Albert-John Vervorst is donderdagavond 29 september beëdigd als raadslid voor de Partij Souburg-Ritthem. Welkom bij het team Albert-John en veel succes!
Vragen over sportaccommodaties
Geacht college,
De afgelopen weken heeft Partij Souburg-Ritthem een aantal verontrustende berichten
bereikt over het dreigend tekort aan ruimte, vooral in de avonduren en weekenden, in de
binnensportaccommodaties in onze gemeente.
Zo kunnen bijvoorbeeld Basketbal Verenigingen BV Souburg en BC Vlissingen niet alle
trainingen en wedstrijden inplannen voor het aankomende seizoen door de blijkbaar
aanstaande sluiting van sportzaal Van Duyvenvoorde aan de Dongestraat. Ook
gebruiksbeperkingen van andere beschikbare locaties spelen een rol. De verenigingen
zoals korfbalverenigingen Fortis en Atlas en Volleybalvereniging Ardito hebben nu al of
straks een gebrek aan voldoende trainingsruimte en trainingstijden.
Atlas heeft bij de Sportraad zelfs aangegeven dat de trainingsuren in het Kroonjuweel niet
gemist kunnen worden. De verenigingen kaarten deze problemen al een aantal maanden
aan. Sommige verenigingen worden door het gebrek aan ruimte al gedwongen bij onze
buurgemeente de ruimtes te huren, zoals in Koudekerke en zelfs in Middelburg. Uit een
presentatie van de sportraad blijkt dat sportverenigingen het zwaar hebben (krimpend
ledenaantal) t.o.v. individuele sporten.
Volgens Partij Souburg – Ritthem moeten wij verenigingen dus steunen i.p.v. ze het leven
zuur maken. Als men moet trainen in Koudekerke of Middelburg haken sporters eerder af.
Afgelopen maanden zijn er duidelijk toezeggingen gedaan, maar de verenigingen vrezen
dat deze niet nagekomen kunnen worden voor het komende seizoen 2022 – 2023.
Volgens de fractie PSR mag het niet zo zijn dat sporthallen en sportzalen gesloten en/of
gesloopt worden, voordat de gemeente met een goed alternatief komt.
Op dit moment, vlak voor de start van het nieuwe seizoen zitten de clubs nog steeds met
onzekerheden. Onze fractie vindt het juist de taak van de gemeente om deze verenigingen
te ondersteunen en stimuleren, omdat sport en bewegen van cruciaal belang zijn voor de
gezondheid en het welzijn van onze inwoners. Sporten in verenigingsverband zorgt
tegelijkertijd voor verbinding tussen mensen.
Het college/de burgemeester wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te
beantwoorden:
- Kan het college ons een overzicht met toelichting geven van hoeveel uur de
verenigingen hebben gekregen op beschikbare sportaccommodaties gespecificeerd
naar trainings- en wedstrijduren in de sportzaal Van Duyvenvoorde, sportzaal het
Kroonjuweel en de Sporthal Baskensburg?
Zie bijlage 1. De aangevraagde uren van de verenigingen worden zoals ieder jaar opnieuw toebedeeld en verwerkt in het verhuursysteem Recreatex. Wanneer er afwijkingen zijn, gaat dit in overleg met de verenigingen/partijen. - Kan het college aangeven en toelichten hoeveel sportverenigingen (geen school
zijnde) op dit moment gebruik maken van de sportzaal Van Duyvenvoorde, sportzaal
Het Kroonjuweel en de sporthal Baskensburg 1 en 2?
Ook willen we graag weten hoeveel uur er in totaal door hen gebruikt wordt en hoeveel
ongebruikte uren er nog beschikbaar zijn.
Het aantal sportverenigingen is ook terug te vinden in de bijlage, zie kolom A. Het aantal uren dat door de verschillende verenigingen worden gebruikt is terug te vinden in de bijlage. De ongebruikte uren zijn per accommodatie aangegeven in de bijlage. Wij willen er wel op wijzen dat het hierbij om momentopnames gaat. De gebruiksuren van de verenigingen wijzigen ook nog tijdens het seizoen, vaak worden in het seizoen ook nog uren door de verenigingen teruggegeven. - Zijn in uw overtuiging de aangeboden sport accommodaties ook daadwerkelijk
geschikt voor de verschillende soorten sporten? Voor wedstrijden in competitieverband
moeten sportzalen en de velden namelijk voldoen aan vastgelegde criteria. Graag
toelichting.
De benodigde vereisten en criteria die van toepassingen zijn voor specifieke sporten zowel voor trainingssituatie als in wedstrijdverband zijn bij ons bekend. In de gesprekken die wij hebben gehad met de betreffende verenigingen zijn deze ook besproken. Voor zover er hierin nog aanpassingen nodig zijn, zijn deze over het algemeen beperkt van aard (aanpassingen belijning en aantal toestellen etc. ). Deze aanpassingen zijn in beeld en realisatie hiervan wordt onderzocht/uitgevraagd. - De PSR heeft vernomen dat er diverse gesprekken tussen de gemeente en de
sportverenigingen hebben plaatsgevonden. Wat is het resultaat van deze gesprekken
en in hoeverre zijn de gemaakte afspraken al uitgevoerd of in uitvoering?
Bij ons is in beeld voor welke verenigingen, vanwege verplaatsing van activiteiten, aanpassingen moeten plaatsvinden. Met deze verenigingen hebben gesprekken plaatsgevonden en heeft een uitvraag plaatsgevonden over deze aanpassingen. Aan de uitwerking en de planning van de realisatie wordt gewerkt. Zodra wij deze informatie volledig in beeld hebben gaan wij de verenigingen hierover informeren. - Is het college het met Partij Souburg-Ritthem eens dat er een geldende afspraak is dat
er eerst een passend alternatief, inclusief een sluitend rooster, gevonden moet worden
voordat er gesproken kan worden over het sluiten van een sporthal of sportzaal? Dus
de nieuwe schoenen moeten daadwerkelijk passen, voordat de oude weggegooid
worden. Zo nee, waarom niet?
De opdracht die de gemeenteraad aan ons college heeft gegeven door het vaststellen van het accommodatieplan op hoofdlijnen op 30 september 2021, is om een bezuiniging te realiseren door de kosten van het verouderde accommodatiebestand terug te dringen. Dat doen we zoals besloten onder andere door het beperken van het aantal accommodaties, de bezetting en efficiency te verbeteren en waar mogelijk nieuwbouw te plegen. Daarbij hebben wij telkens opnieuw een garantie gegeven dat we iedere vereniging ook in de nieuwe situatie een dak boven zijn of haar hoofd blijven bieden. Deze garantie staat nog steeds! Wij gaan er van uit dat wij alle verenigingen dat dak kunnen blijven bieden. Het verbeteren van de bezetting van accommodaties en de noodzakelijke verplaatsing van activiteiten van verenigingen naar andere accommodaties leidt er wel toe dat vrijwel alle verenigingen te maken krijgen met een wijziging van de tijden die zij onder dat dak kunnen zijn. Dit proces zal flexibiliteit en medewerking vragen van sportverenigingen en wij vragen van u het vertrouwen dat wij dit samen met deze partijen tot een goed eind gaan brengen al zullen wij ook niet iedereen 100% naar tevredenheid kunnen bedienen. - De PSR is van mening dat de sportzaal Van Duyvenvoorde minstens tot einde seizoen
2022-2023 open gehouden moet worden zodat een definitief en passend alternatief
voor elke sportvereniging gevonden kan worden en het seizoen in deze zaal
afgemaakt kan worden. Is het college het hier mee eens? Zo nee, waarom niet?
Voor de bouw van de scholen volgt er nog een aangepaste planning deze is nu nog niet bekend. Zodra deze planning bekend is zullen we hierover communiceren. Ons is bekend dat de sportverenigingen een nadrukkelijke wens hebben om met ingang van het nieuwe seizoen over te gaan naar een andere accommodatie. - Een verhuizing van de van Duyvenvoorde zaal naar het Kroonjuweel geeft voor de
verenigingen een kostenverhoging van 60%!! Met name bij wedstrijden biedt slim
gebruik van vierkante meters geen enkel soelaas. Een vierkante meter prijs ten
opzichte van de huidige zaalprijs geeft een erg scheef beeld. In het Kroonjuweel
voldoet alleen een centraal veld (center court) aan de wedstrijdnormen van de
Nederlandse basketbalbond. In de breedte kan er dus niet in wedstrijdverband
gespeeld worden. Ook voor trainingen is dit niet ideaal. Wil het college toezeggen dat
de zaalhuur nog eens bekeken en berekend wordt, met als doel een voor de
verenigingen betaalbare en reële huurprijs? Zo nee, waarom niet?
In de gemeente Vlissingen gelden voor de verschillende sportaccommodaties vaste tarieven. Alle verenigingen/gebruikers die gebruik maken van die verschillende accommodaties betalen een gelijk tarief. In principe is het ons uitgangspunt om hieraan vast te houden.
Op basis van een vergelijking van het tarief alleen zou dat een kostenverhoging van 60% betekenen (tarief per uur van €22,35 t.o. € 13,95). Het Kroonjuweel is echter ook bijna 200m² groter dan de Van Duyvenvoorde sportzaal (646m² t.o. 448m²) en nieuwer en moderner. Het tarief per m² is zelfs nog iets lager in het Kroonjuweel. De uitdaging is, ook voor de verenigingen, om de grotere zaal efficiënter te gebruiken en daarmee ook de koststijging te beperken. In de trainingssituatie zal dat in veel gevallen kunnen, maar tijdens het wedstrijdgebruik misschien niet altijd.
Om een eventuele kostenstijging goed in beeld te brengen is het eerst van belang om een nieuw rooster te maken voor de nieuwe situatie. Vervolgens kunnen we dan in beeld brengen wat daarvan de financiële gevolgen voor deze verenigingen zullen zijn. Afhankelijk van de hoogte hiervan zullen wij deze verenigingen een overgangsregeling gaan aanbieden. Overigens zal voor meer verenigingen gelden dat zij wellicht niet de volledige ruimte van hun sportaccommodatie benutten tijdens hun gebruik, maar daar wel voor betalen. - Het is bekend dat ondernemers interesse hadden of hebben in overname van de
sporthallen Baskensburg 1 en 2. Wat vindt het college van de mogelijkheid dat de
sporthal Baskensburg 1 en 2 in particuliere handen zou komen en dat de exploitatie
dus niet door de gemeente geschiedt? Graag toelichting.
In het verleden is er inderdaad belangstelling geweest voor de overname van de sporthallen Baskensburg. Op dit moment is er geen concrete belangstelling van externe partijen bekend. Daarbij komt dat de gemeenteraad bij het vaststellen van het ‘accommodatieplan op hoofdlijnen’ inmiddels heeft ingestemd met het afstoten van de Sporthallen Baskensburg. In het algemeen geldt dat wij nog geen keuze hebben gemaakt over de wijze van exploitatie van de gemeentelijke accommodaties. In het accommodatieplan op hoofdlijnen ligt in eerste instantie de nadruk op het op orde krijgen van het accommodatiebestand. - Wat gaat het college doen om de huidige druk op de binnensportaccommodaties te verlichten? Graag toelichting.
Zoals hierboven aangegeven heeft de gemeenteraad het college met het vaststellen van het ‘accommodatieplan op hoofdlijnen’ ook een opdracht verstrekt om de efficiency en de bezetting van de accommodaties te verbeteren. Daar zijn wij druk mee bezig. Als gevolg hiervan zal wellicht het gevoel ontstaan bij gebruikers dat de bezetting en dus de druk op de accommodaties toeneemt. Belangrijk is dat wij gezamenlijk een vinger aan de pols blijven houden of wij hierin niet over een bepaalde kritisch grens gaan. Op dit moment hebben wij nog niet het beeld dat wij deze grens overschreden hebben. - Welke andere mogelijkheden ziet het college om de capaciteit optimaal te benutten?
Graag toelichting.
Belangrijk is dat wij met de laatste verhuurgegevens vanuit dit nieuwe sportseizoen hiernaar gaan kijken. Immers de verhuurgegevens van de afgelopen twee jaar zijn vanwege corona niet representatief en het verhuurgedrag van gebruikers is desondanks wel verschoven. Deze verhuurgegevens gaan we opnieuw leggen over het toekomstige accommodatiebestand en vervolgens zullen we dat gaan bespreken met de verenigingen. Indien hier knelpunten uit naar voren komen dan zullen wij gaan kijken naar eventuele oplossingen. Ook van verenigingen zal een zekere mate van flexibiliteit en inschikkelijkheid worden verwacht. - Is het mogelijk om een onafhankelijke adviseur/projectleider/bemiddelaar in te
schakelen, die ervoor gaat zorgen dat de capaciteit van alle beschikbare
accommodaties beter en constructiever benut wordt en dat alle verenigingen optimale
inroostering krijgen? Zo nee, waarom niet?
Wij zien hierin geen toegevoegde waarde. Voor een optimale inroostering is bekendheid met de accommodaties en de wensen van de verenigingen belangrijk. Vervolgens is het vooral maatwerk om in overleg met verenigingen te komen tot de optimale roostering. - Hoe denkt het college het tekort aan binnensportaccommodaties in de toekomst te
voorkomen, nu alles er op lijkt te wijzen dat met het nieuwe aantal vierkante meters en
beschikbare tijdruimte er geen afdoende ruimte is om te voorzien in de toekomstige
behoefte aan binnensportaccommodaties?
Zoals bij antwoord 9 aangegeven hebben wij nu niet het beeld dat er sprake is van een tekort aan binnensportaccommodaties. Indien dit inzicht verandert gaan wij zoeken naar oplossingen hiervoor. - In hoeverre is de sportraad betrokken bij de accommodatie perikelen en heeft de
sportraad regelmatig direct contact met de afzonderlijke verenigingen? Anders gesteld;
is de sportraad werkelijk op de hoogte van de belangen en behoeften van de afzonderlijke sportverenigingen?
De sportraad is conform hun verordening direct betrokken en verantwoordelijk voor de inroostering van de sportaccommodaties en heeft vanuit die rol daarover ook rechtstreeks contact met de verhuur afdeling en sportverenigingen. Wij adviseren verenigingen om hun belangen en behoeften te delen met de sportraad. - Treedt de sportraad op als adviseur van de verenigingen of slechts als adviseur van de
gemeente Vlissingen?
Conform artikel 2 van de ‘verordening Sportraad Vlissingen 2016’ heeft de sportraad Vlissingen verschillende taken. Naast het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college van B&W vervullen zij ook de rol van intermediair tussen verenigingen en behartigen zij de belangen van de sport en sportorganisaties in de meest brede zin van het woord. Andere taken zijn het verdelen van de sportsubsidies en zoals aangegeven hierboven het verdelen van de beschikbare ruimte in/op de gemeentelijke sportaccommodaties.
De bruisende samenleving!
Actieve burgers: bruisende samenleving!
In onze dorpen en stad zijn tal van verenigingen en stichtingen voor jong en oud te vinden. Mensen die actiefzijn in het verenigingsleven staan positiever in het leven, zijn meer tevreden over hun vrije tijd en voelen zich meer betrokken bij het lokale beleid. De toegang tot het verenigingsleven moet laagdrempelig zijn want een bruisend verenigingsleven is de smeerolie voor de lokale gemeenschap.
Het unieke verenigingslandschap binnen onze gemeente is van bijzondere waarde om de samenleving verbonden te houden en verdient erkenning van ons allemaal. Partij Souburg-Ritthem wil haar waardering uitspreken naar alle verenigingen, stichtingen en betrokken vrijwilligers.
Jullie brengen en houden onze inwoners in beweging, zorgen voor ontmoeting, inspanning en ontspanning. Jullie zijn niet alleen een medicijn tegen vereenzaming, maar ook een belangrijk kanaal voor inspraak en actief burgerschap. Jullie geven iedereen het gevoel dat je erbij hoort en meetelt. Dankjewel voor jullie tomeloze inzet.
Joanna Weijermans
Hekgolf overspoelt badstrand
De PSR heeft begin mei vragen gesteld over veiligheid op het Badstrand. Opnieuw is er door een schip een grote hekgolf veroorzaakt die badgasten onaangenaam verrast. Ondertussen hebben we de antwoorden ontvangen en verwerkt op deze website.
In de toeristische visie wordt er gesproken over ambities om in 2030 in onze gemeente 500.000 extra dagjesmensen te mogen verwelkomen. Dat betekent veel bezoekers die in het zomerseizoen gebruik gaan maken van onze stranden. In december 2021 meldde de wethouder dat Vlissingen mensen op het Badstrand wil waarschuwen voor passerende schepen die een hekgolf kunnen veroorzaken. Het is de bedoeling dat strandgangers een waarschuwingssignaal krijgen zodra er een golf aankomt die mogelijk voor gevaar zorgt.
De PSR fractie wil graag antwoord op de volgende vragen ontvangen.
- Heeft de gemeente Vlissingen een zorgplicht om badgasten te waarschuwen voor de hekgolven? Graag toelichting.
Hekgolven komen incidenteel voor.
Bij het betreden van het strand staan er borden met telkens, in meerdere talen, aangegeven wat gevaar van mogelijke hekgolven is. Alsook om zeer aandachtig te zijn voor mogelijk gevaar bij passerende schepen. De strandwacht is op het strand een onmisbare partij. Op het badstrand staan tijdens bewakingstijd altijd minimaal twee strandwachten met de specifieke opdracht om strandbezoekers te waarschuwen voor golven afkomstig van de scheepvaart. Vanaf dit jaar staat er ook een kleine bewakingsunit op het strand die als uitvalsbasis voor deze strandwachten dient. De strandbewaking is daardoor zichtbaarder aanwezig op deze locatie en ze hebben meer plek voor hulpmiddelen die ze kunnen inzetten.
Afgelopen jaren is duidelijk geworden dat door alle drukte de badgasten vaak niet weten dat er hekgolven zijn en welk gevaar ze teweeg kunnen brengen. Er wordt onvoldoende kennis genomen van de informatie borden op het strand. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties.
- Op welke manier kunnen de badende strandgasten gewaarschuwd worden voor het gevaar van de hekgolven? Graag een toelichting.
Bij het betreden van het strand worden badgasten gewezen op de mogelijk van hekgolven. Op het strand zelf worden ze hierover door surveillerende strandwachten aangesproken. - Is het college bereid om na te gaan of en hoe er betere voorlichting aan alle strandgebruikers ( ook de anderstalige) gegeven kan worden? Zo nee, waarom niet?
Bij het betreden van het strand worden badgasten in meerdere talen gewezen op het gevaar van mogelijke hekgolven. Ook worden zij door de strandwacht geattendeerd op het gevaar hiervan. Wij achten dit afdoende. - Heeft het college naar kennis en ervaringen wat deze probleem betreft elders gezocht? Graag toelichting.
Vlissingen is uniek. Er zijn geen andere locaties bekend die te kampen hebben met hekgolven of die zich in een gelijkaardige situatie bevinden. - Is het college het met de PSR eens dat er gewerkt moet worden aan een beter en vooral duidelijker veiligheidssysteem, ook met het oog op buitenlandse strandgangers die niet op de hoogte zijn van de hekgolven? Zo nee, waarom niet?
De genomen maatregelen zijn de noodzakelijke maatregelen. Deze maatregelen volstaan. Badgasten hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid. - Komen er, zeker tijdens het strandseizoen, in de waterlijn voldoende borden met de beeldende boodschap over hekgolven staan? Graag toelichting.
Het college is van mening dat de reeds aanwezige borden volstaan. Het is lastig om borden in de waterlijn te plaatsen. - Hoe is het met de aansprakelijkheid geregeld? Graag toelichting.
In het Nederlands recht ligt de verantwoordelijkheid bij de veroorzaker. - Is het college het met de PSR eens dat er voldoende borden “betreden op eigen risico’ geplaatst moeten worden. Zo nee, waarom niet?
Zoals hierboven reeds vermeld, volstaan de genomen maatregelen. ‘Betreden op eigen risico’ is niet bepaald uitnodigend. - Klopt het dat binnen 300m uit de kust niet harder dan met 5 knopen gevaren mag worden? Of gelden voor de Vlissingse kust andere regels? Graag toelichting.
Dit is niet geregeld in het Scheepvaartreglement Westerschelde. - Welke stappen heeft het college genomen om passerend scheepvaartverkeer in toom te houden? Graag toelichting.
Er wordt met regelmaat in overleg getreden met het Schelde Coördinatiecentrum alsook met het Loodswezen. Naar aanleiding van de vragen wordt binnenkort wederom met beide partijen rond de tafel gezeten. - Zijn de gemaakte afspraken met passerend scheepvaartverkeer helder? Idem met het loodswezen? Zo nee, waarom niet?
Er is geen maximale snelheid vastgesteld. - Welke consequenties volgen voor de passerende schepen die zich niet aan de regels houden? Graag toelichting.
Het Schelde Coördinatiecentrum heeft de taak om te bewaken alsook om aangifte te doen bij misstanden
Motie: Geen mes is een wijze les
De motie “Geen mes is een noodzakelijke wijze les!” is door Partij Souburg-Ritthem tijdens de behandeling van de begroting 2023-2026 ingediend en unaniem door de gemeenteraad aangenomen:
De gemeenteraad van Vlissingen in vergadering bijeen op donderdag 10 november 2022
De raad, gehoord de beraadslaging,
- overwegende dat
• het belangrijk is dat alle inwoners van de gemeente Vlissingen zich veilig voelen;
• er grote zorgen zijn over een toename van het aantal steekincidenten met als gevolg een dodelijk slachtoffer;
• het een trend lijkt te worden dat jongeren met (steek)wapens rondlopen;
• het wapenbezit, en dan vooral messen, onder jongeren massaal toeneemt, waarbij het lijkt dat het dragen van een mes een statussymbool is;
• dit ongewenste en gevaarlijke gedrag ook door sociale media wordt gevoed; - van mening dat
• het veiligheidsgevoel erg belangrijk is voor onze inwoners;
• het wapenbezit onder jongeren een zorgelijke ontwikkeling is;
• steeds meer gemeenten in ons land vragen om een messenverbod voor jongeren;
• er inmiddels een aantal gemeenten daadwerkelijk is overgegaan tot het instellen van zo’n verbod; - stelt voor om
• de raad een voorstel tot wijziging van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) zo spoedig mogelijk maar uiterlijk voor 1 mei 2023 ter goedkeuring voor te leggen, waarin het dragen van messen door jongeren onder de 18 jaar verboden wordt;
en gaat over tot de orde van de dag.
Partij Souburg-Ritthem
Vervuilde grond Energieweg 6
Partij Souburg-Ritthem wou graag inzage krijgen in het probleem van vervuilde grond en grondwater op de locatie van de voormalige stortplaats Energieweg. Stortplaatsen op zich bieden kansen voor woningbouw, bedrijfsterreinen of voor groene energie maar kunnen ook een (hoog) risico vormen voor volksgezondheid. De PSR heeft de volgende vragen schriftelijk gesteld:
Vraag 1:
Kunt u aangeven welke grondonderzoeken er in de afgelopen 15 jaar zijn gedaan naar bodemverontreiniging op de locatie Energieweg langs het kanaal?
Het antwoord:
In verband met het voornemen tot migranten huisvesting is vorig jaar een historisch bodemonderzoek uitgevoerd voor deze locatie. Daarbij is via bronnenonderzoek vastgesteld dat sprake is van een voormalige stortplaats. Afgelopen 15 jaar is geen bodemonderzoek middels veldwerk en analyses uitgevoerd op deze locatie.
Vraag 2:
Kunt u aangeven welke verontreinigingen er op dit adres bekend zijn vanuit het verleden en aangeven welke acties hierop zijn ondernomen?
Het antwoord:
In de periode 1997-2003 is in opdracht van de Provincie Zeeland een inventarisatie uitgevoerd van de stortplaats, is de deklaag onderzocht en is het grondwater rond en onder de stortplaats onderzocht en gemonitord. In de deklaag is plaatselijk een sterke verontreiniging met PAK (teerresten) aangetoond. In het grondwater zijn plaatselijk sterk verhoogde gehalten arseen aangetoond. Arseen wordt in zeekleigebieden vaak sterk verhoogd aangetroffen en heeft over het algemeen een natuurlijke oorsprong.
In 2004 is een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van het bodemmateriaal van de stortplaats in de bovenste 1,5 meter. Het terrein bleek grotendeels verhard met slakken of stelconplaten. In puinhoudende lagen zijn sterke verontreinigingen aangetoond met zware metalen, PAK en minerale olie.
Vanwege de op de verontreinigingen aanwezige verhardingen zijn bij de huidige bedrijfsbestemming geen maatregelen nodig.
Vraag 3:
Wat zijn de soorten verontreiniging die in dit gebied op basis van historisch, oriënterende/of nader onderzoek zijn vastgesteld? Is hiervan in voldoende mate de ernst en omvang bekend?
Het antwoord:
Voor de soorten verontreiniging wordt verwezen naar het antwoord op vraag 2. Er kan vanuit gegaan worden dat alle in het verleden gestorte materialen heterogeen, licht tot sterk verontreinigd zijn met genoemde parameters. Hoewel e.e.a. niet in een formele beschikking is vastgelegd, gaat het bevoegd gezag, de Provincie Zeeland, er vanuit dat sprake is van een geval van ernstige bodemverontreiniging dat niet met spoed gesaneerd hoeft te worden.
Vraag 4:
Op welke wijze is, bijvoorbeeld bij het opstellen van de Bodemkwaliteitskaart, de omvang en ernst van de verontreinigingen op de bovengenoemde locatie door de gemeente in kaart gebracht?
Het antwoord:
De bodemkwaliteitskaart geeft de gemiddelde bodemkwaliteit in grotere, redelijk uniforme gebieden weer. Bekende gevallen van bodemverontreiniging, zoals deze stortplaats, worden buiten de bodemkwaliteitskaart gehouden omdat ze geen correct beeld geven van de gemiddelde bodemkwaliteit.
Het initiatief voor de onderzoeken in het verleden lag bij de Provincie Zeeland, vanwege het in kaart brengen van voormalige stortplaatsen. De locatie is geen eigendom van de gemeente. Het initiatief voor nieuwe onderzoeken ligt daarom bij de huidige of een nieuwe eigenaar.
Vraag 5:
Kan het college aangeven wanneer en hoe deze voormalige stortplaats is onderzocht? Wordt deze locatie bewaakt? Zo ja, met welke frequentie en wat waren de resultaten van de herhaalde onderzoeken.
Het antwoord:
Zie ook het antwoord op vraag 3. Het grondwater rond en onder de stortplaats is in 2002-2003 enkele malen onderzocht. Daaruit zijn alleen enkele sterk verhoogde gehalten arseen aangetoond. Deze hebben zeer waarschijnlijk een natuurlijke oorzaak. Daarom was er na die tijd geen noodzaak voor een vervolg van de monitoring.
Vraag 6:
Welke bestemming is voor de aangewezen locatie op dit moment van toepassing?
Het antwoord:
De locatie Energieweg 6 heeft een bedrijfsbestemming volgens het bestemmingsplan.
Vraag 7:
Is er naar uw inschatting op dit moment reden tot zorg over eventuele gezondheidsrisico’s vanwege het huidige gebruik van de betreffende locatie Energieweg Vlissingen?
Het antwoord:
Bij de huidige bestemming geeft de verontreinigde stortplaats geen risico’s voor de mens. Er zijn geen contactmogelijkheden met de verontreinigingen. Er is ook geen sprake van verplaatsing of verspreiding van de verontreinigingen.
Vraag 8:
Is er op basis van te verwachten bestemmings- of gebruikswijziging van de deze locatie al extra aandacht vereist in verband met eventuele bodem- en/ of waterverontreiniging?
Het antwoord:
Bij wijziging van bestemming en gebruik dient, conform het landelijke bodemsaneringsbeleid, aandacht te zijn voor dat geen contactmogelijkheden ontstaan met het vervuilde stortmateriaal. Sanering en nazorg bestaan uit het aanbrengen en instandhouden van gesloten verhardingen of voldoende dikke leeflagen van geschikte grond.
Vraag 9:
Is er naar uw inschatting op dit moment reden tot zorg over eventuele gezondheidsrisico’s vanwege het gebruik van de betreffende locatie op dit moment en in de toekomst als het bestemmingsplan (mogelijk) gewijzigd wordt voor deze locatie?
Het antwoord:
Zie de antwoorden op de vragen 8 en 9.
Algemene beschouwingen 2023-2026
Hieronder vindt u de tekst van de algemene beschouwingen 2023-2026 van de Partij Souburg Ritthem zoals deze door onze fractievoorzitter op 10 november 2022 is uitgesproken.
Voorzitter,
Allereerst wil Partij Souburg Ritthem stilstaan bij al het menselijk leed vanwege oorlog aan de rand van Europa. Velen zijn gevlucht naar andere landen, anderen ontheemd achtergebleven.
Ook wij merken de gevolgen van deze oorlog in de vorm van torenhoge inflatie en inkomsten die niet evenredig stijgen. Dit gecombineerd met de wetenschap dat met ingang van 2023 de art. 12 inspecteur het sociale domein en het fysieke domein weer als één geheel gaat beschouwen, maakt dat het gematigd positief beeld van onze begroting onder druk komt te staan.
Gaat het dan zo slecht met Vlissingen? Nee, in het geheel niet, de ontwikkelingen op het Scheldekwartier verlopen naar wens evenals de bouwactiviteiten op het Claverveld en in Souburg Noord. De jaarrekening 2021 laat zien dat onze negatieve algemene reserve snel kleiner wordt. Hoe mooi zou het zijn als we geen artikel 12 meer zouden zijn. In dit kader zijn we benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek Exogene factoren wat we in 2023 eindelijk kunnen verwachten.
Voorzitter, de tekorten op het sociale domein kan Vlissingen niet alleen oplossen. Ook Orionis, de GGD en de zorgaanbieders zullen hun steentje moeten bijdragen. De bomen groeien allang niet meer tot in de hemel en de gemeente Vlissingen is zeker niet de enige gemeente in Zeeland die tekorten heeft op dit domein.
We zijn dan ook blij dat alle Buurtteams binnenkort operationeel zullen zijn en hebben er vertrouwen in dat we de juiste route hebben gekozen. Een nieuwe organisatiestructuur gaat altijd gepaard met vallen en opstaan, maar laten we deze nieuwe structuur de tijd gunnen zich te vormen en hierdoor een kans van slagen geven!
Met het oog op leefbaarheid zijn wij blij dat er voldoende aandacht is voor dit onderwerp. We kijken uit naar de herinrichting van de Vlissingsestraat en zijn blij dat hier middelen voor gereserveerd zijn. Ook het herstel van het Koopmansvoetpad staat in de planning. De PSR maakt zich wel zorgen over het achteruitgaan van de kwaliteit van de bestrating in onze gemeente. Mede ook veroorzaakt door de werkzaamheden i.v.m. aanleg van glasvezelkabels.
Voorzitter, jongeren zijn de toekomst. Zij zijn de spil voor de leefbaarheid en samenhang in de samenleving. We moeten ze de kans bieden om in onze gemeente te blijven wonen. Een gevarieerd woningaanbod is hierbij onontbeerlijk. De PSR is daarom blij met de ontwikkelingen in Souburg-Noord, het Scheldekwartier en hopelijk nog nieuwe woningen in Ritthem. Het gerucht gaat nl. dat dit bouwplan geen prioriteit zou hebben in het stadhuis. Graag horen wij van de wethouder wat de stand van zaken is v.w.b. nieuwbouw op het spruitenveld in Ritthem en of hij dit gerucht wil ontzenuwen. En bovenal of nieuwbouw op het spruitenveld al dan niet hoog op de prioriteitenlijst staat.
Als het gaat om veiligheid, ook een belangrijk onderdeel van leefbaarheid, vinden wij dat de nadruk in onze gemeente niet direct op de georganiseerde criminaliteit en ondermijning moet liggen maar juist op “kleinere” zaken zoals overlast van hangjongeren en drugdealers. Dit laatste zorgt ervoor dat mensen zich geïntimideerd en niet meer veilig voelen in hun eigen buurt. Dit heeft een grote impact op de kwaliteit van leven van onze inwoners.
Aansluitend voorzitter, in het coalitieakkoord staat dat we de Boa’s nadrukkelijker aan de buurtteams koppelen, waarmee we ook de zichtbaarheid in de wijk verhogen. Kan de portefeuillehouder ons vertellen wanneer dit operationeel wordt?
Voorzitter, er is veel berichtgeving t.a.v. de verkoop aan – en het gebruik van messen door jongeren. Steekincidenten, soms met dodelijke afloop veroorzaken veel onrust in onze samenleving. Partij Souburg-Ritthem is van mening dat de uitbreiding van de APV met een verbod op de verkoop aan en het dragen van messen door jongeren onder de 18 jaar een harde maar onvermijdelijke maatregel is. Het is een helder signaal naar messendragers: in onze gemeente wordt dit niet getolereerd. Wij dienen over dit punt de motie “Geen mes is een noodzakelijke wijze les” in.
Volgend op zojuist beschreven maatschappelijk nadeel wil PSR benadrukken dat sport juist een maatschappelijk voordeel is dat vaak wordt onderschat. Door op jonge leeftijd in teamverband te sporten ervaren jongeren het plezier van samenwerken in teamverband en dragen we bij aan een gezondere en sportieve samenleving op langere termijn. En het verkleint de kans op ontsporen van jongeren. Wanneer wij dit zo bekijken, zou investeren in sport juist geen kostenpost zijn, maar een investering ,die goed is voor de hele samenleving en niet in het minst voor de jongere zelf! En: investeren in sport is besparen op gezondheidskosten.
Voorzitter bij sport behoren accommodaties en bijbehorend beleid. En met dat laatste moeten we voorzichtig te werk gaan. We moeten voorkomen dat we oude accommodaties afstoten, terwijl er nog geen alternatief voorhanden is. PSR verwacht dat de ambtelijke organisatie zorgvuldig met de belangen van de sportverenigingen omgaat en zich inleeft in hun problemen. Kan de wethouder ons vertellen wanneer we de bouw gaan starten van de multifunctionele sportaccommodatie in Weyevliet? Uitstel zal het alleen maar duurder maken. Wij willen opmerken dat er momenteel verenigingen uit Vlissingen zijn, die noodgedwongen moeten sporten in Koudekerke! Dit is nadelig voor de ontwikkeling van het ledenbestand.
Uit bijna alle kernen in de gemeente ontvangen wij signalen van zorg over te vaak en met te hoge snelheid rijden. M.n. op de 30 km wegen. Het met te hoge snelheid rijden daar waar dit niet is toegestaan veroorzaakt een gevoel van onveiligheid en heeft grote impact op het woongenot. Denk hierbij ook nadrukkelijk aan de veiligheid van kinderen die spelen en fietsen op straat.
We zijn verheugd dat stoplichten fietsvriendelijker worden afgesteld. Onze fietsers krijgen vaker groen licht. Graag ontvangen wij van de wethouder een overzicht van deze aangepaste fietsvriendelijke stoplichten.
Van het fietsersgroen naar het groen van het Nollebos. Graag horen wij van de wethouder wanneer hij contact heeft met de wijktafel over de invulling van de investering van het Nollebos.
PSR wil de verbindende factor die cultuur vormt niet onvermeld laten! Denk hierbij aan evenementen, verenigingen enz..
Wij hopen erop te kunnen rekenen dat er aan de ene kant cultureel ondernemerschap wordt gestimuleerd, maar dat er ook structurele cultuursubsidies komen zoals in het coalitieakkoord is afgesproken. Tevens zijn wij voorstander van het onderbrengen en waarborgen van cultuuronderwijs op de basisscholen.
Tot slot voorzitter willen we de ambtelijke organisatie bedanken voor de inzet het afgelopen jaar en hopen we op een soepele samenwerking voor de komende periode, immers “Samen kunnen we meer”.
O ja, bijna vergeten: We zijn blij met het enthousiasme waarmee de oppositie het coalitieakkoord omzet in moties, al blijven we het een vreemde vorm van gedoogsteun vinden.
In memoriam Sjaak Vermeulen
Op zaterdag 13 augustus overleed Sjaak Vermeulen op 63-jarige leeftijd. Zijn begrafenis vond op 19 augustus plaats in besloten kring.
Sjaak was vanaf het eerste uur lid van Partij Souburg Ritthem en vanaf maart 2014 is hij gemeenteraadslid en fractiesecretaris namens onze partij geweest. Aansluitend op zijn carrière bij de Stadsgewestelijke Brandweer, van brandweerman en ambulancemedewerker tot commandant, zette hij zich met veel passie in voor de lokale politiek. Als geboren en getogen Souburger had hij oog voor de belangen van de dorpen, maar als het om zijn specialisme ging, de fysieke en sociale veiligheid, zette hij zich in voor de hele gemeente en de regio.
In 2021 werd Sjaak getroffen door ziekte en was langer ziekteverlof onvermijdelijk. Met een bewonderenswaardig levensmoed hield hij zich vast aan de kans op genezing en ging hij het zware behandelingsproces in. Een negatief bericht sloeg hem niet uit het lood en telkens weer putte hij moed uit een volgende behandeling.
Tijdens zijn ziekteverlof werd hij tijdelijk als raadslid vervangen, maar in aanloop naar de verkiezingen in maart j.l. had Sjaak alle hoop op uiteindelijke genezing en hij zette dan ook volop in op terugkeer in de raad. Het grote aantal voorkeurstemmen zal hem zeker een extra steun in de rug zijn geweest. Hij draaide weer als vanouds mee in de raadsvergaderingen en het fractiewerk.
Vanaf het begin van zijn ziekte heeft Sjaak zijn omgeving op de hoogte gehouden over de ontwikkelingen en iedereen deelde dan ook de heftige teleurstelling toen enkele weken geleden toch plots weer een Jobstijding kwam over negatieve ontwikkelingen. Ondanks de nieuwe tegenslag berustte Sjaak niet en zo kwam zijn overlijden op 13 augustus toch voor velen nog onverwacht.
Moge zijn strijdbaarheid ons een blijvend voorbeeld zijn.
We wensen Jolanda, de kinderen en kleinkind sterkte bij dit verlies.
Bestuur Partij Souburg Ritthem
Sjaak Vermeulen overleden
Geschokt zijn wij door het overlijden vanSjaak Vermeulen
Raadslid in de gemeente Vlissingen namens onze partij.
Wij bewonderen het doorzettingsvermogen en
optimisme waarmee hij tot het laatst in het leven stond
en zich inzette voor alles wat hem aan het hart ging.
We wensen Jolanda , kinderen, kleinkind en overige
familie sterkte bij dit verlies.
Bestuur, leden, wethouder en gemeenteraadsfractie
Partij Souburg-Ritthem
Open brief over handhaving
Op 24 juli heeft de PSR fractie onderstaande open brief verstuurd naar het college van B&W in Vlissingen.
Geacht College,
Het reces is nog maar net begonnen en u krijgt al een brief van de fractie van Partij Souburg-Ritthem. En dat is niet zonder reden. Wij maken ons als fractie zorgen over de veelheid aan ernstige overtredingen / baldadigheden die als een waterval over ons heenkomen.
Een berg fietsen op de spoorovergang is gewoonweg onbehoorlijk gedrag. Dranghekken in de Kanaalstraat omgooien is baldadig gedrag. Te hard rijden met scooters is stoer doen. Dat is dan de ‘zwakke’ uitvoering van gedrag wat kan leiden tot ontsporing. Maar bij jongeren gewapend met mes en pistool op zak zouden toch alle alarmsignalen moeten afgaan.
Hoe komt het dat we deze waterval van overtredingen en baldadigheden over ons heen krijgen? We zijn niet te tolerant wat betreft de regelgeving, die is wel in orde, maar we zijn te tolerant als het aankomt op de handhaving. Waar zijn de wijkagenten, onze beste vrienden, die veel van deze overtredingen altijd in de kiem wisten te smoren? En niet te vergeten missen we ook onze BOA’s en de jongerenwerkers van ROAT.
Het is vakantietijd en de verveling slaat toe. Te veel vrije tijd met als gevolg dat een deel van de jongeren dan maar rottigheid gaan uithalen of door de Walstraat gaat crossen. Laten we het ontsporen totdat er echt ongelukken gebeuren?
Daarnaast hebben we op dit moment te maken met veel bouwwerkzaamheden in Oost-Souburg. Natuurlijk zijn we daar blij mee maar we zien ook dat de bouwbedrijven hun eigen ding doen en er geen handhaver is die ze licht corrigerend op het juiste pad houdt. Met als gevolg dat burgers en ondernemers ons aanspreken met de vraag of we hier (mobiele kranen die de doorgang versperren, lossen van goederen zonder afzettingen etc.) niet iets aan kunnen doen.
Tot slot de graafwerkzaamheden voor het glasvezelnetwerk van Delta en KPN. Souburgers zijn diep triest over het eindresultaat. Straten die recent nieuw zijn opgeleverd worden opengebroken en door amateurs weer “in elkaar geknutseld” met spleten van een centimeter tussen sommige stenen en hoogteverschillen waarover voetgangers kunnen struikelen en daardoor mogelijk letsel oplopen. Als we hier als fractie vragen over stellen krijgen we de politiek correcte antwoorden zoals het betaamt, echter die leiden niet tot het gewenste resultaat.
De bestrating blijft broddelwerk en een doorn in het oog van ons allemaal. Door dit te accepteren doet de gemeente aan kapitaalvernietiging wat betreft deze kapitaalgoederen.
Bovenstaande samenvattend kunnen we concluderen dat er een rode draad zit in genoemde punten. We zien houding en gedrag wat niet gecorrigeerd wordt door toezicht en handhaving. Als je houding en gedrag niet corrigeert worden grenzen verlegd en loopt het uiteindelijk uit de hand. Dit willen we als fractie voor zijn!
We willen u via deze brief dringend verzoeken om toezicht en handhaving naar het gewenste peil te brengen en de prioriteit naar de openbare ruimte te verleggen. Naar de mening van de PSR zit er voldoende ruimte in het coalitieakkoord om hier snel mee aan de slag te gaan.
Met vriendelijke groet
Fractie PSR