Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

Toelichting amendement Minima

16 juli 2023 by alex achterhuis

Toelichting:
De minima die vallen in de groep boven de 110% tot aan de 120% hebben in de afgelopen
jaren hun bijdragen in de sanering van de algemene reserve meer dan voldoende gedragen.
Wij achten het niet langer verantwoord om onder de norm van 120% te gaan zitten, mede
ook omdat het Rijk zelf deze grens van 120% van het sociaal minimum hanteert (zie
energietoeslag). De extra structurele lasten worden gezien als onvermijdelijk en niet langer
uitstelbaar.
De eventueel beschikbare incidentele dekkingsmiddelen dienen beschikbaar te blijven voor
incidentele investeringen in de gemeente. Daarbij zou het niet uitlegbaar noch verdedigbaar
zijn waarom wel incidentele middelen ingezet zouden worden voor de noodzakelijke
structurele lasten van normaal minimabeleid (laten we een verhoging tot 120% geen ambitie
noemen) en niet voor de structurele lasten van de jeugdzorg.
Bovendien: de andere gemeenten in Zeeland kunnen bijvoorbeeld hun ZEH dividend wel
gebruiken voor extra ambities. Het niet kunnen inzetten van Vlissingen van het ZEH dividend
maakt het verschil in kwantiteit en kwaliteit van de voorzieningen (nog) groter.
Onvoldoende structurele middelen beschikbaar stellen (door het Rijk) voor noodzakelijke
structurele lasten is een overtreding van de Financiële Verhoudingen Wet en dient
gecorrigeerd te worden door de uitvoerder van deze Wet.

Deel deze pagina via

Overlast Dongestraat

28 juni 2023 by alex achterhuis

Overlast Dongestraat

Partij Souburg-Ritthem wil dat iedereen prettig, veilig en rustig kan wonen. Iedereen – dus ook jongeren – moet zich gewoon gedragen: een beetje ondeugd kan uiteraard, maar overlast is uit den boze. De rust in de hele omgeving van het schoolplein in de Dongestraat wordt ‘s avonds en ‘s nachts verstoord door een groep zeer luidruchtige jongeren, die de anders zo rustige omgeving met hun geluidsoverlast als het ware al maanden lang terroriseert.

Partij Souburg-Ritthem heeft meerdere keren dit probleem zowel bij het college als recent ook nog bij de wijkagent aangekaart, maar helaas is dit probleem nog steeds niet verholpen.

PSR wil dat er een structurele oplossing komt voor de voortdurende overlast door een groep jongeren en wil antwoorden op de volgende vragen.

  1. Is het college op de hoogte van de hierboven beschreven gebeurtenissen m.b.t. de jongerenoverlast?
    Antwoord: Het college is op de hoogte van het feit dat er op meerdere plekken in de gemeente sprake is van overlast van jongeren, al dan niet in groepsverband. De mate van overlast wisselt tussen de categorieën: aanvaardbaar, hinderlijk en overlast gevend. Ook de politie geeft aan dat overlast van jongeren in het hele team Walcheren in hogere mate aanwezig is en geven daar ook prioriteit aan.
  2. Is het college op de hoogte van het feit dat de bewoners rondom het schoolplein aan de Dongestraat te Oost-Souburg sinds augustus 2022 ( de eerste signalen van het overlast zijn door de PSR bij het college destijds onder aandacht gebracht) veelvuldig hebben geklaagd over geluidsoverlast door jongeren bij het Meldpunt Overlast en de Politie. Graag toelichting.
    Antwoord: De politie geeft aan dat het meldingen patroon sinds augustus 2022 niet significant is en ook niet in zwaarte is toegenomen. Er heeft wel inzet op de genoemde overlast plaats gevonden. In de afgelopen maand zijn een 5-tal meldingen ontvangen waar zij ook op hebben geacteerd. Ook het aantal meldingen bij de gemeente is niet significant toegenomen. In de afgelopen maand zijn er 2 meldingen ontvangen.
  3. Is het college bekend met de signalen uit de buurt dat de overlast in dit gebied de bewoners van hun nachtrust berooft?
    Antwoord: Het college is op de hoogte van de overlast hotspots in de gemeente.
  4. Hoeveel meldingen van overlast in dit gebied (rondom het schoolplein aan de Dongestraat) in de afgelopen maanden zijn er bij de politie en het college bekend en hoe vaak is door de politie opgetreden tegen (nachtelijke) overlast?
    Antwoord: Zie antwoord vraag 2
  5. Hoe wil het college de overlastproblemen met de jongeren op het schoolplein aan de Dongestraat te Oost-Souburg oplossen? Graag toelichting.
    Antwoord: De overlast van jongeren wordt samen met de politie, de gemeentelijke BOA’s, het interventieteam, preventief en pro actief aangepakt. Samen met de partners wordt beoordeeld welke inzet, interventies en preventie het beste ingezet kunnen worden om de overlast weer tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen. Ook het zoeken naar en het creëren van een “legale” hangplek maakt onderdeel uit van deze maatwerkaanpak.
  6. Is het college, gezien de ernst van de overlast en langdurige en stelselmatige verstoring van de nachtrust, bereid een mobile veiligheidscamera op het schoolplein aan de Dongestraat per direct te laten installeren? Zo nee, waarom niet?
    Antwoord: Het inzetten van gemeentelijke camera’s in het openbare domein is aan strenge regels gebonden, die benoemd zijn in ons gemeentelijk cameratoezichtbeleid. In dit specifieke geval zijn er (nog) onvoldoende redenen om daar een camera te kunnen plaatsen. In de aanpak wordt nauwkeurig bekeken en beoordeeld of en wanneer welke instrumenten het meest effectief en juridisch mogelijk kunnen worden ingezet.
  7. Is het college bereid om maatregelen te nemen om het schoolplein actiever en zichtbaar te gaan surveilleren en de jongeren aan te spreken op gedrag? Zo nee, waarom niet.
    Antwoord: Er wordt op dit moment dagelijks door de leden van het interventieteam, de BOA’s, de wijkagent en het politieteam Walcheren met een hoge prioriteit aandacht gegeven aan en inzet gepleegd op de zogenaamde hotspots, hottimes en hotshots met betrekking tot overlast van jongeren. Ook het schoolplein en de omgeving Dongestraat wordt daarin meegenomen.
  8. Is het college, gezien de ernst van de overlast en langdurige en stelselmatige verstoring van de nachtrust, bereid om in dit gebied een samenscholingsverbod in te stellen? Zo nee, waarom niet?
    Antwoord: Zie antwoord vraag 6.
  9. Heeft het college de problematiek van de overlastgevend jongeren geëvalueerd met overige partijen, zoals politie, handhaving en buurtteam? Zo ja, wat zijn de uitkomsten van deze evaluatie en zo nee, waarom is dit niet geëvalueerd?
    Antwoord: Zie antwoord vraag 5.
  10. Kan het college alle overige beschikbare mogelijkheden die zij ziet om de nachtelijke rust voor de bewoners terug te keren, voor ons schriftelijk op een rij zetten en daarbij een tijdpad aangeven waarbinnen deze zo spoedig mogelijk gerealiseerd worden?
    Antwoord: De juridische mogelijkheden van de burgemeester om toe te passen in voorkomende gevallen zijn benoemd in de APV van Vlissingen. Er is geen tijdpad te geven wanneer welke mogelijkheid kan worden ingezet. De cluster veiligheid adviseert de burgemeester hierover in voorkomende gevallen waarna hij daar een bestuurlijk besluit over neemt en mogelijke maatregelen, al dan niet persoonlijk of groepsgericht, toepast.
Deel deze pagina via

Veiligheid van strandgebruikers

5 juni 2023 by alex achterhuis

Geacht College,
Het gevaar van een hekgolf hoeven we niet uit te legen. We nemen aan dat het college begrijpt dat de PSR de recente gebeurtenis uiterst verontrustend vindt.
Naar aanleiding van onze vragen in mei 2022, inclusief beantwoording van het college in augustus 2022, recente situatie op het badstrand en het artikel in de PZC op 06 mei 2023 “Vloedgolf blijft gevaar voor Vlissingse badgasten…”(gesprek met dhr Spuijbroek directeur-bestuur Stichting strandexploitatie Veere) wil Partij Souburg- Ritthem antwoord op de volgende vragen:

Hekgolf
  1. “Er wordt met regelmaat in overleg getreden met het Schelde Coördinatiecentrum alsook met het Loodswezen. Naar aanleiding van de vragen wordt binnenkort wederom met beide partijen rond de tafel gezeten” (beantwoording augustus 2022). Hebben er, in de periode tussen augustus 2022 en april 2023, gesprekken met het Schelde Coördinatiecentrum ( het SCC) en met het Loodswezen plaats gevonden? Graag toelichting.
    Ons antwoord: Wij duiden eerst graag het bovengenoemde specifieke moment. De recente situatie waar u het over heeft, en waarbij u verwijst naar het artikel van 6 mei uit de PZC, gaat over het incident dat op 4 mei 2023 plaatsvond.
    Neen. Kort voor de beantwoording in augustus 2022 heeft er een overleg plaatsgevonden. Naar aanleiding van het incident van 6 mei gaan we opnieuw met elkaar in gesprek.
  2. Zo niet, kan het college alvast zo spoedig mogelijk met het SCC en het Loodswezen een overleg inplannen? En na afloop van dit gesprek de raad hier middels een RIB over de uitkomsten informeren?
    Ons antwoord: We plannen op korte termijn een gesprek in met alle bevoegde partijen. De wijze van terugkoppeling zullen wij nader bepalen.
  3. Welke afspraken zijn er in het verleden met bovengenoemde partijen gemaakt? Graag toelichting.
    Ons antwoord: SCC is het eerste aanspreekpunt en alsook bevoegde partij in relatie tot dit onderwerp. Tijdens het zomerseizoen wordt de scheepvaart ieder uur via het Schelde Scheepvaartbericht (uitgestuurd door SCC) gevraagd langzaam te passeren langs het Badstrand (Sardijngeul). SCC staat in continu contact met SSV. Daarnaast staan ook SCC en het Loodswezen in onderling contact met elkaar.
  4. “Onderzoeksinstituut Deltares concludeerde al in 2011 dat overlast op het Badstrand minder wordt als schepen op voldoende afstand en met aangepaste snelheid varen.” (de PZC). Zijn er voldoende regels en sancties tegen de overtreders die de strandgebruikers in levensgevaarlijke situatie brengen? Graag toelichting.
    Ons antwoord: Op basis van dit onderzoek is de Gezamenlijke Bekendmaking 06-20211 “Aanpassen vaargedrag in het Oostgat/Sardijngeul” uitgegeven. Dat is in ogen van de betrokken instanties ook meteen het maximale dat ze kunnen doen. De kern van het probleem is dat sancties altijd pas achteraf worden opgelegd. De betrokken partijen hebben absoluut geen invloed op dat sanctioneren. Dat maakt de situatie niet gemakkelijker.
    We kunnen hier in een gesprek dieper op ingaan, maar het aspect ‘’achteraf’’ blijft altijd gelden.
  5. Het SCC heeft de taak om de regels voor passerende schepen te bewaken. Welke maatregelen hebben het SCC en het Loodwezen afgelopen jaar genomen om de overtreders/veroorzakers van de hekgolven stevig aan te pakken? Graag toelichting.
    Ons antwoord: Zoals hierboven reeds vermeld, is er in 2011 een Gezamenlijke Bekendmaking uitgegeven: “Aanpassen vaargedrag in het Oostgat/Sardijngeul. Daarnaast is er in 2020 een samenwerkingsovereenkomst tussen SSV en Verkeerscentrale Vlissingen afgesloten die nog jaarlijks wordt uitgevoerd. Het loodswezen attendeert hun loodsen niet alleen ieder jaar voor aanvang van het strandseizoen op de aanwezigheid van badgasten. Ook door het jaar heen worden zij hier met regelmaat attent op gemaakt.
  6. In 2021 heeft de PSR al aangekaart dat het aantal (op een hand te tellen) geplaatste borden niet duidelijk genoeg de badgasten op een levensgevaarlijke situaties wijzen. De PSR heeft toen al gepleit voor de plaatsing van de borden op strand met ‘een boodschap in beeld’ (pictogram borden). In de beantwoording uit augustus 2022 geeft het college aan dat: “Vlissingen is uniek. Er zijn geen andere locaties bekend die te kampen hebben met hekgolven of die zich in een gelijkaardige situatie bevinden”.
    Dhr Spuijbroek bevestigt onze mening dat de geplaatste borden niet duidelijk genoeg zijn. De PSR is van menig dat voor deze uitzonderlijke Vlissingse situatie bijzondere waarschuwing pictogramborden gemaakt kunnen worden. Is het college het met de PSR eens dat bij een unieke situatie een unieke aanpak toegepast moet worden? Zo nee waarom niet?
    Ons antwoord: Gemeente en SSV geven al voldoende aandacht aan deze situatie door inzet bestaande middelen.

Naar aanleiding van het artikel in de PZC op 09 mei 2023 “Schip die dat vloedgolf in
Vlissingen veroorzaakte, voer inderdaad te snel”

  1. Waarom heeft Rijkswaterstaat geen aangifte gedaan? Graag toelichting.
    Ons antwoord: Er geldt op de Westerschelde geen maximumsnelheid. Daarom is het in juridische zin lastig aan te tonen dat er sprake is van te snel varen en of er, als gevolg daarvan, sprake is van een strafbaar feit. Er is daarom geen aangifte gedaan. Wel is de loods van het schip aangesproken op de snelheid die, gezien de omstandigheden, op dat moment te snel was en niet in lijn met de gedragsvoorschriften zoals die vanuit de Gezamenlijke Bekendmaking bekend dienen te zijn.
  2. Is Rijkswaterstaat van mening dat “aanspreken” een oplossing voor dit probleem is?
    Ons antwoord: Tijdens het zomerseizoen wordt de scheepvaart ieder uur via het Schelde Scheepvaartbericht gevraagd langzaam te passeren langs het Badstrand (Sardijngeul). Daarnaast wordt in dit specifieke geval de betrokken loods van het schip aangesproken op zijn snelheid.
  3. Het opnieuw “in algemene zin opnieuw onder de aandacht brengen” klinkt weinig hoopvol, moet het eerst fout gaan? Graag een reactie van het college hierop.
    Ons antwoord: Neen, het moet niet eerst fout gaan. Dat zou dramatisch zijn. We doen ons uiterste best in het wederom beantwoorden van uw vragen en het wederom in overleg treden met betrokken partijen om erger te voorkomen. Daarom gaan we nogmaals rond de tafel zitten met de betrokken partijen om te kijken of er extra/andere maatregelen kunnen worden genomen.
    Er wordt veel energie gestoken in het voorkomen van overlast van hekgolven op het Badstrand. Zo ligt er een samenwerkingsovereenkomst tussen SCC de SSV. Daarnaast wordt er door het loodswezen aandacht aan besteed richting hun loodsen.
  4. Kan het college uitleggen welke rol het Loodswezen speelt in dit niet opvolgen van regels?
    Ons antwoord: De loodsen worden er voor aanvang van het seizoen op gewezen dat het strandseizoen weer is begonnen en dat ze in de Sardijngeul langzaam moeten varen. Deze boodschap wordt ook doorheen het jaar met regelmaat herhaald. Indien er een loods in ”de fout” gaat, wordt hij daarop aangesproken. De kapitein blijft te allen tijde eindeverantwoordelijke.
  5. Was er een loods aan boord van het schip? Indien ja, waarom heeft de loods niet ingegrepen door de snelheid te verlagen c.q. te laten verlagen? Of heeft de kapitein de loods hierin overruled? Graag toelichting.
    Ons antwoord: Ja, er was een loods aan boord. SCC heeft geen informatie over hoe dit aan boord is verlopen.
  6. Het probleem van vloedgolven bestaat al vele jaren. Daarover is regelmatig overleg met de sector. Maar incidenten blijven zich voordoen. Het lijkt in elk geval dat de veiligheid van inwoners en toeristen in het geding blijft. De gemeente Vlissingen wil aan iedereen een veilige verblijf op stranden aanbieden. Handhaving moet dan de enige reactie zijn. De PSR wil graag weten of dit ook echt gaat gebeuren?
    Ons antwoord: Indien er aangifte wordt gedaan, is het aan de officier van justitie of er wordt gehandhaafd, en dus niet aan de Gemeente Vlissingen. We begrijpen uw bezorgdheid en nodigen alle betrokken partijen op korte termijn wederom uit voor overleg.
Deel deze pagina via

Aanbesteding JCV is gestart

31 mei 2023 by alex achterhuis

Geachte leden van de Gemeenteraad Vlissingen / Geachte leden van de Provinciale Staten

Graag attenderen wij u op het feit dat de aankondiging van de aanbesteding voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud van het Justitieel Complex Vlissingen op 25 mei jl. is gepubliceerd op Tenderned. Wij zijn verheugd deze mijlpaal met u te kunnen delen. De voorbereidingsfase van het project is hiermee afgerond en de aanbestedingsfase gestart. Conform de te doorlopen aanbestedingsprocedure verwachten wij medio 2024 de opdracht te kunnen gunnen aan een marktpartij. We houden u op de hoogte van de voortgang.

Voor de officiële publicatie, zie de aankondiging Justitieel Complex Vlissingen op TenderNed.

Zie daarnaast ook de berichtgeving op de sociale media:

LinkedIn: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7067521332506189824

Twitter: https://twitter.com/RijksvastgoedNL/status/1663521033964404736?s=20

Met vriendelijke groet,

Arie van Vliet, programmadirecteur JCV

Deel deze pagina via

Parel in de tijd

30 mei 2023 by alex achterhuis

Parel in de tijd

Wandelen door Ritthem en omgeving is als een tijdreis. Lopen op de Zandweg is lopen op een kreekrug aangelegd in voor-Karolingische tijden en afslaan naar de Louwerse’s Wegeling, is wandelen door een stukje laatmiddeleeuws Walchers platteland. Dan verder richting dorpskerk, het oudste stenen gebouw binnen de gemeente, om het ingemetselde klaverbladfiguur boven de toreningang eens te bekijken. Via de Zuidwateringstraat, met verschillende markante boerderijen uit de wederopbouwjaren, kom je op de zeedijk waar je resten van de landing en inundatie 1944 kunt zien, maar ook gewoon kunt uitwaaien. Of bezoek Rammekens, het belangrijkste fort uit de 16e eeuw in Nederland.

Maar Ritthem heeft meer dan historie: ook het enige theater binnen onze gemeente is er te vinden! Daarnaast organiseren vrijwilligers van het dorpshuis diverse activiteiten en vormen de kern van huidig cultureel en maatschappelijk Ritthem. Hierdoor worden de bewoners betrokken bij hun woonomgeving. Kortom, in Ritthem is het goed toeven.

Louise Claessens

PSR

Email: louiseclaessens@zeelandnet.nl

Deel deze pagina via

Vragen over de jeugdmonitor

25 mei 2023 by alex achterhuis

Vragen over de jeugdmonitor

Partij Souburg-Ritthem heeft kennisgenomen van het nieuwsitem van Omroep Zeeland over de Jeugdmonitor 2022. Hierin wordt aangegeven dat Vlissingse jongeren naar verhouding het meest verdacht van een misdrijf van heel Nederland. Dit is uiteraard zeer betreurenswaardig.

Jeugdmonitor

In het artikel wordt echter ook aangegeven dat het Rijk aan de grote steden geld beschikbaar stelt om jeugdcriminaliteit tegen te gaan. Dit deed ons de wenkbrauwen fronsen, immers de inkt van het rapport ‘Elke regio telt’ is nog niet droog of wéér blijkt dat het Rijk het randstedelijk denken blijft omarmen. Wij hebben dan ook de volgende vragen:

  1. Is het College het met Partij Souburg-Ritthem eens dat het onbestaanbaar is dat het Rijk alleen extra middelen beschikbaar stelt aan de grote steden om jeugdcriminaliteit te bestrijden?
    Antwoord: Met betrekking tot de extra middelen is de keuze van de huidige 19 gemeenten door het Rijk blijkbaar gebaseerd op grootte. Wij zijn het met u eens dat op basis van de cijfers jeugdcriminaliteit juist ook andere gemeenten hiervoor in aanmerking zouden moeten komen.
  2. Is het College bereid om een indringend beroep te doen op het Kabinet om de extra middelen naar rato ook voor Vlissingen beschikbaar te stellen? Immers het is al langer een gegeven dat Vlissingen te maken heeft met grootstedelijke problematiek ook al zijn wij qua omvang beduidend kleiner.
    Antwoord: Gelet op onze lokale problematiek en deze recente gegevens gaat het College zeker onderzoeken of onze gemeente voor extra middelen in aanmerking kan komen.
  3. Is het College bereid om indien deze middelen wel beschikbaar komen uitvoering te geven aan de wens van de gemeenteraad om ervoor te zorgen dat er (meer) jeugdhonken komen? Immers het begint bij de basis, daar waar de buurtteammedewerkers onze jongeren daadwerkelijk iets kunnen bieden is het eenvoudiger om met hen in contact te komen.
    Antwoord: Het is onwaarschijnlijk dat het Rijk in dit verband middelen ter financiering van jeugdhonken voor ogen heeft. De voorwaarden waaronder het Rijk extra middelen zou geven, moeten nader worden verkend. Een preventieproject jeugdcriminaliteit zouden we willen aansluiten bij de bestaande initiatieven in Vlissingen, zoals onze buurtteams waar ook het interventieteam voor risicojongeren onder valt.
    Los van de aanpak jeugdcriminaliteit is het college ook bereid te blijven zoeken naar vormen van laagdrempelige ontmoetingsplaatsen voor onze jeugd. Zo is via het buurtteam een locatie aan de Irislaan hiervoor in gebruik en wordt onderzocht of uitbreiding mogelijk is.
Deel deze pagina via

Aanleg padelbanen

20 mei 2023 by alex achterhuis

Aanleg padelbanen

Geacht College,

Partij Souburg Ritthem is dolblij met het besluit van de Tennisclub Souburg om te investeren in de toekomst van hun vereniging, door de aanleg van 2 padelbanen. De PSR is van mening dat deze ontwikkeling de leefbaarheid van het dorp vergroot. Dit past ook helemaal in het gemeentelijk beleid van positieve gezondheid.

Uit landelijke berichtgeving vernemen wij, dat dit soms voor geluidsoverlast kan zorgen. Partij Souburg Ritthem heeft uiteraard oog en oor voor al onze inwoners, vandaar onze vraag:

Kan het college ons informeren over de gestelde eisen, met de betrekking tot de situering van deze padelbanen in verband met de mogelijke geluidsoverlast, die deze sport met zich mee kan brengen?

Antwoord: Voor de vestiging en situering van padelbanen op hun tennispark in Oost-Souburg moet de tennisvereniging voldoen aan de kaders van het bestemmingsplan en aan de geluidsnormen uit het activiteitenbesluit. Omdat de padelsport past binnen de huidige bestemming ‘sport’ wordt voldaan aan de kaders van het bestemmingsplan.
Om te kijken of de aanleg van padelbanen op deze locatie binnen de geluidsnormen uit het activiteitenbesluit kan worden gerealiseerd hebben wij gevraagd aan de tennisvereniging om een akoestisch onderzoek te laten uitvoeren ten behoeve van de realisatie van twee padelbanen.
Dit onderzoek is uitgevoerd conform de “Handleiding meten en rekenen industrielawaai 1999”, zoals voorgeschreven in de algemene regels Activiteitenbesluit.
Omdat Padel redelijk nieuw is, is hiervoor de “Handreiking Padel en Geluid” opgesteld op initiatief van de KNLTB (tennis- en padelbond). Voor de akoestische modelvorming is hierbij aangesloten. Zo is een goed beeld verkregen van de te verwachten geluidsniveaus.
Daarnaast hebben ze in overleg met ons ervoor gekozen om de locatie van de padelbanen op een zo’n groot mogelijke afstand van woningen te gaan realiseren. De gekozen locatie ligt tussen de gemeenteloods en de twee tennisbanen die het dichtst bij het kanaal zijn gesitueerd.
Uit het uitgevoerde akoestisch onderzoek is gebleken dat, bij de gekozen locatie voor de padelbanen, wordt voldaan aan de wettelijke maximale geluidsnormen die gelden voor dergelijke accommodaties. De padelbanen kunnen dan zonder extra geluidbeperkende maatregelen gerealiseerd worden.
TC Souburg heeft op ons advies zelf een informatieavond voor omwonenden georganiseerd waar deze uitkomsten zijn gedeeld. Deze bijeenkomst heeft op 13 april 2023 plaatsgevonden in het clubhuis van TC Souburg. Ze hebben hiervoor huis aan huis de uitnodigingen persoonlijk met toelichting overhandigd. Uiteindelijk zijn zes belangstellende omwonenden en twee gemeentelijke medewerkers als toehoorder hierbij aanwezig geweest.
Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Deel deze pagina via

Het verdwenen bord ‘West-Souburg’

15 mei 2023 by alex achterhuis

Het verdwenen bord ‘West-Souburg’

Artikel 34 vragen RvO, over het verdwenen witte bord ‘West-Souburg’

Landelijk zijn in gemeentes bij verschillende plaatsen, gehuchten en buurtschappen, hoe klein ook, historische borden aanwezig. Indertijd, in West-Souburg een dorp met een groot, historisch verleden ontbraken deze borden helaas. De Stichting Aldegonde heeft in 2011 een verzoek ingediend om in West-Souburg “historische” borden te plaatsen. In november 2011 heeft de Stichting Aldegonde in samenwerking met de Stichting Souburg Promotie een voorstel voor het plaatsen van witte borden “West-Souburg” met daaronder een historische tekst ingediend. De stichtingen hebben toen ook een sponsor gevonden die de kosten voor het maken en plaatsen van de borden voor zijn rekening nam.

In oktober 2011 zijn de borden door de Stichting Aldegonde aan de gemeente Vlissingen aangeboden. De toenmalige gemeenteraad vond dat er voldoende historische aanleiding was om West-Souburg als dorpskern te bezien en dit herkenbaar te maken. Via een motie verzocht de raad het college de schenking te aanvaarden en akkoord te gaan met plaatsing van de borden aan de ingangen van het dorp.
Anno 2023 is dit geschonken bord uit West-Souburg verdwenen.
Partij Souburg-Ritthem wil graag antwoorden krijgen op de volgende vragen:

  1. Aan het eind van de Vrijburgstraat stond een wit bord ‘West-Souburg’, met daaronder een bord met de geschiedenis van West-Souburg. Het onderbord staat er nog. Het Witte bord ‘West-Souburg’ is verdwenen. Is dat bij het college bekend?
    Antwoord: Nee, dit is niet bekend bij het college. Wij hebben hier nog geen melding over ontvangen, dus bedankt voor uw oplettendheid
  2. Is het weghalen van de geschonken “historische” bord gemeentebeleid? Graag toelichting.
    Antwoord: Nee, dit is geen gemeentebeleid. Vermoedelijk hebben we hier te maken met vandalisme.
  3. Kan het witte bord teruggeplaatst worden?
    Antwoord: Het witte bord kan terug geplaatst worden, er is na binnenkomst van uw vragen een nieuw bord besteld. Wij verwachtten dat het nieuwe bord medio mei terug geplaatst kan worden.

Deel deze pagina via

Hoogste punt nieuwbouw Oranjeplein

10 mei 2023 by alex achterhuis

Hoogste punt nieuwbouw Oranjeplein
Wethouder Bertijn

Vandaag, 10 mei 2023 vierden we het bereiken van het hoogste punt van de vervangende nieuwbouw van De Zoute Viever aan het Oranjeplein in Oost-Souburg. Mooie ontwikkeling in het dorp! Van harte gefeliciteerd.

Op de foto ziet u Wethouder Bertijn van de gemeente Vlissingen.

De vlag in top
Deel deze pagina via

Wateroverlast Souburg Noord fase 2

2 mei 2023 by alex achterhuis

Wateroverlast Souburg Noord fase 2

Door meerdere eigenaren van de nieuwbouwwoningen, die reeds opgeleverd zijn dan wel binnenkort opgeleverd worden, zijn wij benaderd i.v.m. de afwatering in dit gebied en de hoge stand van het grondwater. Bij regen wordt het water niet voldoende afgevoerd en komt zodoende in de kruipruimtes van de woningen terecht. Met overlast als gevolg. Partij Souburg heeft de onderstaande vragen gesteld over dit probleem:

Vraag 1: Souburg Noord fase 2 is/ wordt gebouwd op het laagste punt van Oost-Souburg. Is de bouwgrond voorafgaand aan het bouwen van de woningen opgehoogd? Zo nee, waarom niet. Graag toelichting.
Antwoord: De grond in fase 2 is voorafgaand bij het bouwrijp maken niet opgehoogd. Bij het bepalen van de hoogtes in Souburg Noord fase 2 is aansluiting gezocht bij de hoogtes in het omliggende gebied, m.n. van fase 1. Aangezien het daarvoor niet nodig was om de grond op te hogen is dat niet gedaan.

Wateroverlast in de kruipruimte

Vraag 2: Zijn bij het gereed maken van de kavels de voorwaarden van het huidige rioolplan opgevolgd? Zo nee, waarom niet? Graag toelichting.
Antwoord: Het rioleringsplan zegt niets over gereedmaken van kavels. In het rioleringsplan staat hoe de riolering moet worden aangelegd en op welke manier aan de gemeentelijke watertaken wordt voldaan. De riolering in het gebied is aangelegd conform het rioleringsplan.

Vraag 3: Is de juiste maaiveldhoogte ten aanzien van NAP gehanteerd door de gemeente? Zo ja, welke maaiveldhoogte is gehanteerd, zo nee, waarom niet. Graag toelichting.
Antwoord: De hoogtes in het Souburg Noord fase 2 variëren waardoor niet één bepaalde maaiveldhoogte kan worden gegeven. De wijk is aangelegd op de hoogtes zoals vooraf is ontworpen. Tussen de woningen die aan de waterpartij liggen zal het profiel in de woonrijp-fase iets worden aangepast om het water nog beter te geleiden naar de waterpartij.

Vraag 4: Volgens de ( nieuwe) bewoners zou er geen hemelwaterafvoer aangelegd zijn aan Hof Engelenburg. Is dit juist?
Antwoord: Er is geen hemelwaterriool aangelegd.

Vraag 5: Indien voorgaande vraag bevestigend beantwoord wordt, vernemen wij graag hoe de afwatering van hemelwater aangelegd is. / Hoe hemelwater dan wel afgevoerd wordt.
Antwoord: Het hemelwater wordt oppervlakkig, dat wil zeggen via de tuinen, de straat en het openbaar groen afgevoerd naar de waterpartij. Globaal gezien kan gezegd worden dat fase 2 is aangelegd als een terp, met het hoogste punt in het groen aan de Bogaert. Souburg Noord fase 2 is aan 3 zijden omsloten door water (sloten/waterpartij). De vierde zijde heeft een wadi die uitkomt in de waterpartij. Daarmee kan het regenwater altijd worden afgevoerd. Op deze manier voert de gemeente haar gemeentelijke watertaak op een klimaat adaptieve manier uit. In andere wijken (bijvoorbeeld Claverveld) is gebleken dat tijdens extreme neerslag deze oplossing veel beter werkt dan op de traditionele manier met buizen.

Vraag 6: Wordt over bovenstaande problematiek van de wateroverlast overleg gepleegd tussen de gemeente, projectontwikkelaars en eigenaren? Zo nee, waarom niet? Graag toelichting.
Antwoord: Er is tussen gemeente en projectontwikkelaars regelmatig overleg geweest over water in de kruipruimtes. De gemeente en de projectontwikkelaars hebben geconstateerd dat het geen kwaad kan dat er water in de kruipruimtes staat. In 1993 is een aanpassing in het Bouwbesluit doorgevoerd waarin staat dat de vloer van een woning vloeistof- en dampdicht behoort te zijn (Artikel 3.21 Bouwbesluit). In principe zou het grondwater dus tot aan de vloer moeten kunnen staan.
Op particulier terrein kan en mag de gemeente geen maatregelen nemen. Indien de bewoners het water willen wegpompen, is dat hun goed recht. Beter kunnen ze ontwateren door middel van drainage of grindkoffers in de tuin aanleggen.
In veel gebieden in Nederland is het heel gebruikelijk dat er water in de kruipruimte staat. Omdat bewoners het vervelend vinden dat er water in de kruipruimte staat, heeft de gemeente als oplossing geboden dat de drainage die in de kuipruimte ligt (bij de projectmatige woningen) aan de Bogaert kan worden aangesloten op het hemelwaterriool en aan Hof Engelenburg kan worden aangesloten op het vuilwaterriool op eigen terrein achter het ontstoppingsputje mits men daar en terugslagklep tussen zet. Dit is in een algemene brief aan alle bewoners meegedeeld Deze aansluitingen zullen moeten worden gemaakt op de grond van de bewoners en gelet hierop zullen wij dat als gemeente niet aanleggen/aansluiten. Aangezien er wettelijk gezien geen noodzaak is (er is gebouwd conform het bouwbesluit), zien de ontwikkelaars hier geen rol in voor zichzelf.

Vraag 7: Welke maatregelen heeft de gemeente Vlissingen genomen / is de gemeente van plan te nemen om het grondwaterpeil in Souburg Noord fase 2 te verminderen?
Antwoord: In het algemeen geldt dat de gemeente Vlissingen zoveel als mogelijk probeert water te infiltreren in de bodem. Door klimaatverandering wordt droogte een steeds groter probleem.
En in Zeeland speelt daarbij ook de invloed van zout kwelwater. Water dat niet in het openbare gebied kan infiltreren stroomt in Souburg Noord fase 2 naar de waterpartij. Zoals bij de beantwoording van vraag 6 al is aangegeven kunnen bewoners, wanneer zij water in de kruipruimte onwenselijk vinden, hier zelf maatregelen voor treffen door de aansluiting te realiseren. En als gemeente zullen we, zoals bij vraag 3 aangegeven, het profiel tussen de woningen die aan de waterpartij liggen in de woonrijp-fase iets aanpassen om het water nog beter te geleiden naar de waterpartij.

Vraag 8: De bewoners worden van het kastje naar de muur gestuurd. Wie moet volgens de gemeente de problemen rondom de afwatering oplossen? Wie is hier verantwoordelijk voor?
Antwoord: Volgens het Bouwbesluit is een hoge grondwaterstand onder een woning geen probleem. In de openbare ruimte stroomt regenwater wat niet in de bodem infiltreert, richting het oppervlakte water. De gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte. Op particulier terrein is de perceelseigenaar verantwoordelijk en voor het kwaliteits- en kwantiteitsbeheer van het oppervlaktewater is het waterschap verantwoordelijk. De projectontwikkelaar/aannemer is verantwoordelijk om het Bouwbesluit na te leven.
Daarnaast is fase 2 van Souburg Noord nog steeds in ontwikkeling ook al zijn de meeste woningen inmiddels bewoond. Voorafgaand aan de bouw, tijdens het bouwrijp maken, wordt de grond geroerd. Dit heeft gedurende een wat langere tijd gevolgen voor de infiltratie van het regenwater. Ervaring bij andere nieuwbouwprojecten (o.a. Claverveld) is dat dit na verloop van tijd verbeterd en de grond zich hersteld. Verder is er de afgelopen maanden veel regen gevallen. Tijdens de bouw werkte de oppervlakkige afvoer van het regenwater nog niet goed. Dit komt deels doordat het gebied nog woonrijp (definitieve bestrating en groeninrichting) gemaakt moet worden, er lagen enkel bouwwegen. En deels doordat de afvoer via de oppervlakte werd geblokkeerd door bouwmaterialen en hopen grond. De verwachting is dat de situatie in verloop van tijd verbetert.

Deel deze pagina via
« Previous Page
Next Page »

Laatste Nieuws

  • Inbraken en brandjes in OS
  • Wateroverlast Souburg Noord (2)
  • Karolingische Burg
  • Karolingische Burg – Het plan
  • Vlissingsestraat
  • Verkeersveiligheid bomenbuurt
  • SKJ registratie
  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 09 Albert John Vervorst
  • 20250611 A5 Flyer werving

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025