Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

Buurtteams

15 augustus 2024 by alex achterhuis

Buurtteams

Sinds 1 januari 2023 zijn we in de gemeente 3 buurtteams rijk. Buurtteams met een breed scala aan specialisme binnen hun gelederen, met medewerkers met soms al een jarenlange ervaring en vakkennis in hun vakgebied. Buurtteams is er voor onze inwoners op allerlei gebied. Er wordt samengewerkt met tal van organisaties binnen onze gemeente, denk aan Orionis, wijkcoördinatoren, gezondheidscentra, woningbouw etc. Ook met een aantal scholen worden in de pauze diverse sporten en spellen gespeeld. Voor onze jeugd worden er diverse activiteiten georganiseerd, en voor de jong volwassenen worden er regelmatig sociale picknicks georganiseerd. Hoe leuk is dat om nieuwe mensen te ontmoeten, wat weer leiden kan tot nieuwe initiatieven, maar ook tot nieuwe vriendschappen. Sinds coronatijd is er steeds meer eenzaamheid ontstaan onder ouderen, daarom worden voor hun regelmatig koffietafelmiddagen georganiseerd. Er zijn inloopspreekuren waar bewoners met al hun vragen/opmerkingen terecht kunnen.

Buurtteams is er voor u!

Deel deze pagina via

Oliebollenkraam

13 augustus 2024 by alex achterhuis

Oliebollenkraam

Dit jaar staat de jaarlijkse plaatsing van de oliebollenkraam tijdens de feestdagen op de parkeerplaats voor de Jumbo op losse schroeven. De ondernemer, die al jaren in deze periode zijn kraam op dezelfde plek opzet, verkeert in grote onzekerheid over zijn vergunningaanvraag voor het komende seizoen.
Ondanks dat hij tijdens de laatste jaarwisseling vijf meter afstand hield van de woongevels en met een afstand van 6,30 meter zelfs ruim voldeed aan de gestelde eis, heeft een klacht van een bewoner geleid tot complicaties. De vergunning voor de oliebollenkraam is tot op heden nog niet verleend en de ondernemer voelt zich aan het lijntje gehouden door de gemeente. Terugkeren naar zijn eerdere standplaats is niet mogelijk, aangezien de stroomkast op deze plaats is verwijderd. Ondanks meerdere gesprekken met de gemeente blijft een beslissing op de vergunningaanvraag uit. Deze onzekerheid raakt niet alleen de ondernemer, maar ook de inwoners van Oost-Souburg, die elk jaar uitkijken naar de komst van deze oliebollenkraam!
Juist omdat deze oliebollenkraam een gewaardeerd en populair onderdeel uitmaakt van de beleving van de feestdagen in Oost-Souburg hopen zowel de ondernemer als ook de inwoners op een snelle en positieve beslissing op de vergunningaanvraag. Partij Souburg-Ritthem roept het college op om snel en transparant te handelen, zodat de oliebollenkraam zijn traditie kan voortzetten en de feestvreugde niet verstoord wordt.
De PSR zou graag antwoord willen op onderstaande vragen.

  1. Kan het college toelichten waarom de ondernemer van de oliebollenkraam, die tijdens de afgelopen 3 maanden voor de jaarwisseling op de parkeerplaats voor de Jumbo stond en zich aan de vereiste afstand van 5 meter van de woongevels hield, nog steeds geen vergunning ontvangen heeft, ondanks de tijdige aanvraag in april?
    Antwoord: Er is wel een vergunning verleend aan de standplaatshouder, de standplaatshouder is het niet eens met de locatie en heeft bezwaar gemaakt tegen de vergunning.
  2. Wat waren de specifieke redenen achter de klacht van de bewoner, en hoe heeft deze klacht invloed gehad op de besluitvorming met betrekking tot de vergunning voor de oliebollenkraam? Kan en wil het college ons inzage geven in de aard van de klacht? Graag toelichting.
    Antwoord: De klacht bestond er uit dat door de marktmeester is toegezegd dat de standplaats voor de woningen een tijdelijke locatie zou zijn in verband met de bouw van het zorgcomplex aan het Oranjeplein. Deze tijdelijke situatie duurt nu al jaren en daarom hebben de bewoners bezwaar gemaakt tegen de vergunning. Daarnaast is de standplaats niet officieel aangewezen als standplaats in de Beleidsregel Standplaatsen Vlissingen 2016.
  3. Kan het college toelichten waarom is er nog steeds geen nieuwe, definitieve plek toegewezen door de gemeente?
    Antwoord: De locatie voor de oliebollenkraam die in de Beleidsregel Standplaatsen Vlissingen 2016 is aangewezen, mag niet meer ingenomen worden in verband met de verkeersveiligheid. Door de grootte van de oliebollenkraam wordt het zicht aan het kruispunt ontnomen en is er niet altijd voldoende ruimte voor klanten op de stoep, zodat de klanten op de rijbaan komen te staan. Er is nog geen nieuw aanwijzingsbesluit standplaatsen genomen.
  4. Wat zijn de specifieke redenen voor het verwijderen van de stroomkast op de eerdere standplaats van de oliebollenkraam?
    Antwoord: In verband met de herinrichting van de groenstrook bij het Oranjeplein (waaronder het kappen en verwijderen van bomen en het nieuw aanplanten van bomen) is de stroomkast verwijderd.
  5. Welke concrete stappen zal het college nemen om deze ondernemer op korte termijn duidelijkheid te geven en een definitieve standplaats toe te wijzen?
    Antwoord: Op dit moment worden drie locaties getoetst. Wij hopen op korte termijn een besluit te kunnen nemen. Wij houden hierover contact met de ondernemer.
Deel deze pagina via

Bomenkap Oranjeplein

6 augustus 2024 by alex achterhuis

Bomenkap Oranjeplein

Naar aanleiding van de beantwoording van de eerder gestelde vragen door PSR over het kappen van bomen op het Oranjeplein in Oost-Souburg, willen we aanvullende vragen stellen. Na het bericht over het kappen van de historische bomen op het Oranjeplein is er nog altijd veel commotie in Oost-Souburg. Oost-Souburg verliest belangrijke, historische bomen die kenmerkend zijn voor de oude dorpskern. Hierover zijn nog altijd twijfels en zorgen bij inwoners. Moeten al deze bomen weg en zijn ze allemaal zo onherstelbaar beschadigd of ziek dat ze niet meer te redden zijn?

Daarom willen wij graag weten:

  • Wie heeft het onderzoek naar de bomen verricht? Kan het college het BEA rapport(dat voor de bouw uitgevoerd is) toesturen waaruit dit is gebleken?
    Antwoord: Het onderzoek is intern uitgevoerd door een ETW- er/ETT- er. (European Tree Worker / European Tree Technician) en is als bijlage bijgevoegd.
  • Zijn er alternatieve maatregelen overwogen, zoals intensieve behandeling of gedeeltelijke snoei, om het leven van deze historische bomen te verlengen?
    Antwoord: Alternatieve maatregelen zoals snoei en groeiplaats verbetering bij overgebleven bomen is wel overwogen, maar met het oog op de vitaliteit en de afnemende diensten die deze bomen nog gaan vervullen, zoals filtering van fijnstof, opvang/vasthouden van water, koelteplaats, maar ook als schakel in de HGS i.c.m. de voorgenomen werkzaamheden nabij deze groenlocatie, is gekozen voor een nieuwe opzet van de groenlocatie met een toenemende vervulling van de ecosysteemdiensten.
    De bomen aan het oranjeplein zijn niet monumentaal en zijn niet opgenomen in de beschermde bomenlijst; De leeftijd van de bomen ligt tussen de 39 – 69 jaar. Als groep is de bomengroep wel beeldbepalend in de omgeving; als individu zijn ze niet beeldbepalend. Historische waarde, niet zijnde monumentale waarde, zijn emotionele waarde.
    De werkelijke waarde van de bomen zit in de diensten die zij leveren i.h.k. van biodiversiteit, klimaatadaptatie en de plek die zij innemen in de Hoofd groenstructuur(HGS). Dit alles volgens onze groenopgaaf; vergroten van de biodiversiteit, klimaatadaptatie en een waardevolle leefomgeving. Verder is het beter te investeren in een voldoende ondergrondse en bovengrondse groeiplaats voor nieuw aan te planten bomen, dan het aangaan van hoge beheerkosten voor het in stand houden van niet vitale bomen met een verhoogd risico en afnemende diensten.
  • In het najaar van 2023 is er een tussentijdse meting uitgevoerd naar de kwaliteit van de bomen. Wat waren toen de conclusies?
    Antwoord: Het adviesrapport van juli 2023 is bijgevoegd (zie vraag 1) Verwacht word dat binnen nu en 10 jaar, een 12 tal bomen zal zijn uitgevallen. De laan zal voor jaren niet aantoonbaar zijn, vanwege de steeds verder terug stervende kronen. De bomen die een langere levensduur hebben zullen verspreid over het perceel staan, de meeste met géén mooi uitgroeiende habitat, welke wel verwacht mag worden van bomen op deze prominente locatie.
    Vanwege de stagnerende en achteruitgaande conditie van de bomen, de geplande werkzaamheden in het wegdek en de toekomstige ingebruikname van de locatie, is mijn advies om de bomen te kappen. Bij het verwijderen van slechte bomen zullen ook wortels worden beschadigd van de matige bomen die we willen behouden. Ook dit geeft weer een verdere verslechtering van hun conditie
  • Kan er nog een keer een meting uitgevoerd worden om te kijken of de bomen ondanks slechte jaren toch spontaan hersteld zijn? Graag toelichting.
    Antwoord: Technisch gezien kan er een tweede nulmeting uitgevoerd worden, maar een positiever beeld ten opzichte van de vorige meting, geeft geen garantie voor de toekomst. Door het groeizame weer van afgelopen periode kan de boom een impuls krijgen en daarna weer afglijden. Hierbij is het een feit dat het kroonvolume en kroonoppervlak van de bomen door hun stand in de groep zeer beperkt is en blijft. Dit zal ook door het groeizame weer niet wijzigen.
Deel deze pagina via

Herinrichting Marnixplein

30 juli 2024 by alex achterhuis

Herinrichting Marnixplein

Naar aanleiding van de inloopbijeenkomst over de herinrichting van het Marnixplein in West Souburg, willen wij graag de onderstaande vragen stellen. De bewoners hebben opgemerkt dat volgens de nieuwe plannen vijf parkeerplaatsen zullen verdwijnen, zonder dat er alternatieven zijn om elders te parkeren.

Bovendien blijkt dat ambtenaren niet op de hoogte zijn van het frequente gebruik van de Kerklaan en het Marnixplein door mensen die kort parkeren om reizigers naar het station van Oost-Souburg te brengen of op te halen. Dit verlies aan parkeerplaatsen, gecombineerd met de geplande omvorming van de Kerklaan tot fietsstraat, kan leiden tot overlast en gevaarlijke situaties.

Vraag 1: Hoe wordt het verlies van vijf parkeerplaatsen op het Marnixplein gecompenseerd?
Is er een plan om alternatieve parkeermogelijkheden te creëren voor de bewoners en bezoekers van het Marnixplein, en zo ja, waar en hoe wordt dit gerealiseerd?
Ons antwoord: Vooropgesteld: het participatietraject van de plannen voor het Marnixplein is in volle gang. De inloopbijeenkomst is geweest en online via www.doemeevlissingen.nl zijn reacties opgehaald. Alle input wordt op dit moment integraal door het projectteam Marnixplein beschouwd en waar mogelijk verwerkt in het Voorlopig Ontwerp. Alle betrokkenen worden op de hoogte gebracht via een reactieschrift. Ook de vragen in dit stuk zijn al eerder met het projectteam gedeeld en worden dus in het reguliere participatietraject zorgvuldig behandeld. Een plan voor alternatieve parkeermogelijkheden is er niet en is ons inziens ook niet noodzakelijk. Uit de parkeerdrukmetingen (5 tijdstippen/momenten) blijkt dat zowel aan de noord- en zuidzijde van het Marnixplein een maximale bezettingsgraad van respectievelijk 69% en 67% is. Dat betekent een ‘overcapaciteit’ aan parkeerruimte van 8 plaatsen per zijde (in totaal 16 plaatsen). Bij de mogelijke afname van 5 parkeerplaatsen komt de netto overcapaciteit in het nieuwe plan op 11 plaatsen. De alternatieve parkeermogelijkheden zijn dus reeds aanwezig.
In de huidige situatie wordt geparkeerd op kruispunten. Dit is niet toegestaan volgens de wegenverkeerswet. Dit gaan wij dan ook niet faciliteren. Dit betekent dat deze parkeerplekken niet ‘komen te vervallen’, maar eerder nooit legaal hebben bestaan. Deze parkeerplaatsen worden dan ook niet gezien als ‘te compenseren’. Naar aanleiding van het participatietraject wordt de parkeerruimte op het Voorlopig Ontwerp rondom het Marnixplein nader beschouwd en waar mogelijk uitgebreid.
Vraag 2: Is er een parkeerdrukonderzoek uitgevoerd voor de herinrichting van het Marnixplein? Zo ja, wat waren de uitkomsten en conclusies van dit onderzoek met betrekking tot de huidige en toekomstige parkeerbehoeften? Indien niet, kan een dergelijk onderzoek alsnog worden uitgevoerd?
Ons antwoord: Ja, dit onderzoek heeft plaatsgevonden op 5 verschillende momenten.
Vraag 3: Hoe wordt de veiligheid gegarandeerd met de omvorming van de Kerklaan tot fietsstraat, gezien het frequente gebruik door automobilisten om mensen naar het station te brengen of op te halen? Zijn er specifieke maatregelen of aanpassingen in het ontwerp om de veiligheid van zowel fietsers als automobilisten te waarborgen?
Ons antwoord: De situatie op de Kerklaan wordt door het integraal projectteam Marnixplein nader beschouwd. Het halen- en brengen was bij het projectteam niet bekend. Met deze nieuwe informatie wordt opnieuw naar het plan gekeken. Mogelijk is ook nog een onderzoeksperiode noodzakelijk om de intensiteit van het halen- en brengen in kaart te brengen om te bepalen of maatregelen nodig zijn en zo ja, welke maatregelen.
Vraag 4: Wat zijn de alternatieven voor kort parkeren voor het brengen en ophalen van reizigers naar het station van Oost-Souburg? Zijn er specifieke zones of tijdelijke parkeerplekken in de buurt gepland voor deze functie, zodat de verkeersstroom efficiënt en veilig blijft?
Ons antwoord: Zie het antwoord op vraag 3. Eerst is een nadere beschouwing of nader onderzoek noodzakelijk voordat over wordt gegaan op het bekijken van alternatieven
Vraag 5: Welke stappen worden ondernomen om de bewoners van West-Souburg te betrekken bij de verdere ontwikkeling van de plannen en om hun feedback mee te nemen in het definitieve ontwerp?
Ons antwoord: Het projectteam Marnixplein neemt de reguliere stappen die passen binnen het participatietraject. Details hierover staan vermeld op www.doemeevlissingen.nl en zijn voor iedereen inzichtelijk. De inloopbijeenkomst is geweest, reacties zijn verzameld en worden momenteel verwerkt, geanalyseerd en waar mogelijk verwerkt in het ontwerp. Terugkoppeling vindt plaats via een reactieschrift. Indien noodzakelijk wordt nog een tweede ronde reacties opgehaald bij de bewoners.

Deel deze pagina via

Nogmaals verzoek openbaar toilet

23 juli 2024 by alex achterhuis

Samen met de SGP willen wij een zeer urgente onderwerp aan te kaarten: het ontbreken van een openbaar toilet in Oost-Souburg, een dorp met meer dan 10.000 bewoners. Een openbaar toilet is een basale voorziening die elke gemeenschap moet hebben. Het ontbreken ervan veroorzaakt dagelijks overlast en ongemak voor zowel inwoners als bezoekers. Deze voorziening is niet alleen een kwestie van comfort en gastvrijheid, maar een fundamenteel mensenrecht en een wettelijke verplichting.

Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch benadrukt in hun rapport dat het gebrek aan sanitaire voorzieningen niet alleen persoonlijke schaamte veroorzaakt, maar ook  mensenrechten op grond van gezondheid en gendergelijkheid ondermijnt. Toegang tot openbare toiletten is dus essentieel voor het waarborgen van waardigheid en gelijkheid.

In Oost-Souburg is er geen enkel openbaar toilet aanwezig. Zelfs bij het  drukbezocht station dat binnenkort omgevormd wordt tot een mobiliteitshub, ontbreekt een toilet. Dit veroorzaakt vak stres en ongemak voor  toeristen, wandelaars, fietsers, bezoekers en bewoners en leidt helaas tot overlast door wildplassers.

Een openbaar toilet is geen luxe maar een noodzaak voor de leefbaarheid en gastvrijheid van ons dorp. Het is van cruciaal belang dat Oost-Souburg, met zijn groeiende aantal reizigers en bewoners, minimaal één toegankelijk openbaar toilet krijgt en liefst natuurlijk bij het station. Het maakt onze gemeenschap gastvrijer en menswaardiger.

Het realiseren van een openbaar toilet is een kleine investering met een belangrijke grote boodschap.

Deel deze pagina via

Beschouwingen Kadernota 2025

16 juli 2024 by alex achterhuis

Voorzitter,

In november 2014 hebben we de artikel 12 status aangevraagd en gekregen met het perspectief dat we na tien jaar een meerjarige sluitende begroting zouden kunnen presenteren, daar blijkt nu niets van uit te komen.

De Rijksoverheid spreekt met een gespleten tong. Je kunt ook zeggen dat rechterhand niet weet wat de linkerhand doet. De artikel 12 inspecteur zegt dat we moeten bezuinigen en schulden moeten aflossen. Dat hebben we gedaan en we hebben ons spaargeld gebruikt om een groot deel van onze schuld sneller dan gepland af te lossen. Dezelfde overheid zegt ons nu dat we dit spaargeld moeten gebruiken om het tekort van het vervroegde ravijnjaar 2025 en de tekorten op de jeugdhulp de komende jaren zelf aan te vullen, en dat gaat dus niet. We kunnen ons geld maar één keer uitgeven

Vz, voor ons ligt de kadernota 2025-2028 met als subtitel in het voorwoord “Vlissingen duurzaam gezond”. Als Partij Souburg Ritthem dit sombere perspectief bekijkt, waarmee we de begroting 2025 moeten gaan opstellen, vragen we ons af waar het mis is gegaan.

Vz, het zijn onze burgers die dit spaargeld ophoesten, en meer spaargeld ophoesten is niet realistisch. Meer bezuinigen is ook niet mogelijk, we zitten al “in” het bot. Al jaren houden we de hand op de knip als het bijvoorbeeld gaat over minimabeleid. We hebben de plicht als gemeente om de meest kwetsbaren in onze samenleving de nodige ondersteuning te bieden, daar zijn we het als gemeenteraad over eens. Vandaar dat we nu ook, samen met veel andere partijen, een amendement indienen om de minimaregeling structureel te herzien van 110% naar 120%. We hebben ons best gedaan om voor deze structurele uitgave een structurele dekking te vinden maar dat is ons niet gelukt. Boekhoudkundige regeltjes verbieden ons om dit met incidenteel geld te dekken. Aangezien deze uitgave volgens ons Onvermijdelijk en Onuitstelbaar is voldoet deze aan de O&O-eisen van de inspecteur, vandaar ons financieel ongedekte amendement.

Vz, een onderwerp van geheel andere aard. We dienen een motie in om een openbaar toilet te plaatsen op het station van Oost Souburg. We weten dat er momenteel een locatieonderzoek loopt en hopen dat we met deze motie de, helaas, steeds langer wachtende treinreiziger van zijn / haar hoge nood kunnen afhelpen.

Tot slot voorzitter, uit de voorliggende Kadernota blijkt dat we aan de horizon nog geen meerjarig sluitende begroting zien en we zullen dan ook in gesprek moeten met de Rijksoverheid om de benodigde balans weer terug te vinden. Artikel 12 in 2024 verlaten lijkt ons een brug te ver. Vandaar onze motie over een financieel tekortschietende Rijksoverheid.

Bedankt.

Deel deze pagina via

Speelstad

3 juli 2024 by alex achterhuis

Speelstad

PSR heeft in de raadsvergadering van 30 mei met anderen partijen een motie mede ingediend om Speelstad te behouden voor de gemeente Vlissingen. Tevens heeft de PSR verzocht om de locatie van dit mooie evenement te rouleren. Hoe mooi zou het zijn als het ene jaar Speelstad plaats vind op een mooie plek in Vlissingen en het andere jaar op bijvoorbeeld de Karolingische Burg in Souburg!

Deel deze pagina via

(On)zichtbaar erfgoed

19 juni 2024 by alex achterhuis

De vakantietijd komt eraan. Toeristen komen naar Vlissingen op zoek naar zon, zee en strand. Maar Vlissingen heeft meer!

Wie vanaf Rammekens via Oost-Souburg richting boulevards fietst, ontdekt een fort uit de Spaanse tijd, een vroegmiddeleeuwse ringwalburg, bunkers van de Atlantikwall, Napoleontische vestingwerken en tenslotte de toren van een middeleeuwse stadspoort. Objecten van Europese allure! Daarnaast ook nog een levendige binnenstad met 254 markante rijksmonumenten uit 5 eeuwen stadsgeschiedenis.

Maar voor al dit erfgoed geldt: het moet tastbaar zijn en je moet het kunnen beleven. Daarom maakt PSR zich ook al jaren hard voor herinrichting van de Karolingische burg!

PSR wil graag erfgoed in de gehele gemeente Vlissingen behouden en is heel benieuwd wanneer de Oostbeer en de Kazematten hersteld zullen zijn en opnieuw toegankelijk voor publiek. Én of we verborgen pareltjes, zoals de mozaïeken van Britannia en de spanten van de vliegtuigfabriek, ooit nog kunnen zien.

Deel deze pagina via

Abri’s Oost-Souburg

11 juni 2024 by alex achterhuis

Abri’s Oost-Souburg

De afgelopen maanden zijn de abri’s aan de Karolingenbaan herhaaldelijk doelwit van vernielingen. Al twee jaar rijden er echter geen bussen meer door deze straat en zijn deze abri’s overbodig. Helaas zijn op donderdag 28 maart wederom deze abri’s vernield. Partij Souburg Ritthem heeft de volgende vragen over het in stand houden van deze abri’s:

Vraag 1: Bent u het met de PSR eens dat wanneer duidelijk is dat abri’s opgeheven zijn, deze ook verwijderd zouden moeten worden? Graag toelichting.
Ons antwoord: Het college heeft op dinsdag 9 januari 2024 ingestemd met de routewijziging van buslijn 57. Dit betekent dat de abri’s op de voormalige route verwijderd kunnen worden. Om de abri’s te kunnen verwijderen moet de stroom worden afgesloten. Inmiddels is er bij de netbeheerder een aanvraag ingediend voor het ontkoppelen van de stoomvoorziening die op de abri’s zit.

Vraag 2: De PSR verzoekt het college om per direct in gesprek te gaan met de eigenaar van de abri’s om deze voorgoed te verwijderen. Graag toelichting.
Ons antwoord: Wanneer de netbeheerder de stroomvoorziening heeft afgekoppeld wordt er opdracht gegeven aan de eigenaar van de abri’s om deze te verwijderen.

Deel deze pagina via

Middelburgsestraat is een racebaan

3 juni 2024 by alex achterhuis

Middelburgsestraat is een racebaan

De Middelburgsestraat te Oost-Souburg bestaat uit een recht stuk weg, een bocht en een recht stuk weg. Het is een 30 km weg! Op de rechte weggedeelten kunnen rijsnelheden door gemotoriseerd zwaar boven de toegestane 30 km per uur komen. Ook de inrichting van deze straat nodigt helaas uit tot gevaarlijk rijgedrag dat gepaard gaat met hoge snelheden. Het spreekt voor zich dat alle omwonenden deze situatie levensgevaarlijk en uitermate ongewenst vinden! Bovendien bevindt zich een school in deze straat en is het tevens een rijroute richting een iets verder gelegen basisschool. De omwonenden zijn van mening dat hun veiligheid en die van de (jonge) weggebruikers niet gewaarborgd is in deze straat.
Het lijdt voor Partij Souburg-Ritthem geen twijfel, dat omwonenden zich ernstig zorgen maken over de verkeersveiligheid.

Een 30 kilometerstraat mag absoluut geen racebaan zijn!
Partij Souburg-Ritthem hecht veel belang aan verkeersveiligheid. We zijn van mening dat de inrichting van een weg zo optimaal mogelijk moet zijn om enerzijds op een veilige en prettige manier elkaar te passeren en anderzijds goed verkeersgedrag te stimuleren.
Daarbij is een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer ook belangrijk. Evenzo draagt een veilige straat ook bij aan de leefbaarheid en een prettige woonomgeving.
Reeds meerdere jaren hebben zowel de bewoners van de Middelburgsestraat als ook Partij Souburg-Ritthem zich ingezet om dit probleem proberen op te lossen. Tot nu toe is er geen actie ondernomen om bovenstaande situatie aan te pakken en wij vragen ons af of er eerst iets ernstigs moet gebeuren vooraleer er door het college daadwerkelijk stappen ondernomen worden!

Met de onderstaande vragen wil Partij Souburg-Ritthem haar ongenoegen uitspreken over de nu al 4 jaar lopende zorgwekkende verkeersproblemen in de Middelburgsestraat.

Vraag 1: Is het college bekend met de onveilige situaties die ontstaan zijn door de structurele snelheidsoverschrijdingen en toegenomen drukte in de Middelburgsestraat? Graag toelichting.
Ons antwoord: We beschikken over een aantal indicatoren voor de verkeersveiligheid. Dat zijn de klachten en meldingen, geregistreerde ongevallen en de rijsnelheden. Op basis van deze gegevens zijn we bekend met de ondervonden verkeersonveiligheid door bewoners.

Vraag 2: Kan het college aangeven welke inrichtingseisen er gelden bij een 30-kilometerzone zodat handhaving plaats kan vinden? Graag toelichting.
Ons antwoord: In de “ASVV 2021” van het verkeerskundig kennisinstituut CROW zijn de inrichtingseisen voor woonstraten 30 km/uur (erftoegangswegen binnen de bebouwde kom) opgenomen. Kort gezegd zijn dit de uitgangspunten:
• minimale wegbreedte is 4,80 meter en ideale wegbreedte is 5,80 meter
• open verharding/streetprint (uitstraling open verharding)
• een rijbaan zonder rijrichtingscheiding
• in de ideale situatie zijn er opsluitbanden aanwezig en er is geen witte lengtemarkering aanwezig (fietsstroken, kantmarkering, parkeervakken en dergelijke)
• openbare verlichting is aanwezig
• geen voorzieningen voor (brom)fiets- en/of landbouwverkeer
• oversteken op wegvakken is toegestaan voor langzaam verkeer
• parkeren kan op de rijbaan
• ontwerpsnelheid is 30 km/h
• voorrang op kruispunt is niet geregeld (gelijkwaardige kruispunten)

De inrichting van de Middelburgsestraat voldoet aan de inrichtingseisen. Handhaving op snelheid is mogelijk. Snelheidshandhaving kan de gemeente helaas niet zelf doen. Deze bevoegdheid ligt enkel bij de politie.

Vraag 3: Hoeveel en welke klachten en mails, vanaf 2019, heeft het college van bewoners ontvangen inzake de genoemde weg? En welke acties zijn dientengevolge ondernomen? Graag aantal per jaar met toelichting.
Ons antwoord: Er zijn sinds 2019 8 meldingen gemaakt over de verkeersveiligheid en 2 aanvullende meldingen over de herinrichting die in 2019 heeft plaatsgevonden. Naar aanleiding van deze meldingen hebben de melders reactie ontvangen, zijn er acties ondernomen rondom het Kroonjuweel en is de voorrangssituatie met het kruispunt Burgemeester Stemerdinglaan verduidelijkt.

Vraag 4: Is er sinds 2020 gekeken naar optimalisatie van de verkeersveiligheid in de Middelburgsestraat? Zijn er snelheidsmetingen uitgevoerd? Zo ja, wat waren daarvan de uitkomsten en is hierbij gekeken naar de mogelijkheid van herinrichting. Indien nee, waarom niet?
Ons antwoord: In mei 2023 heeft verkeerskundig adviesbureau Goudappel B.V. het rapport ‘Verkeersonderzoek Souburg-Noord fase 3’ opgeleverd. In dit verkeersonderzoek is een prognose gemaakt van de stijging van het verkeersaanbod en heeft het bureau aanbevelingen gedaan. Het gaat om een stijging van 1.000 motorvoertuigen per etmaal (mvt/etm) naar 1.300 motorvoertuigen per etmaal in de Middelburgsestraat. Een maximale intensiteit van 4.000-5.000 mvt/etm is gangbaar. In de aanbevelingen stelt Goudappel B.V. dat er geen wijzigingen noodzakelijk zijn.
Goudappel B.V. heeft in haar studie geen snelheidsmetingen uitgevoerd. Wij hebben wel inzicht in de snelheidsmetingen op basis van GPS-data. Deze gegevens geven een V85-snelheid van 37 tot 41 km/u weer. In het aankomende Programma Mobiliteit stelt de raad interventienormen vast, zodat duidelijk wordt welke verkeerssnelheden in een bepaalde setting acceptabel zijn en hoe het college om kan gaan met structurele overschrijdingen.

Vraag 5: Om de Middelburgsestraat minder aantrekkelijk voor hardrijders te maken wordt door de aanwonenden voorgesteld om de straat anders in te richten. Hierdoor zou tegelijkertijd ruimte ontstaan om extra groen te planten en aan te leggen. De bewoners van de Middelburgsestraat willen, dat de weg zo snel mogelijk met snelheidsbeperkende en veilig voor alle gebruikers (bijvoorbeeld bloembakken), manier wordt ingericht. Is het college bereid om de aanvullende maatregelen te nemen? Graag toelichten.
Ons antwoord: In 2019 is de Middelburgsestraat heringericht tussen de Burgemeester Stemerdinglaan en de Esdoornstraat. De herinrichting heeft plaatsgevonden in samenspraak met de bewoners door middel van een participatietraject. Op basis van de input door bewoners zijn diverse snelheidsremmende maatregelen aangebracht, namelijk een algehele versmalling van de rijbaan, het verwijderen van markeringen, kruispuntplateaus, een wegversmalling, klinkerverharding en parkeergelegenheden op de rijbaan. Er is bewust niet gekozen voor drempels, omdat diverse huizen niet onderheid zijn. Drempels kunnen hierdoor zorgen voor trillingsoverlast. Enkele bewoners hebben om deze reden aangegeven geen drempels te willen. Drempels hebben daarentegen wel het grootste effect op de snelheid van het verkeer.

Het overige deel van de Middelburgsestraat, tussen de Esdoornstraat en de Lekstraat, wordt heringericht na oplevering van Souburg Noord Fase 3. Bij deze herinrichting zullen wij de omwonenden betrekken via participatie en aandacht hebben voor de verkeerssnelheid. Het college is bereid de ondervonden problematiek te onderzoeken en in gesprek te gaan met de bewoners.

Vraag 6: Binnenkort starten in Souburg Noord nieuwe bouwprojecten. Is het college het met de PSR eens dat dit, samen met het autoluw maken van de Schroeweg, in de toekomst, tot extra toenemend verkeer in de Middelburgsestraat zal leiden? Zo ja, welke mogelijkheden ziet het college om de verkeersstroom door de Middelburgsestraat beter te managen?
Ons antwoord: Zie ons antwoord op vraag 4. De verkeersintensiteiten op de Middelburgsestraat vallen na oplevering van Souburg Noord Fase 3 ruim binnen de marges.

Vraag 7: Heeft het college gezocht naar alternatieve oplossingen voor de verkeerskundige situatie? Zou het mogelijk zijn om de Middelburgsestraat eenrichtingsverkeer, gedeeltelijk of geheel, te maken? Graag toelichten.
Ons antwoord: Zie ons antwoord op vraag 4. De aanbeveling van Goudappel B.V. is dat geen aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn. Het invoeren van eenrichtingsverkeer heeft grote impact op de verkeerscirculatie in de wijk. Daarnaast gaat de verkeerssnelheid bij eenrichtingsverkeer doorgaans omhoog, omdat er geen tegenliggend verkeer wordt verwacht. Tot slot vraagt het invoeren van eenrichtingsverkeer wederom om een complete herinrichting. Wij raden dit af.

Vraag 8: Is het college bereid om met de aanwonenden in gesprek te gaan om de verkeerssituatie in de Middelburgsestraat aan te pakken zodat het veiliger voor alle weggebruikers en bewoners wordt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, graag een toelichting.
Ons antwoord: Ja, het college is bereid in gesprek te gaan met de bewoners over de ondervonden problematiek. Daarnaast worden interventienormen opgenomen in het aankomende Programma Mobiliteit. Zie ook het antwoord op vraag 4.

Deel deze pagina via
« Previous Page
Next Page »

Laatste Nieuws

  • Inbraken en brandjes in OS
  • Wateroverlast Souburg Noord (2)
  • Karolingische Burg
  • Karolingische Burg – Het plan
  • Vlissingsestraat
  • Verkeersveiligheid bomenbuurt
  • SKJ registratie
  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 09 Albert John Vervorst
  • 20250611 A5 Flyer werving

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025