Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

Asbest daken in 2024 verboden

24 oktober 2016 by alex achterhuis

Artikel 34 vragen van de PSR over “Asbestdaken in 2024 verboden”

Inleiding
Vanwege de gezondheidsrisico’s van asbest, het inademen van asbestvezels kan long- en
buikvlieskanker en asbestose (stoflongen) veroorzaken, bestaat er een uitgebreide
asbestwetgeving met betrekking tot milieu- en arbeidsomstandigheden.
In de aanpak van de gevolgen van een asbestbrand speelt de gemeente een belangrijke rol
bij het bepalen van de noodzakelijke maatregelen ter beperking van eventuele negatieve
gevolgen voor de volksgezondheid en het milieu. Deze rol is in het merendeel van de
gevallen een coördinerende en controlerende.
In onze gemeente was er recent een brand in de Gildeweg met asbest overlast. Landelijk is
bepaald dat er in 2024 geen asbestdaken meer mogen zijn. Verzekeringen zullen vanaf dat
moment mogelijk stoppen met het vergoeden van schade ontstaan door asbestdaken.

Vragen:

  1. Is er een actief beleid in het opsporen en vastleggen van asbestdaken in onze
    gemeente?
    Nee, dat is er niet. Daartoe ontbreekt ook de personele capaciteit. Het zou gaan om een
    behoorlijk arbeidsintensieve operatie. Er bestaat dus geen volledig beeld van de
    problematiek. Vlissingen is daarin overigens allesbehalve uniek. Dit is ook het landelijke
    beeld. 2024 lijkt nog ver weg, maar duidelijk is dat er in den lande nog heel veel moet
    gebeuren (in eerste instantie overigens door de eigenaren van betrokken panden zelf).
    Daarom blijft ook onduidelijk in hoeverre de rijksoverheid vast zal houden aan genoemde
    ingangsdatum.
  2. Worden eigenaren gewezen op bestaande subsidies van het ministerie van Milieu?
    In voorkomende gevallen, bij vergunningverlening van verbouwingen bijvoorbeeld, wordt hier
    wel op gewezen, maar niet structureel.
  3. De pot voor asbestsaneringen van de provincie Zeeland voor 2016 is leeg. Blijft deze
    subsidie de komende jaren van kracht? Zo ja, informeert u eigenaren van panden
    met asbest hierover?
    Een particulier kan € 4,50 per vierkante meter subsidie krijgen. Voor 2016 was een budget
    van € 15 miljoen beschikbaar. Per jaar wordt een subsidieplafond bekend gemaakt. Als een
    aanvraag tijdig wordt ingediend, maar het subsidieplafond is al bereikt, dan verschuift de
    datum van ontvangst naar 1 januari in het daaropvolgende kalanderjaar. Deze regeling
    vervalt in principe met ingang van 1 januari 2020.
  4. Welke communicatiemiddelen gebruikt u om pandeigenaren te informeren over de
    risico’s van asbest en het verbod per 2024?
    De gemeente Vlissingen communiceert niet zelf actief over deze materie. De rijksoverheid
    daarentegen wel. Een burger hoeft maar op “asbestdaken” te googelen en men vindt alle
    informatie, ook met betrekking tot subsidiemogelijkheden.
  5. Hoe gaat u handhavend optreden in het asbestdossier?
    Op dit moment is handhavend optreden niet aan de orde. De grondslag ontbreekt immers
    nog. Zodra die grondslag er is (naar het zich nu laat aanzien: per 2024) zal uiteraard wel
    handhavend worden opgetreden. Het ligt in de rede om hiertoe ruim tevoren goed en breed
    te communiceren, en ook goede regionale afspraken te maken met de andere Zeeuwse
    gemeenten. Dat komt eenduidigheid en efficiency ten goede.
  6. Is er voldoende personele inzet om de taken te kunnen uitvoeren?
    De gemeente heeft een tweetal bouwinspecteurs in dienst die hun aandacht verdelen op
    grond van een risico-analyse, het handhavingsbeleid en het jaarlijkse
    handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP). Daarbij is wel tijd voor het acteren op
    voorkomende incidentele gevallen, maar niet voor bijvoorbeeld een langdurige en
    arbeidsintensieve operatie om alle panden in de gemeente op asbest te controleren. Dat zou
    overigens ook veel specialistisch onderzoek vergen (van materialen) met bijbehorend
    prijskaartje. Terwijl de verantwoordelijkheid hiervoor in eerste instantie bij de eigenaren ligt
    en blijft liggen.

Partij Souburg Ritthem
Rijnco-Jan Suurmond
6 september 2016

Printen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
Deel deze pagina via

Terug naar het nieuwsoverzicht

Laatste Nieuws

  • Vlissingsestraat
  • Verkeersveiligheid bomenbuurt
  • SKJ registratie
  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • Stadhuis OS (2)
  • Zwembad Feel Fit
  • Het Wauwelhofje
  • Werkzaamheden JCV
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20211214 09 Albert John Vervorst

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025