgebouw aan de van Visvlietstraat 7 te Oost Souburg zijn wij gehuisvest in het voormalig schoolgebouw van het Mozaïek aan de Dongestraat 109 te Oost Souburg. Voorheen hadden wij twee locaties: van Visvlietstraat en Dongestraat. Om tijdens de nieuwbouw van onze school ruimte te bieden aan onze groepen van de locatie van Visvlietstraat is gekozen om tijdelijk units te plaatsen. Ondertussen is tijdelijk nu alweer ruim 3 jaar. Diverse gebreken en ongemakken aan het huidige gebouw maken dat leerlingen, ouders en medewerkers zich afvragen hoe het met de veiligheid en hygiëne gesteld is. Om een aantal voorbeelden te noemen:

  • Diverse lekkages op het plat dak zorgen voor vocht en schimmelplekken op de plafondplaten. Reparaties van bovenaf dichten weliswaar de lekkage, maar vocht en schimmel gaan hierdoor, niet weg. Risico op gezondheidsklachten van gebruikers van het gebouw door schimmels blijven bestaan.
  • De riolering waarop diverse toiletten zijn aangesloten zorgen voor een overlast van stank, zodanig dat diverse leerlingen aangeven geen gebruik te willen maken van de toiletten op school.
  • De units waarin de groepen 1c, 1 2a en 1 2b tijdelijk zijn ondergebracht zijn dusdanig gehorig dat zowel leerlingen als medewerkers klachten zoals hoofdpijn ontwikkelen als gevolg van een hoog aantal prikkels door geluid.
  • Er wordt al maanden niet meer schoongemaakt in de van Duyvenvoorde sportzaal waar wij met alle groepen sporten. Een zeer onhygiënische situatie als gevolg.

Deel deze pagina via

Openbare toiletten

19 maart 2024 by alex achterhuis

Openbare toiletten

Onderstaande vragen zijn door PSR samen met de SGP ingediend

In de raadsinformatiebrief “Motie Openbare toiletten” staat aangegeven dat het college locatie onderzoek gaat doen voor plaatsbepaling van openbare toiletten.

  1. De PSR en de SGP zouden graag een gedetailleerde stand van zaken van dit locatieonderzoek willen ontvangen. Zou het college dit aan de PSR en SGP willen toezeggen?
  2. Wanneer verwacht het college het locatie onderzoek af te ronden en ter kennis te kunnen gegeven?
  3. Is het college tegelijkertijd bezig met onderzoek van mogelijke te plaatsen types en vorm van openbare toiletten? Graag toelichting.

In deze RIB geeft u aan dat op basis van de uitkomsten van uw onderzoek een aanvraag voor uitvoeringsgelden zal worden opgenomen in de Kadernota 2025 dan wel in de Programmabegroting 2025-2028.

4. Is het college met de PSR en de SGP eens dat er om het financieel kader te kunnen duiden snel een marktpartij in beeld moet zijn voor de uitvoering? Graag horen wij uw mening hierover.

Wij zien uw schriftelijke beantwoording met belangstelling tegemoet.

Deel deze pagina via

Buslijn 57 mag niet verdwijnen

18 maart 2024 by alex achterhuis

Buslijn 57 mag niet verdwijnen

Gedeputeerde Staten van Zeeland                
Postbus 6001
4330 LA Middelburg

Betreft: Behoud van buslijn 57 voor het dorp Oost-Souburg

Oost-Souburg 19 juni 2024

Geachte leden van Gedeputeerde Staten, Provinciale Staten en Commissieleden,

De globaal 11.500 inwoners van het grootste dorp van Zeeland en Partij Souburg-Ritthem richten zich tot u met een dringend verzoek om buslijn 57, die Oost-Souburg met Vlissingen en Middelburg verbindt, te behouden. Deze buslijn speelt een cruciale rol in de bereikbaarheid en leefbaarheid van ons dorp.

Buslijn 57 voorziet in een essentiële vervoersbehoefte voor de inwoners van Oost-Souburg. Voor veel bewoners, waaronder ouderen, scholieren, studenten, buitenlandse arbeiders en mensen zonder eigen vervoer, is deze buslijn de enige logische manier om toegang te krijgen tot basisvoorzieningen, zoals o.m. zorginstellingen, scholen en werklocaties. Het wegvallen vanaf 2025 van deze buslijn zal voor velen nadelige gevolgen hebben.

Wij willen u wijzen op de sociale impact voor het behoud van buslijn 57. De buslijn zorgt ervoor dat inwoners, ongeacht hun leeftijd, sociaal economische status of persoonlijke situatie, actief kunnen deelnemen aan de samenleving. Tevens bevordert het, conform het VN-verdrag inzake rechten van personen met een handicap, dat de rechten en waardigheid van personen met een handicap of beperking worden beschermd. De buslijn versterkt niet alleen inclusie, maar ook de sociale cohesie binnen onze gemeenschap en draagt bij aan onderlinge verbondenheid.

In het Advies van de Raad van Ouderen (februari 2024) met de titel “Ruimte voor ouderen met een inspirerende leefomgeving en mobiliteit als basis”, zijn verschillende actiepunten opgenomen.

Actiepunt 7 in het advies geeft aan dat: “Het Openbaar Vervoer een openbare nutsvoorziening is, geen markt. Het als zodanig moet worden ingericht en aangeboden.” Daarom pleit Partij Souburg-Ritthem ervoor dat de provincie haar aanbesteding aanpast en buslijn 57, die door de kern van ons dorp moet blijven rijden, hierin opneemt.

Wij begrijpen dat budgettaire overwegingen een rol kunnen spelen bij het nemen van beslissingen. Echter zijn wij van mening dat de maatschappelijke en economische voordelen van het behoud van buslijn 57 zwaarder moeten wegen dan de kosten. Partij Souburg-Ritthem wil duidelijk aangeven dat toegang tot openbaar vervoer een publiek recht is waar de overheid verantwoordelijkheid voor draagt.

De provincie schrijft op haar website “Mensen willen veilig, snel en gemakkelijk van deur tot deur kunnen reizen” (https://www.zeeland.nl/actueel/samen-op-weg-naar-een-nieuw-vervoerssysteem). Maar als er geen buslijn via Oost-Souburg blijft rijden, dan is het voor onze inwoners moeilijker, ingewikkelder, tijdrovender en hoogstwaarschijnlijk ook duurder om van A naar B te kunnen gaan.

Wij verzoeken u nadrukkelijk uw aanbesteding te wijzigingen en hierin buslijn 57, die via Oost-Souburg rijdt, hierin op te nemen. Partij Souburg-Ritthem is van mening dat door het wegvallen van deze buslijn, de provincie bijdraagt aan sociale ongelijkheid en maatschappelijk isolement van onze bewoners.

In het nieuwe regeerakkoord stellen de partijen PVV, BBB, NSC en VVD dat ‘de bereikbaarheid van het landelijk gebied wordt verbeterd door het busvervoer tussen de dorpskernen op het platteland te versterken’.

Gedeputeerde van der Maas is blij met de zinsnede over de bussen in landelijk gebied. “Het is goed dat Den Haag ziet dat het versterken van het OV belangrijk is voor de leefbaarheid op het platteland”, zegt van der Maas. “Wij gaan hierover graag het gesprek aan met de nieuwe minister van Infrastructuur.”

Gezien bovenstaande en in het kader van leefbaarheid, bereikbaarheid op het platteland, zorg voor de medemens en toerisme is dit een cruciale eerste behoefte voor elk dorp in Nederland.

Partij Souburg-Ritthem verzoekt u daarom met klem om deze belangrijke verbinding voor inwoners van Oost-Souburg te handhaven!

Buslijn 57 mag in Oost-Souburg, het grootste dorp in onze provincie, niet verdwijnen!

Met vriendelijke groet,

Leden van Partij Souburg-Ritthem  

Bestuur van Partij Souburg-Ritthem

Gemeenteraadsfractie Partij Souburg-Ritthem

Deel deze pagina via

Vlissingen is woest

12 maart 2024 by alex achterhuis

Vlissingen is woest

Raadsinformatiebrief met de reactie van het College van de gemeente Vlissingen op de uitzendingen van Kassa en de acties van het FNV (maart 2024)

Geachte raadsleden,
Ons college heeft met afkeur gekeken naar de uitzendingen van Kassa, met daarin ook beelden van een bijeenkomst van de FNV van 28 februari jl. over de zorg en ondersteuning en het armoedebeleid in onze gemeente. Reden voor deze raadsinformatiebrief. Het in de uitzendingen geschetste beeld geeft echter geen volledig beeld, waardoor het geen recht doet aan de werkelijkheid voor onze inwoners en ook niet aan de inzet van onze medewerkers en onze samenwerkingspartners die dag in dag uit klaarstaan voor onze inwoners.

De eenzijdige weergave van de werkelijkheid door het programma Kassa maakt het college erg boos. De wijze waarop onze gemeente onterecht in een kwaad daglicht wordt gezet, doet groot onrecht aan onze inwoners, onze medewerkers en aan het gemeentebestuur. De beleidskeuzes die u als raad weloverwogen en vanuit een zeer moeilijke financiële positie heeft gemaakt, worden door Kassa afgeschilderd als verkeerde keuzes, die niet aan de wet- en regelgeving voldoen. Wij bestrijden dat ten zeerste.

Terugblik
Voor de eerste uitzending van Kassa van 2 maart jl. is wethouder Vader ruim een uur geïnterviewd. Twee zinnen uit dit gesprek zijn vervolgens gebruikt om te duiden wat de wethouder van een casus vond. De wethouder kon uiteraard niet ingaan op deze specifieke casus, omdat dat de privacyregelgeving zou schenden. Vervolgens kreeg de FNV in de uitzending van Kassa alle ruimte om haar mening te geven over de gemeente en de wethouder in het bijzonder. Gebaseerd op emotie en helaas niet op de juiste en relevante feiten.

Bij de FNV-bijeenkomst van 28 februari werd dit door de vice-voorzitter van de FNV, mevrouw Jong, nog eens aangehaald en uit zijn verband gerukt door een link te leggen met het VN Verdrag Handicap. Ook de opmerking dat het aan de gemeenteraad is om andere keuzes te maken, schoot bij ons in het verkeerde keelgat. Sinds onze artikel 12-status (2015) is bezuinigd tot in het bot, zoals wij altijd zeiden. Daarbij is steeds door uw raad stelling genomen tegen verdere versobering van ons armoedebeleid. Zoals de Sociale Cliëntenraad Walcheren onlangs in zijn brief terecht aangaf, heeft Vlissingen het percentage om in aanmerking te komen voor het minimabeleid niet verlaagd.

De FNV bijeenkomst bood overigens aan raadsleden die een genuanceerd geluid wilden laten horen weinig tot geen ruimte om hun verhaal te doen. Strijdbare taal tegen de gemeente en het door u vastgestelde gemeentelijke beleid werd toegejuicht. Diverse inwoners voerden het woord over hun persoonlijke situatie. Zij vertelden schrijnende verhalen, over moeilijke privésituaties, maar er werden ook uitspraken gedaan die niet kloppen. Een voorbeeld: “Vlissingen voert het VN Verdrag Handicap niet uit”. Dat is uiteraard onjuist.

De uitzending van Kassa van zaterdag 9 maart laat opnieuw inwoners met een zorgvraag aan het woord. Ook hiervoor geldt dat wij daar als college niet op in kunnen gaan. Immers ingaan op persoonlijke situaties zou de privacy van onze inwoners schenden. Juist dit gegeven leidt tot een mogelijk scheef en vertekend beeld. Wij hebben ons te houden aan de wetgeving en kunnen en mogen daarom niet reageren. Hoe graag we dat soms zouden willen. Want het zou de discussie hierover wel een stuk makkelijker maken. Kassa heeft ons de op de dag van de uitzending de quotes die in de uitzending zouden zitten toegestuurd en het college de mogelijkheid tot wederhoor geboden.

Maar wie zouden wij als college en als gemeente zijn, als wij het recht op privacy van onze inwoners niet zouden respecteren? De keerzijde hiervan is dat wij al op achterstand staan voordat er überhaupt wederhoor wordt geboden. Ook het ‘overvallen’ van onze burgemeester vinden wij ongepast. Er is voorafgaand aan het bezoek van Kassa aan Vlissingen nadrukkelijk aan de redactie aangegeven dat hij niet de portefeuilles Wmo & Jeugd en minima-/armoedebeleid onder zich heeft. Bovendien was diezelfde ochtend nogmaals de afspraak met Kassa bevestigd dat het college schriftelijk gebruik zou maken van de mogelijkheid tot wederhoor en de vragen van Kassa per e-mail zou beantwoorden. Die beantwoording daarvan heeft u vorige week van ons ontvangen. Dat de presentatrice van Kassa een paar uur later aan de balie een afspraak met de burgemeester fingeert, siert haar niet. De opnames van de woordvoerder die vervolgens de regels over het filmen in de openbare ruimtes van het stadhuis aan haar toelicht, zoals dat voor elke cameraploeg wordt gedaan, worden teruggeknipt tot het dichtslaan van de deur. Uren daarna wordt de burgemeester opgewacht en ‘overvallen’.

Een interviewverzoek is precies dat: een verzoek. Er is geen verplichting tot medewerking en de communicatie over schriftelijke wederhoor was op een nette wijze verlopen. De portefeuillehouders kozen overigens bewust voor schriftelijke wederhoor, om te voorkomen dat er weer een interview zou worden geknipt tot een paar zinnen die Kassa goed uitkomen om hun verhaal neer te zetten. Want het moge duidelijk zijn dat dat verhaal al praktisch rond is, voordat er wederhoor wordt aangeboden. Kassa houdt zich hiermee net aan de grenzen van de journalistieke ethiek. Maar een schoonheidsprijs verdient deze werkwijze zeker niet.

In de uitzending van Kassa van 9 maart kreeg SP-kamerlid Bart van Kent aan tafel gelegenheid om te reageren en ook hij had zijn feiten niet goed op een rij. Hij vertelde bijvoorbeeld dat gezinnen in Middelburg een vergoeding krijgen voor zwemlessen en in Vlissingen niet. Terwijl u als raadsleden weet dat wij daarvoor, net als Middelburg, zijn aangesloten bij het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Overigens kent Orionis Walcheren ook de regeling Fonds Cultuur Sport & Onderwijs waar onze inwoners een beroep op kunnen doen. Van Kent zei ook dat mensen die in armoede leven in Vlissingen totaal aan hun lot worden overgelaten. Een vreemde uitspraak, gezien de minimaregelingen die wij hebben voor inwoners met de laagste inkomens. Wij hebben met verbazing zitten kijken dat hij zulke onwaarheden met zoveel stelligheid durft te brengen en dat Kassa deze feiten niet checkt of geheel voor rekening van deze politicus laat. Daarmee bevestigt Kassa opnieuw dat het geen evenwichtig verhaal wil brengen.

Hand in eigen boezem
Vanzelfsprekend reflecteer je als college regelmatig op het gevoerde beleid en vooral of er zaken bijsturing behoeven. Dat er ook bij ons zaken soms niet goed gaan of zijn gegaan, zoals overal, ontkennen wij niet. Dat is overigens juist wel wat we willen voorkomen, omdat bij een hulpvraag de inwoner al genoeg aan zijn of haar hoofd heeft. De opmerkingen over onbeantwoorde mails en het mogelijk zoekraken van dossiers nemen we zeer serieus. Onze inwoners nodigen wij uit om meer specifieke informatie hierover met ons te delen, zodat wij dat kunnen onderzoeken.

Wel is het zo, dat de onmogelijkheid om ook hier inhoudelijk op casussen in te gaan, ons parten speelt. Juist daar werd door de FNV op een kwalijke manier gebruik van gemaakt door een beeld te schetsen alsof er veel mis zou zijn in onze gemeente. Onderzoek wijst uit dat dit niet klopt. Zo zijn onze inwoners over het algemeen tevreden met de aan hen geboden Wmo ondersteuning, bleek uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek. Daarnaast is een zeer hoog percentage inwoners tevreden als het gaat over een schoon en leefbaar huis en last but not least is het aantal klachten erg laag wanneer je dit afzet tegen de grote aantallen aanvragen die wij, maar ook onze partners te behandelen krijgen. Dat laatste geldt ook voor het aantal bezwaar- en beroepszaken. Dat neemt niet weg dat elke klacht er een te veel is en dat wij ons inzetten om ervoor te zorgen dat wij in gesprek blijven met onze inwoners en samen zoeken naar welke ondersteuning nodig is om mee te kunnen blijven doen in de maatschappij.

Onze inwoners
Als college zetten wij ons, samen met de gemeenteraad én onze ambtelijke organisatie in voor een mooier en beter Vlissingen. U doet dat als kaderstellend bestuursorgaan en wij als verantwoordelijke voor de uitvoering van het door u vastgestelde beleid. Dat we daarbij in meer dan ingewikkelde (financiële) omstandigheden moeten werken, is een ieder bekend. Juist dat zorgt ervoor dat we met man en macht eraan werken om Vlissingen weer toekomstbestendig te maken en waar het voor onze inwoners goed toeven is. Een Vlissingen waar onze kwetsbaarste inwoners zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben en een daarop afgestemd minimabeleid zoals reeds langer al opgenomen in onze programmabegroting.

De uitgestoken hand die de FNV ons wil aanbieden om samen ten strijde te trekken richting Den Haag, is wat het college betreft niet nodig. De weg naar Den Haag weten wij prima te vinden en de contacten die wij daar hebben zijn goed. Bovendien weet men daar, gezien onze artikel 12 status, heel goed hoe wij er in Vlissingen voor staan. Ook willen wij altijd met onze inwoners in gesprek, maar wegens de eerder genoemde gevoeligheden rondom privacy, kunnen wij niet op individuele situaties in gaan tijdens een groepsgesprek. Bovendien stuit het ons tegen de borst dat de FNV eerst onze kwetsbare inwoners gebruikt om in de picture te komen en op een verwerpelijke manier reuring veroorzaakt, om vervolgens de redder van Vlissingen te spelen. Daar bedanken wij voor.

Uit respect voor onze inwoners, zal de burgemeester hen voor de raadsvergadering donderdag wel kort ontmoeten en een luisterend oor bieden.

Deel deze pagina via

Zebrapad Zoute Viever

12 maart 2024 by alex achterhuis

Zebrapad Zoute Viever

Naar aanleiding van hieronder bijgevoegde mail heeft Partij Souburg-Ritthem een aantal vragen

Zebrapad Zoute Viever
Zebrapad Zoute Viever

Als vrijwilligsters van de Zoute Viever vroegen wij ons af of er een zebrapad komt voor de nieuwe Zoute Viever naar de overkant van het Oranjeplein. De situatie om over te steken is nu al vol risico en dat wordt dadelijk nog veel erger, als er 107 mensen gaan wonen. De mensen gaan echt niet eerst terug naar de Stemerdinglaan, de Lekstraat oversteken en dan aan de andere kant weer de Stemerdinglaan oversteken om naar de Jumbo te gaan. Dat doet uiteraard geen mens.
Vraag 1 Vrijwilligers uitten hun zorgen over de toekomstige verkeerssituatie rondom de nieuwe Zoute Viever en meer specifiek over het ontbreken van een veilige oversteekplaats voor voetgangers tussen de toekomstige vestiging van de Zoute Viever naar de overkant van het Oranjeplein. Erkent het college de zorgen van de vrijwilligers over deze situatie? Graag toelichting.
Ons antwoord
Het college erkent dat het voor bejaarde mensen een obstakel is om een weg met autoverkeer over te steken. We erkennen niet dat de oversteek vol risico zit of dat een zebrapad al het risico weg zal nemen. Zie onze toelichting bij vraag 2.

Vraag 2 Is het college bereid om naar deze situatie te kijken? En met behulp van een verkeersinformatie kaart, deze aan de vrijwilligers en aan de PSR verduidelijken/uitleggen? Graag toelichting.
Ons antwoord Op het Oranjeplein, tussen de Burgemeester Stemerdinglaan en Paspoortstraat, hebben vanaf 1 januari 2014 12 geregistreerde ongevallen plaatsgevonden. Het gaat hier in alle gevallen om ongevallen met botsingen met of tussen voertuigen (auto’s, (brom)fietsen of e-bikes). Er hebben geen geregistreerde ongevallen plaatsgevonden waarbij voetgangers betrokken zijn. De wens van het zorgpersoneel slaat dus voornamelijk terug op de subjectieve veiligheid (gevoel van veiligheid) en minder op de objectieve veiligheid (daadwerkelijke veiligheid).
Zebrapaden worden in beginsel nooit toegepast op erftoegangswegen. Dit komt ten eerste omdat het kan conflicteren met het principe rechts-gaat-voor. Een voetganger komend van links heeft immers voorrang en kan daardoor over het hoofd worden gezien. En ten tweede omdat het de focus legt op één specifiek punt in het wegbeeld. Dit is onwenselijk, omdat weggebruikers op erftoegangswegen altijd rekening moeten houden met plots overstekende mensen of spelende kinderen.
Zebrapaden op erftoegangswegen vergroten het gevoel van subjectieve veiligheid, maar verslechteren de objectieve veiligheid als deze niet zorgvuldig worden toegepast. Wij zijn bereid om naar een zorgvuldige toepassing van een zebrapad te kijken bij de reconstructie van de wegen rondom de Zoute Viever in 2024.

Vraag 3 Hoe kijkt het college aan tegen het idee om een zebrapad vanuit de nieuwe Zoute Viever naar de overkant van het Oranjeplein aan te leggen? Dit draagt bij aan de veiligheid van alle voetgangers en in het bijzonder aan die van de toekomstige bewoners van de Zoute Viever. Graag toelichting.
Ons antwoord
Wij zijn van mening dat objectieve veiligheid belangrijker is dan subjectieve veiligheid. Zie onze toelichting in het antwoord op vraag 2.

Deel deze pagina via
« Previous Page
Next Page »

Laatste Nieuws

  • Inbraken en brandjes in OS
  • Wateroverlast Souburg Noord (2)
  • Karolingische Burg
  • Karolingische Burg – Het plan
  • Vlissingsestraat
  • Verkeersveiligheid bomenbuurt
  • SKJ registratie
  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 09 Albert John Vervorst
  • 20250611 A5 Flyer werving

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025