Karolingische Burg
Omdat Souburg dit verdient!
In de raadsvergadering van 22 mei 2025 stond het raadsvoorstel “Herinrichting Karolingische Burg” op de agenda. Een raadsvoorstel waarmee we conform het coalitieakkoord, recht doen aan een lang gekoesterde wens van de PSR en van onze kiezers om de Karolingische Burg op een mooie en goede manier her in te richten. Voordat dit voorstel tot stand kwam is er veel werk verzet. Er is, naast het werk door onze ambtelijke organisatie en het college ook een raadswerkgroep mee aan de slag gegaan en er is in oktober 2023 een bewonersbijeenkomst geweest. In dit raadsvoorstel werd ook aan ons als gemeenteraad gevraagd om te kiezen uit een hoger of een lager investeringsbudget.
Wij hebben als PSR uiteraard gepleit voor de mooiste en beste optie die er lag en gelukkig werd het raadsvoorstel met meerderheid van stemmen aangenomen.
Daar zijn wij als PSR natuurlijk blij mee, want wij vinden dat Souburg dit verdient!
Karolingische Burg – Het plan
In de gemeenteraad van 22 mei j.l. is het raadsvoorstel Herinrichting Karolingische Burg door de gemeenteraad goedgekeurd. Het plan om de burg in te richten is klaar en gaat voor een laatste update naar de inspraak, geheel conform het projectplan. Omdat er weer hard wordt geroepen dat er geen plan zou zijn, en deze framing ongenuanceerd wordt overgenomen, hebben we de planning uit het projectplan hieronder opgenomen. Tevens staat onderaan deze pagina het inrichtingsvoorstel zoals dat de inspraak ingaat.
U kunt het gehele plan van aanpak op de site van de gemeente Vlissingen teruglezen
Projectaanpak en planning
Het project is in verschillende fasen in te delen. Deze worden hieronder kort puntsgewijs toegelicht.
Fase 1: Besluitvormingsfase – kwartaal 1 en 2
- Bespreken concept Plan van Aanpak (PvA) in stafoverleg (november 2024).
- Bespreken concept PvA in raadswerkgroep (januari 2025).
- Besluitvorming PvA college van B&W (februari/maart 2025).
- We onderzoeken of er subsidiemogelijkheden zijn, bijvoorbeeld vanuit de Provincie.
- Investeringsbudget vaststellen door de gemeenteraad (maart/april 2025) – afhankelijk van collegebesluit.
- Opstellen projectopdracht.
- Opstellen en vaststelling verder uitgewerkt participatieplan.
Fase 2: Voorbereiding en inventarisering – kwartaal 2
- In deze fase wordt een projectgroep geformuleerd. Een projectleider RO of Civiel is verantwoordelijk voor het project en coördineert dit zowel intern als, indien nodig, extern. Dit dient vooraf afgestemd te worden met de teamleiders.
- De eerste (schets)ontwerptekening, op basis van de beschikbare ideeënbundel voor de
beeldvormende raad en het verslag van de bewonersraadpleging, wordt door de projectgroep verder beschouwd en getoetst. - Overleg met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en de Walcherse Archeologische Dienst (WAD) over de kaders voor de ontwikkeling in verband met het Rijksmonument.
- Inventarisatie van de benodigde vergunningen en/of afwijken van het omgevingsplan. Hiertoe hoort ook de benodigde (milieu)onderzoeken.
- De beschouwing en toetsing vanuit de projectgroep en vanuit meerdere disciplines zorgen voor een inventarisatie van wat wel en wat niet kan en/of wenselijk is binnen de Karolingische Burg.
- In de projectgroep wordt nader overwogen of studenten van de Universiteit Leiden kunnen bijdragen aan het plan vanwege hun kennis over archeologie en cultuurhistorische waarden.
Fase 3: Participatie en ontwerpfase – kwartaal 2 en 3
- Na deze inventarisatie volgt de participatie met de bewoners van Oost-Souburg. De raadswerkgroep zal hierbij worden betrokken. We organiseren een vervolgbijeenkomst, op de bijeenkomst van 13 oktober 2023, voor alle Souburgse inwoners en overige belanghebbenden.
- Vervolgens wordt gestart met het opstellen van 2 of 3 varianten van het schetsontwerp, inclusief voor- en nadelen, visualisaties en een kosteninschatting. Hiervoor wordt een nog nader te bepalen bureau voor landschapsarchitectuur of stedenbouw ingeschakeld.
- De varianten op het schetsontwerp wordt intern getoetst door de projectgroep en beoordeeld door gemeentelijke diensten (zoals een WAD) of andere externen.
- Advies/akkoord wordt opgevraagd bij de Rijksdienst Cultureel Erfgoed (RCE) en Walcherse Archeologische Dienst (WAD).
- In deze fase voeren we de opnieuw participatie uit en communiceren we naar de omgeving. Het platform DoeMee wordt ingericht om de schetsontwerpen delen en vragen te kunnen beantwoorden.
- De gekozen voorkeursvariant en/of gekozen bouwstenen worden uitgewerkt in een concreet
- inrichtingsvoorstel (overzichtstekening met enkele profielen/principedetails).
Fase 4: Civieltechnische VO/DO en participatie – kwartaal 4
- Het concrete inrichtingsvoorstel wordt uitgewerkt tot een civieltechnisch VO en DO. Hiervoor schakelen we mogelijk een extern bureau in.
- Er wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd om het civieltechnisch VO te presenteren. Hierna volgt het civieltechnisch DO.
- Op basis van het DO wordt een budgetraming gemaakt en een werkomschrijving opgesteld.
- Er wordt indien nodig een (monumenten)vergunning aangevraagd.
Fase 5: Aanbesteden en uitvoering – kwartaal 5 en 6
- Aanbesteden na een voorstel en de aanbestedingsdocumenten.
- Civieltechnische uitvoering van het project.
- Oplevering van het eindresultaat.
- Overdracht naar de beheerders.
Toelichting op de planning
Vanwege de arbeidsmarktomstandigheden is er pas laat in 2024 capaciteit beschikbaar gekomen om dit Plan van Aanpak op te pakken. Het onderzoek naar het opstellen van een plan van aanpak is inmiddels afgerond (begin 2025). Het plan van aanpak wordt nu ter vaststelling aan het college voorgelegd. Daarnaast moet een investeringsbudget worden vastgesteld om de uitvoering van dit plan mogelijk te maken. Zie hiervoor ook ‘Budgetindicatie en financiële dekking’.
De looptijd wordt ingeschat op anderhalf jaar, waarbij het streven is om de fasen ontwerp, participatie en besluitvorming binnen een jaar te doorlopen. Daarna wordt verwacht dat de realisatie ongeveer een half jaar in beslag zal nemen. Onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden zou de start van de realisatie naar verwachting in de eerste helft van 2026 kunnen plaatsvinden.

Vlissingsestraat
De bewoners/eigenaren van de woningen nr 113 t/m 119 aan de Vlissingsestraat in Oost-Souburg hebben een brief ontvangen over illegaal in gebruik genomen gemeentegrond en zonder toestemming van de gemeente de voortuinen hebben vergroot.
Zoals op bijgevoegde foto duidelijk is te zien, zijn de voortuinen van de bewoners begrensd op de door de paaltjes aangegeven erfafscheiding.
De gegevens van de koopakte wijken af van de door het Kadaster opgegeven aantal vierkante meters. De eigenaren hebben voor meer grond betaald dat het in het Kadastrale rapport aantal m2 wordt vermeld.
Naar aanleiding van bovengenoemde brief heeft de PSR de volgende art 34 vragen:
- Is het college bereid om een meting uit te laten voeren door het Kadaster om de juiste erfgrens te bepalen?
Ons antwoord: Nee, dat doen wij normaal gezien niet. Het bepalen van de erfgrens is in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de betrokken eigenaren. Indien daarover twijfel bestaat, kunnen partijen zelf het Kadaster inschakelen voor een grensreconstructie of meting. - Is het college bereid om de in de genoemde brief de termijn van 6 weken waarin wordt gesommeerd dat de aanwezige beplanting en bestrating in de oude staat worden teruggebracht op te schorten zolang er geen meting is gedaan door het Kadaster en het juiste aantal m2 is vastgesteld, en hiervan de bewoners op de hoogte te stellen?
Ons antwoord: Ja, dit wordt opgeschort, verdere maatregelen worden afgestemd met de bewoners en worden niet eerder uitgevoerd dan dat wordt besproken met de betreffende bewoners. Er wordt een informatiemoment georganiseerd met de betrokkenen bewoners om hen verder te informeren en om samen een plan van aanpak te maken. - Indien blijkt dat er fouten zijn gemaakt en dat de bewoners ter goeder trouw hebben gehandeld, het met de eigenaren van bovengenoemde woningen in der minne te schikken?
Ons antwoord: Wij zijn zeker bereid om met de bewoners in overleg te gaan hoe wij dit goed kunnen oplossen
Verkeersveiligheid bomenbuurt
In de vrijdagzending van 2 mei jl. vonden wij een burgerbrief waarin aandacht werd gevraagd voor de verkeersveiligheid in de Esdoornstraat en Ahornstraat. In het recente verleden hebben wij ook al aandacht gevraagd voor soortgelijke problematiek in de Middelburgsestraat. Partij Souburg-Ritthem maakt zich ernstige zorgen over de verkeersveiligheid in deze wijk en heeft daarom de volgende vragen aan het college.
- Wat gaat het college doen met de klachten over de verkeersveiligheid in de bomenbuurt in Souburg? Dit naar aanleiding van de nu hierover ontvangen burgerbrief. Immers het is niet voor het eerst dat wij als PSR er aandacht voor vragen.
Ons antwoord: We hebben de burgerbrief ontvangen en we nemen de zorg die hierin verwoord is ernstig op. We starten de behandeling met als eerste stap een gesprek met de initiatiefnemers. - Zijn er bij het college meer meldingen over verkeersoverlast in deze buurt bekend? Zo ja, wat heeft het college aan de hand van deze meldingen ondernomen?
Ons antwoord: Tijdens de thema-avond van vorig jaar oktober zijn er vragen gesteld die betrekking hebben op de verkeerssituatie op het fiets- en wandelpad langs de Middelburgsestraat, een goede ontsluitingsweg voor Souburg-Noord, de Schroeweg, de Middelburgsestraat en de parkeeroverlast bij de scholen. De antwoorden op deze vragen hebben wij teruggekoppeld met de dorpsraad. Aansluitend hebben we met de buurt in kader van een verkeersschouw rondom het Kroonjuweel en de Bogaert gelopen. De resultaten van deze schouwen combineren we en onze reactie bespreken we met de betrokkenen. - Klopt het dat de handtekeningen van de handtekeningenactie in de Platanenstraat bij de wijkcoördinator zijn ingeleverd? Zo ja, wat is ermee gedaan?
Ons antwoord: Van een handtekeningenactie over de Platanenstraat is ons niets bekend. Maar handtekeningen kunnen uiteraard aan ons overhandigd worden. - Is het college het met de PSR eens, dat deze zaak hoge prioriteit behoeft, mede omdat het over de veiligheid van spelende kinderen gaat?
Ons antwoord: De wijk is in 2022/2023 heringericht. Daar is bewonersparticipatie aan vooraf gegaan. We zien in het actuele feitenmateriaal (ongevallen en rijsnelheden) van deze wijk geen afwijking van een gemiddeld beeld. We zien dan ook geen aanleiding om de openbare ruimte aan te passen. Het verkeersgedrag is mede bepalend voor de veiligheid in de openbare ruimte. Dat is, gezien de burgerbrief (vraag 1), een aspect wat meer gezamenlijke aandacht moet krijgen.
SKJ registratie
Uit een uitzending van RTL-nieuws blijkt dat uit een steekproef van controle op ervaringscertificaten (EVC’s) door de Stichting Kwaliteitsregister Jeugdzorg (SKJ) er van aantal zorgverleners de papieren niet op orde zijn. De stichting vermoedt fraude en heeft signalen ontvangen van het crimineel uitbuiten van kwetsbare jongeren. Door het ontbreken van een SKJ-registratie kunnen zorgverleners niet bewijzen dat ze voldoen aan de strenge eisen van het vak.
Een zeer verontrustende ontwikkeling binnen de Jeugdzorg, mede naar aanleiding van de nieuwsuitzending heeft de PSR de volgende art 34 vragen:
Vraag 1. Is er vanuit de gemeentecontrole op EVC’s en SKJ-registratie bij hulpverleningsinstanties die in onze gemeente Jeugdzorg aanbieden?
Ons antwoord: Nee, alleen gecontracteerde aanbieders worden gecontroleerd op het naleven van de wettelijke verplichtingen. Deze controle vindt plaats via de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland (IJZ).
Voor alle beschikkingen die aan inwoners worden afgegeven, wordt gebruikgemaakt van
gecontracteerde aanbieders. De controle op het voldoen aan wettelijke vereisten – zoals het in dienst hebben van medewerkers met een geldige SKJ- of BIG-registratie – is daarmee geborgd.
Eerder Verworven Competenties (EVC’s) worden beoordeeld door de organisaties die verantwoordelijk zijn voor het registreren en bewaken van deze kwalificaties.
De opstelling van contracten wordt verzorgd door de IJZ en de Zeeuwse gemeenten, en ter besluitvorming vastgesteld in de Bestuurscommissie.
Het is mogelijk dat er jeugdhulporganisaties actief zijn die buiten het gecontracteerde aanbod vallen. Voor deze organisaties verstrekt de gemeente echter geen beschikkingen.
Vraag 2. Zo, ja zijn er bij u al signalen bekend van zorgverleners waarvan de papieren niet in orde zijn?
Ons antwoord: Op dit moment zijn bij ons geen signalen bekend van zorgverleners waarvan de registraties of papieren niet in orde zijn. Dit is tevens nagevraagd bij de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland.
Vraag 3. Zo, nee is er bereidheid om de zorgverleners in de Jeugdzorg te controleren of zij in het bezit zijn van een SKJ-registratie?
Ons antwoord:
De individuele zorgverleners worden gevolgd en beoordeeld door de betreffende registratieorganisaties. Jeugdhulporganisaties zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van de geldigheid van SKJ-registraties van hun medewerkers. De controle via de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland vindt steekproefsgewijs plaats, waarbij de relevante gegevens tijdens contractgesprekken kunnen worden opgevraagd.
Vraag 4. Heeft u al signalen ontvangen van het ronselen van kwetsbare jongeren voor criminele activiteiten binnen onze gemeente?
Ons antwoord: In relatie tot de vermoedens van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugdzorg (SKJ) over fraude en signalen van criminele uitbuiting van kwetsbare jongeren, hebben wij vooralsnog geen signalen ontvangen
Vraag 5. Zo, ja om hoeveel jongeren gaat het?
Ons antwoord: Niet van toepassing, aangezien er geen signalen zijn ontvangen.
Vraag 6. Indien het antwoord op bovenstaande vraag ja is, welke maatregelen worden er genomen om deze jongeren de nodige hulp te bieden, gaarne toelichting.
Ons antwoord: Niet van toepassing, aangezien er geen signalen zijn ontvangen.
Royement fractieleden
Partij Souburg Ritthem maakt bekend dat 2 leden van onze fractie namelijk de dames J. Weijermans en L. Claessens niet langer deel uitmaken van onze gemeenteraadsfractie. Helaas is er sprake van een gebrek aan onderling vertrouwen, waardoor de samenwerking niet kan worden gecontinueerd.
Beide dames zijn vanaf 29 april 2025 geroyeerd als lid van de PSR en dus geen onderdeel meer van onze partij.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met onze voorzitter Alex Nelis via tel. 06 30588441
Vlissingen als evenementenstad
Citymarketing. Bouwen aan Vlissingen als evenementenstad
In Cinecity XXL kwamen een groot aantal ondernemers, vertegenwoordigers van culturele instellingen, en ook enkele raadsleden bijeen om de toekomstplannen voor Vlissingen aan te horen.
Na opening door burgemeester van den Tillaar, die sprak over een bijeenkomst als deze de plekken zijn waar je elkaar ontmoet een verbindende factor zijn om met elkaar verder te bouwen aan de evenementenstad Vlissingen.
Wethouder Boonman ziet het als belangrijkste uitdaging met elkaar concrete doelen te bereiken, hoe we de wereld van overheid met visies concreet kunnen maken naar de stad en de inwoners. Zijn oproep: Knellen is bellen: Weet elkaar te vinden en op te zoeken als er wat aan de hand is, maak duidelijke afspraken wat we van elkaar kunnen verwachten, we kunnen het niet alleen.
De City marketeer presenteerde de citymarketing strategie (uitdagingen, doelen en doelgroepen), een terugblik op de gerealiseerde activiteiten (o.a. evenementcampagnes) en resultaten van 2024 en een vooruitblik naar 2025 (o.a. lancering van de website visitvlissingen.com en de uitagenda).
Een aantal vragen passeerde de revue:
Hoe gaan we hoogopgeleide gezinnen in de stad binnenhalen?
We kiezen ervoor om het unieke aanbod (wonen, werken, studeren, recreëren, ondernemen, investeren), dat relevant is voor de citymarketing doelgroepen, onder de aandacht te brengen. Hiervoor voeren we samen met stakeholders verschillende lokale, regionale en landelijke campagnes.
Waarom wordt in het doelgroepenoverzicht de Vlissinger niet genoemd?
De Vlissinger wordt o.a. aangeduid als bewoner. Bewoners maken nadrukkelijk onderdeel uit van de citymarketing strategie, zij zijn onze ‘lokale ambassadeurs’ en vormen de rode draad in de citymarketing website: visitvlissingen.com. Hier laten we bezoekers Vlissingen beleven door de ogen van de mensen die hier wonen, werken (incl. ondernemen), recreëren en studeren.
Er is veel leegstand in de binnenstad van Vlissingen, slecht voor het imago, hoe wil je dit verbeteren, hoe ga je hiermee om?
Wethouder geeft aan dat de gemeente het binnenstad management oppakt: Concrete maatregelen zullen worden uitgevoerd om de leegstand terug te dringen en de uitstraling te verbeteren. Suggestie wordt gedaan om hierbij ook vastgoedeigenaren te betrekken. Gevraagd wordt om de lantaarnpalen die niet werken te vervangen. Hieraan wordt inmiddels bij de gemeente gewerkt.
Wat heb je nodig om je eigen evenement succesvol te laten zijn en toekomstbestendig?
Meer snelheid bij de gemeente t.a.v. de behandeling van subsidieverstrekking. Wethouder geeft aan dat wanneer subsidieaanvragen volledig en concreet zijn binnen het team subsidies snel geschakeld kan worden.
– Meerjarige afspraken maken met de organisatie van een evenement zodat onzekerheden kleiner worden en met minder inspanningen het evenement voor meerdere jaren georganiseerd kan worden. Wethouder geeft aan dat via de nieuw vastgestelde subsidieregel met de gemeente meerjarige afspraken gemaakt kunnen maken.
– Realistische regelgeving die betaalbaar is en blijft in simpele taal met heldere afspraken. Inclusiebeleid verweven met evenementen, verweven met de informatiepagina’s.
Wethouder: gemeente heeft te maken met regelgeving van hogere hand, die de gemeente vervolgens moet aanreiken aan organisatoren. Wel gaan we in het beleid zorgen dat we de focus leggen op heldere en duidelijke afspraken.
– Zorgen voor slimmer organiseren van evenementen, een slimmere evenementenkalender. Enerzijds elkaar niet in de weg zitten en anderzijds elkaar versterken.
Ambitieuze plannen voor Vlissingen als evenementenstad, waar het voor zowel inwoners als toeristen goed vertoeven is.
Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
In een publicatie van Binnenlands Bestuur afdeling sociaal wordt melding gemaakt van een landelijk tekort aan opvangplaatsen voor slachtoffers huiselijk geweld van ca 1800 plaatsen. Uit het verdrag van Istanbul is de norm 1 opvangplek per 10.000 inwoners.
Naar aanleiding van deze publicatie heeft de PSR de volgende art 34 vragen:
Ons antwoord: Vrouwelijke slachtoffers van huiselijk geweld én hun eventuele kinderen uit Zeeland worden indien noodzakelijk voor hun veiligheid zo veel mogelijk opgevangen door de Veilige Opvang van Emergis. Deze organisatie beschikt over twee locaties. Door deze twee locaties kan de veiligheid bijna altijd geborgd worden in Zeeland.
Indien de veiligheid dit vereist, kan worden uitgeweken naar andere vrouwenopvangorganisaties elders in het land. Dit is mogelijk doordat de Zeeuwse vrouwenopvang onderdeel uitmaakt van het landelijke netwerk. Omgekeerd worden in Zeeland ook slachtoffers uit andere regio’s opgevangen.
Voor mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld bestaan vijf gespecialiseerde opvangvoorzieningen, verspreid over Nederland. In Zeeland is geen aparte opvangvoorziening voor mannen beschikbaar.- En zo ja hoeveel plaatsen betreft het tekort.
Ons antwoord: De Veilige Opvang beschikt over in totaal 32 opvangplaatsen, wat neerkomt op één plaats per 11.897 inwoners. Hiermee benaderen we de norm uit het Verdrag van Istanbul. De norm van Istanbul is overigens een richtlijn die uitgaat van 1 veilige opvangplaats per 10.000 inwoners. In Zeeland zijn er dan ook geen wachtlijsten voor vrouwenopvang. Slechts in uitzonderlijke gevallen is de opvang volledig bezet. Dan wordt in overleg met de gemeente van herkomst of met andere vrouwenopvangorganisaties een passende oplossing gezocht.
Hoewel er landelijk sprake is van een tekort aan opvangplaatsen, is dit in Zeeland over het algemeen niet het geval. Opvang maakt onderdeel uit van een bredere aanpak van huiselijk geweld. We blijven continu aandacht besteden aan het verbeteren van deze aanpak, onder meer met als doel om het beroep op opvang te verminderen en huiselijk geweld eerder en duurzaam te doorbreken. Waar mogelijk gaat de voorkeur uit naar ambulante hulpverlening. - Kunt u aangeven hoe hoog de bezettingsgraad is van de opvangplaatsen.
Ons antwoord: In 2022 verbleven in de Veilige Opvang in totaal 105 volwassenen en 97 kinderen (jonger dan 18 jaar). In 2023 waren dat 98 volwassenen en 117 kinderen. De bezettingsgraad in 2024 is op dit moment nog niet in beeld. Het artikel in Binnenlands Bestuur gaat ook over de jaren 2022 en 2023. - Indien er een tekort is aan opvangplaatsen binnen onze gemeente welke maatregelen, en binnen welke termijn is er een oplossing voor het tekort aan opvangplaatsen.
Ons antwoord: Zoals hierboven toegelicht, zijn er momenteel geen signalen dat er sprake is van een structureel tekort aan opvangplaatsen in Zeeland. Daarmee zijn er op dit moment ook geen aanvullende maatregelen noodzakelijk. - Ook blijkt uit de publicatie dat de doorstroming moeizaam verloopt waardoor de slachtoffers onnodig lang in de opvang verblijven, hoe verloopt de doorstroming binnen onze gemeente. Gaarne toelichting.
Ons antwoord: Ook in Zeeland verblijven mensen regelmatig langer dan nodig en wenselijk in de opvang. De stagnatie van uitstroom hangt samen met de krapte op de woningmarkt. Daarnaast kan wachttijd voor passende vervolghulpverlening bijdragen aan stagnatie in de uitstroom.
Stadhuis OS (2)
PSR trekt eigen motie in, waarom is dat?
Tijdens de raadsvergadering van 15 april hebben wij onze eigen motie over het voormalig gemeentehuis van Souburg ingetrokken. De motie riep het College van B&W op om het gemeentehuis aan de Kanaalstraat aan te wijzen als gemeentelijk monument. Dat intrekken deden we natuurlijk niet zomaar, want de PSR wil het voormalig gemeentehuis van de gemeente Oost- en West Souburg natuurlijk koesteren.
De reden voor het intrekken is dat is gebleken dat het gemeentehuis in het omgevingsplan / bestemmingsplan al aangeduid is als ‘Cultuurhistorisch waardevol’. Dat betekent dat het verboden is om zonder vergunning het pand geheel of gedeeltelijk te slopen. Ook mogen de kenmerkende elementen, zoals de gebrandschilderde ramen en de klokkentoren niet worden verwijderd.
Kortom, ons voormalig gemeentehuis is beschermd. Daar zijn wij als Partij Souburg-Ritthem natuurlijk heel blij mee!