Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

Huisartsen tekort in Zeeland

9 maart 2019 by alex achterhuis

Geachte college,
In diverse publicaties in diverse media hebben wij kunnen lezen dat er vrees bestaat dat er in Zeeland binnen enkele jaren een nijpend tekort aan huisartsen zal ontstaan. Ook nu is er in sommige huisartsenpraktijken al sprake van een tekort aan artsen. Volgens een artikel in “medisch contact” van september 2017 gaat tot 2027 30% á 40% van alle Zeeuwse huisartsen met pensioen.
Nu al is de werkdruk in huisartsenpraktijken erg hoog. Spreekuren lopen uit en zieke huisartsen zijn nauwelijks te vervangen. Daarnaast dreigt er ook een tekort aan doktersassistenten en praktijkondersteuners. Al meerdere jaren wordt er gesproken over het opzetten van een plan om het tekort aan artsen een halt toe te roepen.
Partij Souburg-Ritthem (PSR) maakt zich echter niet alleen zorgen over de huidige en toekomstige directe huisartsenzorg in onze gemeente / provincie, maar maakt zich ook zorgen over de in het algemeen minder bekende taak die de huisartsen hebben in de bestrijding van rampen, epidemieën en pandemieën.

  • Is het college van Burgemeester en Wethouders op de hoogte van het tekort aan huisartsen in de gemeente Vlissingen/ provincie Zeeland
  • Ja, daarvan zijn we op de hoogte
  • Wat kan en wat gaat het college doen om de huisartsen in onze gemeente te ondersteunen in hun zoektocht naar opvolgers en nieuwe huisartsen? Zou u bijvoorbeeld een campagne voor werving van huisartsen daadwerkelijk willen steunen?
  • Het tekort aan huisartsen beperkt zich niet tot Vlissingen, maar is een probleem dat in heel Zeeland speelt. Voor een sterke campagne wordt daarom nadrukkelijk de samenwerking op provinciaal niveau gezocht, waarbij de Zeeuwse Huisartsen coöperatie (ZHCO) een belangrijke rol heeft. Het afgelopen jaar is er een project uitgewerkt om het tekort aan huisartsen terug te dringen. Dit plan kent verschillende speerpunten, waaronder:
  • Werving van huisartsen. Bijvoorbeeld door: Zeeland aantrekkelijk te maken en te houden, gezamenlijke wervingsaanpak die uitgaat van het voortdurend en proactief aantrekken van kandidaten; •
  • Organisatie van de huisartsenzorg onder de loep te nemen: ontwikkeling van toekomstbestendige samenwerkingsconcepten.
  • Is het college bereidt om Zeeland breed een krachtig wervingsoffensief in te zetten voor de aantrekkelijkheid van Zeeland als woon- en werkregio?
  • De aantrekkelijkheid van Zeeland is onderdeel van de bij het antwoord op vraag 2 genoemde aanpak gericht op huisartsen. Daarnaast sluiten we aan bij het ‘aanvalsteam arbeidsmarkt’ waarin Zeeuwse bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden samen werken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt.
  • Zijn de Zeeuwse zorgen over het tekort aan huisartsen ook in Den Haag geadresseerd? Zo ja, wat gaat de landelijke overheid doen om het tekort aan huisartsen drastisch te verminderen?
  • Het ministerie van VWS heeft aandacht voor het tekort aan huisartsen in de perifere regio’s en de toegenomen werkdruk bij huisartsen. Ze heeft naar aanleiding van deze signalen opnieuw het aantal opleidings plaatsen voor huisartsen hoger vastgesteld dan het advies van het Capaciteitsorgaan. Volgens betrokkenen bij de Zeeuwse aanpak voor werving van huisartsen worden er ook voldoende huisartsen opgeleid, maar zijn er onvoldoende huisartsen bereid om zich in Zeeland te vestigen.
  • De huisartsen en daarmee ook hun praktijk (lees personeel) hebben een belangrijke taak in het bestrijden van infectieziekten, epidemieën, pandemieën en bij de bestrijding van de gevolgen van rampen met gevaarlijke stoffen (chemicaliën, gifgassen enz.). Is het college op de hoogte van het feit dat er in de draaiboeken van de GGD Zeeland en van de Veiligheidsregio Zeeland uitgegaan wordt van voldoende beschikbare huisartsen voor de bestrijding van de hierboven beschreven “rampen”?
  • Ja, daarvan zijn we op de hoogte
  • Is het college bereid om op korte termijn bij de GGD Zeeland en de Veiligheidsregio Zeeland te vragen naar een analyse van de serieuze problemen die een tekort aan huisartsen nu en binnen 5 jaar zal opleveren bij het invullen van de taken die huisartsen en hun personeel hebben bij de bestrijding van ongevallen en rampen?
  • De Veiligheidsregio (VRZ)/GHOR en de huisartsen in Zeeland hebben afspraken vastgesteld in het vigerende convenant “Huisartsenzorg / GHOR / GGD Noord-Brabant & Zeeland”. Hierin staan de taken van huisartsen beschreven tijdens een ramp of crisis. Deze afspraken zijn ook in de planvorming van GGD en GHOR opgenomen. De belangrijkste taak van de huisartsen tijdens een ramp of crisis is de zorg continueren voor patiënten en passanten.
    Tijdens het jaarlijks netwerkbezoek van de Directeur Publieke Gezondheid (DPG) aan de huisartsen wordt besproken in hoeverre de huisartsen hun taken tijdens rampen en crises kunnen waarmaken, of ze hiervoor planvorming beschikbaar hebben en of deze ook regelmatig beoefend wordt. Hierin worden geen problemen geconstateerd.
    De Zeeuwse Huisartsen Coöperatie (ZHCO) geeft aan dat er onlangs een oefening is geweest met het crisisteam. Tijdens de evaluatie is besproken of er tijdens een crisis, met het oog op de huisartsentekorten, nog voldoende huisartsen zijn om de crisis te beheersen. Het crisisteam voorziet hier voorlopig geen problemen in. Een nadere analyse is volgens de betrokken organisaties niet nodig.

Deel deze pagina via

Afscheid Dennis Kooger

1 maart 2019 by alex achterhuis

Afscheid Dennis Kooger

Met groot verdriet en diepe verslagenheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van de man van ons fractielid Linda. 

                                               Dennis Kooger

Woorden schieten te kort. Wij wensen Linda, Dana en Stefan, ouders, familie, vrienden en collega’s heel veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies.

fractie, wethouder en bestuur Partij Souburg – Ritthem

“ Dansen aan zee” 

Daar komt mijn schip al aan
Ik kijk vanaf het strand
Schrijven in het zand
Is voor mij nu wel gedaan
Want de letters van je naam
Blijven in het zand niet staan

Deel deze pagina via

Onze nieuwe wnd Wijkagent

20 februari 2019 by alex achterhuis

Onze nieuwe wnd Wijkagent

Mijn naam is Edward van Zwam en ik ben aangenomen in de functie als waarnemend wijkagent Vlissingen Noord-Oost: Oost en West-Souburg, Ritthem, Westerzicht, Vrijburg, Kenniswerf en bedrijventerrein Poortersweg.

De wachtoverdracht heeft plaatsgevonden. Edward succes!!

Ik ben in het jaar 1975 geboren in Nijmegen. Ik heb daar in een klein plaatsje gewoond, genaamd Leur. Na de middelbare school ben ik in militaire dienst gegaan en heb ik gediend bij de Luchtmacht. Het militair zijn had mij duidelijk te pakken en ik besloot te solliciteren bij het Korps Mariniers. Nadat ik de opleiding had doorstaan heb ik 7 jaar bij het Korps gediend. Als Marinier kom je in veel verschillende landen, maar ook plaatsen. Zowaar ook in Vlissingen. Daar kwam ik tijdens het uitgaan mijn vrouw tegen en om die reden ben ik in Zeeland gebleven. Inmiddels zijn we 14 jaar gelukkig getrouwd en we hebben 2 schatten van kinderen.

Eind 2004 heb ik het Korps Mariniers verlaten en ben gaan werken bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (PI Torentijd te Middelburg). Na 4 jaar daar gewerkt te hebben, wilde ik me op een andere manier gaan inzetten voor de maatschappij en solliciteerde ik bij de politie. Ik werd aangenomen. Al direct vanaf het eerste moment had ik het gevoel dat dit vak echt bij mij past.

Nu ben ik alweer bijna 10 jaar werkzaam in dit prachtige vak. Als waarnemend wijkagent wil ik me nog meer gaan inzetten voor de bewoners van ons werkgebied. Ik denk het verschil te kunnen maken.

Mocht u met mij kennis willen maken kom dan, wel op afspraak, gezellig langs aan het bureau van politie te Vlissingen, Breestraat 15 of neem telefonisch contact met mij  via  0900-8844.

Deel deze pagina via

Politiezorg Havens deel 2

3 februari 2019 by alex achterhuis

De vragen die Partij Souburg Ritthem (PSR) op 15 november 2018 stelde over de politiezorg in het havengebied Vlissingen – Oost zijn op 12 december schriftelijk beantwoord. Tijdens de besluitenraad van 20 december heeft PSR aangegeven om dit onderwerp tijdens de commissievergadering van januari 2019 te willen bespreken.

Inmiddels is ons duidelijk geworden dat het “Haventeam” van de Politie Zeeland – West Brabant per 01 januari 2019 is verhuisd! Het team werkt nu vanuit het bureau in Vlissingen.
Onze artikel 34 vragen hoeven wij in deze memo niet te herhalen.

Er vind zware criminaliteit plaats in de havens! In een tijd van toenemende criminaliteit (o.a. drugstransporten en vervoer van illegale migranten) in de havens, blijft de fractie van Partij Souburg Ritthem (PSR) van mening dat het een ongewenste ontwikkeling is dat de Politie niet meer direct in het havengebied gevestigd is.

Ook de goede samenwerking met de partners in het havengebied, zoals de Douane, de Landelijke eenheid, de Koninklijke Marechaussee en het bedrijfsleven komt door mogelijk verminderde Politie-inzet in het gedrang. Deze verminderde Politie – inzet zou veroorzaakt kunnen worden door de inzet van deze politiefunctionarissen in het reguliere politiewerk.
Precies zoals nu ook gebeurt met de ons toegewezen wijkagenten. De wijkagenten worden namelijk op zeer regelmatige basis ingezet voor de “noodhulp diensten” en nachtdiensten in de gemeente Vlissingen en zelfs ook op heel Walcheren.

Tijdens het raadsbezoek aan de Politie (in 2018) werd door de teamchef heel duidelijk aangegeven dat er problemen zijn om de dienstroosters te vullen en dat daardoor onvermijdelijk wijkagenten ingezet worden om de roosterproblemen op te lossen. Volgens PSR bestaat het gevaar dat ook de agenten van de Havenpolitie ingezet gaan worden voor het oplossen van de roosterproblemen. Gevolg is dus minder structureel beschikbaar personeel voor de diensten in de havens. Wij blijven ook zorgen hebben over de aanrijtijden vanaf het bureau Vlissingen naar de havengebieden.
Op voorhand hebben wij de volgende aanvullende vragen:

  1. Klopt het dat op 01 januari 2019 de Havenpolitie daadwerkelijk is verplaatst naar het Politiebureau in Vlissingen? Ja, dat klopt
  2. Zo ja, is dit dan het bureau aan de Breestraat in de stad (zoals de PZC op zaterdag 05 januari meldde) of het bureau van de Waterpolitie aan de Piet Heinkade? Het politiebureau aan de Breestraat.
  3. Klopt het dat agenten van de Havenpolitie ook ingezet gaan worden voor de “reguliere” een “noodhulpdiensten” (surveillance in de gemeente Vlissingen)? Nee dat klopt niet.
  4. Als het antwoord op vraag 3 “ja” is, hoe kan men dan toch de sterkte van de Havenpolitie garanderen? Zie antwoord onder vraag 3.
  5. Klopt het dat de teamchef Walcheren de leidinggevende van deze agenten wordt of behouden de havenagenten een eigen teamchef? Het haventeam heeft een eigen teamchef.
  6. Als de teamchef Walcheren de nieuwe leidinggevende wordt, klopt het dan dat hij “vrij” over deze agenten kan beschikken? Het haventeam is formatief onderdeel van de DROS (dienst Regionale & Operationele Samenwerking).
  7. Het Sloegebied (Vlissingen Oost – Borsele West) ligt in de gemeente Vlissingen en de gemeente Borsele. Is de burgemeester en ook de raad van de gemeente Borsele op de hoogte van deze organisatie-ontwikkeling bij de Havenpolitie? De politie heeft het bestuur van de gemeente Borsele geïnformeerd.
  8. De onderschepping van drugs in de havens haalt volgens PSR niet altijd de pers. Hoeveel drugsvondsten en hoeveel drugs zijn er vanaf 01-01-2018 tot heden gedaan in de havens in de gemeenten Vlissingen en Borsele samen? De opsporing van drugs en afhandeling van vondsten van drugs zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de nationale politie en de douane. Over opsporing en resultaten daarvan wordt met de groots mogelijke terughoudendheid door politie en douane gecommuniceerd, zeker als er onderzoeken lopen naar aanleiding van vondsten. In de havendriehoek worden de burgemeesters hierover nader geïnformeerd, maar dit is geen informatie die doorgeleid kan worden aan de gemeenteraad.
  9. Hoe vaak en hoeveel illegale migranten zijn er in de periode 01-01-2018 tot heden aangetroffen in de havens in de gemeenten Vlissingen en Borsele samen?
    Deze vraag is beantwoord door de Koninklijke marechaussee [Kmar]. De Kmar oefent de grensbewakingstaak uit in de zeehavengebieden in de gemeenten Vlissingen en Borsele. Vanuit de vraagstelling wordt opgemaakt dat gedoeld wordt op de zogenaamde inklimproblematiek waarbij middels controle of melding gerelateerd op meldingen wordt geacteerd op met als doelstelling migratiecriminaliteit op te sporen en te doen stoppen. In de periode januari 2018 tot op heden zijn er een vijftal inklimincidenten voorgevallen. Inhoudelijk kunnen wij hier geen verdere details over verstrekken. In deze zaken betreft het een incident gerelateerd aan mensensmokkel, waarvan veelal sprake is bij het inklimmen met als doel de grens illegaal te passeren. Het opsporingsonderzoek wordt hierbij door de KMar geleid. In geval van illegaal verblijf binnen de grenzen van Nederland betreft dit een toezichttaak welke is weggelegd bij de AVIM van de Nationale Politie. De samenwerking tussen deze afdelingen de KMar is goed.

Deel deze pagina via

Verkeersproblemen Kroonjuweel

31 januari 2019 by alex achterhuis

Vragen aan het college van burgemeester en wethouders

onderwerp: verkeersinfarct bij Kroonjuweel

Inleiding

Op maandagmorgen 28 januari 2019 is een verkeersinfarct ontstaan rondom de brede school het Kroonjuweel. Het verkeer stond vast voor de rotonde en de Middelburgsestraat en Lekstraat waren geblokkeerd. Een vrachtwagen die containers kwam legen maakte het probleem nog gevaarlijker. Een onaanvaardbare situatie die al te lang duurt en schreeuwt om een oplossing in het kader van bereikbaarheid en veiligheid.

Vragen

  1. Wat gaat het college doen om de verkeerscirculatie rondom de school te garanderen?
  2. Gaat het college officieel ruimte maken om auto’s tijdelijk te kunnen parkeren bij de zogenaamde “Zoen en Zoef” zone?
  3. Is het college met de Partij Souburg-Ritthem van mening dat bij de sportingang, liggend in de bocht, en veel gebruikt als toegang door de kinderen een zelfde “Zoen en Zoef” voorziening uitkomst kan brengen?

Wij zien uw antwoorden op korte termijn tegemoet.

Partij Souburg-Ritthem

Deel deze pagina via

Tijdelijke huisvesting school

28 januari 2019 by alex achterhuis

 Betreft: Artikel 34 RvO, vragen over de tijdelijke huisvesting Tweemaster Kameleon school

Op 23 februari 2018 besloot de gemeenteraad  tot nieuwbouw voor de  Souburgse scholen (Tweemaster/Kameleon en Burcht-Rietheim) op de huidige locaties aan de J. de Priesterstraat en Van Visvlietstraat in Oost-Souburg.

Eind 2019 wil de gemeente de bovengenoemde  schoolgebouwen laten slopen en beginnen met de nieuwbouw. De leerlingen van de Souburgse scholen gaan na de zomervakantie naar school in een tijdelijk onderkomen.

De locatie van de oude basisschool de Schoonenburg, aan de Roerstraat, wordt de tijdelijke huisvesting van  de Tweemaster/Kameleon.

Vragen:

  • Is het bij het college bekend hoe deze tijdelijke locatie ingericht gaat worden? Worden uitsluitend alleen de noodlokalen gebouwd of wordt een complete school inclusief een schoolplein met voorzieningen gerealiseerd?
  • Enkele buurtbewoners die wij spraken vinden het een goede locatie voor  tijdelijke huisvesting van de school. Het huidige drassige grasveld, het verouderde speeltuintje ( voor crossfietsen ) en de resten van het oude schoolplein bieden nu een verwaarloosde aanblik. Is het college bereid om bij uitvoeren van de plannen rekening te houden met de wensen van de buurtbewoners voor de korte en de lange termijn?
  • Bent U met ons van mening dat in het kader van het uitvoeren van het werk, het upgraden van deze locatie, inclusief het plaatsen van speel/klim toestellen ( die na het vertrek van de tijdelijke school blijven ) een prima aanwinst zou zijn voor deze buurt?
  •  In Schoonenburg  wonen  veel  gezinnen met jonge kinderen. Nadat de school gedemonteerd  is zou een blijvende goed ingerichte speelplaats een verrijking zijn voor deze kinderrijke buurt. Ook zou deze geüpgrade speelplaats een prachtige gelegenheid zijn voor de jonge “kleine bewoners” om in beweging te blijven. Volgens de PSR een win win situatie.
  • Is het college bereidt voorafgaand aan de bouw van de noodschool een informatieavond te organiseren om de omwonenden te informeren over de plannen en om de belanghebbenden in de gelegenheid te stellen hun opmerkingen, ideeën en wensen kenbaar te maken, zodat deze locatie ook bruikbaar en aantrekkelijk blijft na het vertrek van de noodgebouwen?


Deel deze pagina via

Samen zorgen voor ons milieu.

23 januari 2019 by alex achterhuis


Afgelopen jaar ben ik begonnen met het verzamelen van plastic en drankverpakkingen. Het resultaat is een bijna lege kliko en een  heerlijk gevoel dat je iets goeds doet voor de leefomgeving.

Eigenlijk zijn we al jaren lang onbewust bezig met het scheiden van allerlei afval. Oud papier gaat naar de verenigingen of de kerk en glas belandt netjes in de glasbak. Overig afval leveren we bij de milieustraat in. Tegenwoordig gebruiken we al veel ondergrondse containers en worden kinderen op scholen met het scheiden van afval vertrouwd gemaakt met projecten als Wecycle.

Het produceren van zo min mogelijk afval is in ieders belang.

Verbranden van restafval is slecht voor het milieu en is een grote kostenpost voor de gemeente.

Afval scheiden levert veel op, door te recyclen en door hergebruiken kunnen we  energie en geld besparen. We bezuinigen ook op onze schaarse grondstoffen. Afval scheiden is simpel en effectief.

Deel deze pagina via

Opgeruimd staat netjes! Deel 3

18 januari 2019 by alex achterhuis

Deel 3? Ja, deel 3! Partij Souburg Ritthem is het al een tijdje beu dat er verkrotting voorkomt in onze gemeente. In 2015 ging de column in de BGK daar al over. In de hele gemeente werden en worden oude panden opgeruimd of gerenoveerd. Daar zijn veel goede voorbeelden van. In Souburg is er na de hoek Oranjeplein – Paspoortstraat en de hoek Oranjeplein – Stemerdinglaan nu een begin gemaakt met de sloop van de oude school aan de Molenweg en de gymzaal aan de van Ginkelstraat. Partij Souburg Ritthem zegt bij deze gebouwen: weg ermee!

Er zijn op een inloopbijeenkomst al prachtige plannen gepresenteerd voor deze locaties. De reacties waren overwegend positief. PSR is in ieder geval blij voor de omwonenden van deze krotten dat de boel opgeruimd wordt. Nu in heel goed overleg met de omgeving snel tot realisatie van de plannen op deze mooie plek in Oost Souburg komen. Dat zal best wel lukken. Opgeruimd staat netjes!

Deel deze pagina via

Walcherse visie en ambities op het Sociaal Domein

10 januari 2019 by alex achterhuis

Iedereen doet mee! Iedereen is zelfredzaam! Iedereen werkt aan zijn gezondheid! Iedereen is veilig! Iedereen staat voor elkaar klaar!

Natuurlijk is de afgelopen vier jaar niet alles goed gegaan. Dat kan ook niet anders. De Rijksoverheid gooide heel de boel over de schutting, met te forse bezuinigingen, en daardoor veel te weinig financiële middelen voor adequate uitvoering van het beleid. “De gemeenten kunnen dat veel beter en vooral veel goedkoper dan Provincie en Rijk.” Zie onze nieuwe artikel-12 aanvraag voor het Sociaal Domein.

De constatering vandaag is nog steeds niet anders: forse tekorten bij Jeugd en Wmo. Onze opgebouwde reserve is komend jaar uitgeput. Maar ondanks de aanhoudende financiële worsteling zijn in de jaren tienduizenden hulpvragen van onze inwoners opgepakt en in uitvoering genomen. Alle betrokken mensen hebben zich, ondanks bezettingsproblemen, een slag in de rondte gewerkt. Maar we moeten verder, want onze inwoners hebben recht op zorg. Dat is in de Wet maatschappelijke ondersteuning beschreven.

Wethouder Vader was glashelder tijdens de CRZW! Hij durfde uit te spreken waarover de andere twee wethouders zwegen: we gaan de gewenste situatie eerst lokaal uit werken en daarna bekijken of en op welke onderdelen samenwerking meerwaarde heeft. Breuklijnen in de samenwerking kwamen vooral uit Middelburg en Veere, die werd door de aanwezige wethouders niet ontkend. Na de uitspraak van wethouder Vader ging er een voelbare zucht van verlichting door de Veerse raadszaal.

Na een positief besluit over de voorliggende visie en ambities, de kaders, kan voluit gewerkt worden aan de voor onze gemeente gewenste situatie en een businesscase op te stellen voor een voor onze inwoners passende toegang tot de Wmo en Jeugdwet per 1 januari 2020. Voor de PSR is belangrijk dat de Wmo adviesraad betrokken wordt. Vertraging in het proces kan het gevolg krijgen dat er per 1 januari 2020 een slecht hanteerbare situatie ontstaat. Dat wil de PSR voorkomen.

Creëer rust en ruimte voor een effectieve en efficiënte opbouw. Maar wel met een duidelijke marsroute. Op het vast te stellen document staat in elk geval “Walcherse Visie en ambities op het Sociaal Domein”. Samenwerking op papier zullen we maar zeggen. Ombouwen via wederzijds vertrouwen naar werkelijke samenwerking vergt keuzes, tijd, rust en ruimte.

Iedereen doet mee! Iedereen is zelfredzaam! Iedereen werkt aan zijn gezondheid! Iedereen is veilig! Iedereen staat voor elkaar klaar!

Zeg wat je doet, en doe wat je zegt!

Deel deze pagina via

Vragen over politiezorg havengebied Vlissingen – Oost

2 januari 2019 by alex achterhuis

Geacht college,

Wij hebben vernomen dat het “Haventeam” van de Politie Zeeland – West Brabant zou gaan verhuizen! Het team zou vanuit het bureau aan de Finlandweg in Vlissingen – Oost (gemeente Borsele), naar het bureau in Vlissingen moeten gaan. Zoals u ongetwijfeld weet zit dit team in de Finlandweg midden in het havengebied en dus bovenop hun werkgebied.

Onze eerste vragen:

  • Is het college van Burgemeester en Wethouders op de hoogte van het opheffen van de havenpost en de verplaatsing van het personeel naar het bureau in Vlissingen?
    Ja, het college is hiervan op de hoogte. De teamleiding van de politie heeft destijds aangegeven:
    “Op de politielocatie aan de Finlandweg is onder andere het haventeam gevestigd. Verder is het een opleidings- en trainingscentrum. Afgelopen zomer is besloten om de aansturing en effectiviteit van het haventeam te vergroten en te koppelen aan de basisteams in Zeeland; Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren en Oosterscheldebekken.
    Op deze manier wordt een directe verbinding gelegd tussen het specialistische haventeam en de basisteams. Kennis en ervaring kunnen dan sneller worden uitgewisseld. De leden van het haventeam blijven hun specialistische taken vervullen maar kunnen nu bijgestaan
    worden door leden uit de basisteams. Er is meer verbinding en samenwerking op deze manier.
    De standplaats (opkomst locatie) van de medewerkers van het haventeam is bureau Vlissingen. De medewerkers van het haventeam blijven hun werkzaamheden in de haven uitvoeren. In de behandeling van meldingen veranderd niets, deze worden door de meldkamer zowel aan het basisteam en/of aan medewerkers van het haventeam
    uitgegeven.
  • Als u hiervan op de hoogte bent, weet u dan de argumentatie van de Politie om het haventeam weg te halen uit het havengebied?
    Zie de beantwoording van vraag 1.
  • Als u hiervan niet op de hoogte bent, kunt u dan achterhalen of het besluit om de havenpost te sluiten waar en concreet is en als het concreet en waar is, wat de argumentatie achter deze verhuizing is?
    Zie de beantwoording van vraag 1. De locatie aan de Finlandweg zal niet op korte termijn worden gesloten, alleen het haventeam hoort nu bij de andere basisteams.

Uit de media weten wij dat er de laatste tijd erg veel drugs (cocaïne) via de havens in Vlissingen – Oost binnenkomt. Wij lezen berichten over honderden kilo’s en dat niet sporadisch, maar met de regelmaat van de klok. Wij hebben het hier over zware criminaliteit!

In een tijd van toenemende criminaliteit (lees drugstransporten) in onze havens, is de fractie van Partij Souburg Ritthem (PSR) van mening dat het een ongewenste ontwikkeling is dat de Politie niet meer in het havengebied gevestigd zal zijn.

Het is ons ook bekend dat de Havenpolitie goed samenwerkt met de partners in het havengebied, zoals de Douane, de Landelijke eenheid, de Koninklijke Marechaussee en het bedrijfsleven.

Wij vrezen dat het op “afstand” plaatsen van de Havenpolitie niet ten goede zal komen aan de slagkracht, efficiency en de inzet van deze specifieke politiefunctionarissen. Wij hebben daarnaast onze zorgen over de aanrijtijden vanaf het bureau Vlissingen naar de havengebieden. Ten opzichte van de huidige situatie zou dit wel eens een onacceptabel verschil kunnen uitmaken. Nu kan men binnen enkele minuten ter plaatse zijn. Dat is volgens PSR vanuit Vlissingen uitgesloten.

Onze vervolgvragen:

  • Deelt het college onze mening dat het verplaatsen van de Havenpolitie, in een tijd van toenemende (zware) criminaliteit in de havens, een ongewenste ontwikkeling is?
    Het haventeam wordt volgens de teamleiding niet verplaatst, de opkomst locatie is gewijzigd. Volgens de teamleiding wordt er daardoor een noodzakelijke directe verbinding gelegd tussen het haventeam en de basisteams. Waardoor kennis en ervaring sneller worden uitgewisseld en bijstand uit de uit de basisteams wordt gegeven. Met als gevolg meer
    verbinding en samenwerking. Voor het college is deze onderbouwing geen reden om te concluderen dat de verplaatsing van de opkomst locatie van het haventeam een ongewenste ontwikkeling is.
  • Is het college bereid om aan de korpsleiding van de Politie te vragen om het bureau aan de Finlandweg te handhaven?
    Nee, daartoe is het college niet bereid. Zie hiervoor de beantwoording van vraag 4.
  • Indien u onze mening niet deelt en/ of indien u niet aan de korpsleiding wilt vragen om behoud van het bureau aan de Finlandweg, kunt u dan onderbouwen waarom u dit niet doet?
    Huisvesting van politieteams is een verantwoordelijkheid van de team- of korpsleiding en niet van het college of de burgemeester.

Deel deze pagina via
« Previous Page
Next Page »

Laatste Nieuws

  • Inbraken en brandjes in OS
  • Wateroverlast Souburg Noord (2)
  • Karolingische Burg
  • Karolingische Burg – Het plan
  • Vlissingsestraat
  • Verkeersveiligheid bomenbuurt
  • SKJ registratie
  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 09 Albert John Vervorst
  • 20250611 A5 Flyer werving

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025