Partij Souburg-Ritthem

De gemeente, meer dan een stad alleen

  • Home
  • Over PSR
    • Bestuur
      • Huishoudelijk Reglement
      • Statuten
      • Algemene ledenvergadering
    • Fractie
      • Fractievergadering
      • Openbare Fractie
    • Lid worden
    • Giften en verantwoording
    • Contact
  • Waarom PSR?
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Souburgsche Courant
    • Nieuwsbrief
      • 2018
        • 2017
      • 2016
        • 2015
      • 2014
        • 2013
      • 2012
        • 2011
      • 2010
        • 2009
      • 2008
        • 2007
      • 2006
        • 2005
      • 2004
        • 2003
        • Links
  • Verkiezingen 2022
    • Kandidatenlijst 2022
    • Programma 2022
    • 15 punten om PSR te stemmen
    • Wat vindt u?

KASSA slaat plank volledig mis

5 maart 2024 by alex achterhuis

KASSA slaat plank volledig mis

Zaterdag 17 februari j.l. was er een uitzending van het consumentenprogramma KASSA, waarin de stelling werd gepresenteerd dat de zorg in Vlissingen niet op peil zou zin omdat we een artikel 12 gemeente zijn. De FNV ging er met gestrekt been in en Vlissingen werd als rampgebied afgeschilderd.

Gelukkig hebben we recent de resultaten van een onafhankelijk onderzoek gekregen, waarin werd gepresenteerd dat 94% van de ondervraagde inwoners tevreden zijn met hun schoon en leefbaar huis.

Informatie die ons bereikt leert ons dat inwoners van Middelburg en Veere dezelfde WMO-zorg krijgen als inwoners van Vlissingen. Dat kan ook niet anders want we moeten allemaal aan dezelfde wettelijke eisen voldoen.

De Sociale Cliëntenraad Vlissingen reageert ook op KASSA en zegt in haar brief “Vlissingen heeft de afgelopen 9 jaar juist niet op het minimabeleid bezuinigd en de allerarmsten zijn beslist niet slechter af dan andere inwoners van Walcheren of Nederland.”

Alex Achterhuis

Deel deze pagina via

FNV bijeenkomst Vlissingen

2 maart 2024 by alex achterhuis

FNV bijeenkomst Vlissingen

Elke medaille heeft ook een achterkant 

Op 28 februari j.l. was er in Vlissingen een bijeenkomst georganiseerd door de FNV met als onderwerp “Heb je weinig geld in Vlissingen? Dan laat het stadsbestuur je in de kou staan.

Wat een slecht georganiseerde bijeenkomst. Alleen maar geluid wat de FNV wilde laten horen. Je mag toch van een professionele organisatie als de FNV verwachten dat iedereen zijn verhaal zou kunnen doen, beide kanten van het verhaal wel te verstaan. De PZC-verslaggever geeft het in de kop van zijn artikel goed weer “Weinig ruimte voor tegengeluid”. Mislukt om een realistisch beeld van de werkelijkheid te projecteren.

Wat vooral opvalt is toch wel het tekort aan kennis bij de vicevoorzitter van de FNV mevrouw Jong in dit dossier. Raadslid de Zwarte was duidelijk over de verdeling van de financiële koek. Volgens mevrouw Jong politieke keuzes, die zouden dan via de Voorjaarsnota door middel van moties in de komende raadsvergadering aan de orde komen.

Mevrouw de Jong heeft duidelijk geen kennis van het artikel 12 traject. Vlissingen is hard aan het bezuinigen om de financiën weer op orde te krijgen, dat klopt, maar niet ten kosten van of over de rug van de minima. Daar slaat mevrouw de Jong de plank behoorlijk mis.

Natuurlijk moet je er als gemeente zijn voor je inwoners, maar ben je het niet eens met een besluit van de gemeente, ga dan in gesprek of maak desnoods bezwaar. De weg die de FNV nu kiest is die van polarisatie, het opzetten van inwoners tegen de gemeente(n). Dat is in een tijdsgewricht waarin je het juist samen moet doen echt een wijze van actievoeren die niet meer past in deze tijd. Daarmee had deze bijeenkomst meer het karakter van een ledenwerfactie en dat kan natuurlijk echt niet

FNV vicevoorzitter Jong stak ook een zogenaamde helpende hand toe om samen op te trekken naar Den Haag. Om meer financiële middelen voor de gemeente Vlissingen bij elkaar te lobbyen. Of dat nog geloofwaardig is na de eenzijdige avond waarbij de FNV de bokshandschoenen deelde is vol twijfel.

Deel deze pagina via

Van Sutburch naar Oost-Souburg

7 februari 2024 by alex achterhuis

De naam Souburg is afgeleid van Sutburch, wat verwijst naar de ligging van de Karolingische Burg. In de 19e eeuw is het dorp zich gaan ontwikkelen.

De groei is door de 2e wereldoorlog tot stilstand gebracht door de onderwaterzetting van een groot deel van Walcheren, de gevolgen hiervan zijn in de oude kern van Souburg nog steeds zichtbaar, door het vele zout in de buitenmuren.

Door de aanleg van de spoorlijn en het kanaal door Walcheren is Souburg verder gegroeid en dit heeft gezorgd voor economische bloei.

Ook tegenwoordig is openbaar vervoer belangrijk en staat het behoud hoog op de agenda. Door het verleggen van buslijn 57 via de Bermweg en de Spoorstraat is de verkeersdruk in de Vlissingsestraat sterk afgenomen. Daar zijn we als PSR blij mee. Wel pleit de PSR voor goede en veilige op- en uitstapplaatsen.

Behoud van de buslijn is belangrijk voor de leefbaarheid van het dorp.

Deel deze pagina via

Vragen over burgerbrieven

26 januari 2024 by alex achterhuis

Vragen over burgerbrieven

Regelmatig horen wij van onze burgers, dat zij een brief met daarin een vraag of verzoek naar het stadhuis hebben gestuurd en dat een reactie heel lang op zich laat wachten en soms ook zelfs uitblijft. Uiteraard betreurt PSR deze gang van zaken. Ondanks dat wij niet denken dat dit moedwillig gebeurt, zijn wij wel van mening dat deze gang van zaken niet bijdraagt aan een vertrouwen in de overheid en politiek. Daarom hebben wij de volgende vragen:

  1. Wat is de procedure omtrent de afhandeling van burgerbrieven? Graag uitgebreide toelichting.
    Antwoord: De fysieke brieven komen iedere werkdag binnen bij de gemeente. Alle brieven, waar een zogeheten handeling op wordt gevraagd van de gemeente, worden dezelfde dag geregistreerd in het zaaksysteem. Daarnaast wordt er op dezelfde dag een ontvangstbevestiging verstuurd naar de briefschrijver.
    De geregistreerde brieven worden vervolgens toegewezen aan het desbetreffende team. Het secretariaat wijst de brief toe aan de desbetreffende behandelaar. Vervolgens krijgt de briefschrijver binnen 6 tot 8 weken een inhoudelijke reactie. Met uitzondering van bezwaarschriften waarbij de termijn langer dan 8 weken is. Het volledige proces (inclusief het antwoord op de brief) wordt geregistreerd in het zaaksysteem.
  2. Hoe wordt gecontroleerd of deze procedure gevolgd wordt?
    Antwoord: Deze procedure wordt tot nu toe steekproefsgewijs gevolgd. Daarnaast is de gemeente overgeschakeld op een nieuw zaaksysteem Djuma waarin vanaf eind Q1 2024 frequenter gemonitord kan worden of de procedure gevolgd wordt.
  3. Hoe en binnen welke termijn wordt naar de indiener gecommuniceerd?
    Antwoord: Dezelfde dag, na ontvangst van de brief, stuurt de gemeente een ontvangstbevestiging met een zogeheten zaaknummer waaronder de brief is geregistreerd en contactgegevens voor informatie.
    Na ontvangst van de brief krijgt de briefschrijver binnen 6 tot 8 weken (wettelijke termijn en servicenorm) een inhoudelijke reactie.
  4. Hoe vaak kwam het voor dat deze termijn niet gehaald werd?
    Antwoord: Vanuit de steekproef (15 brieven in 2023) komt naar voren dat ruim 80% van de ingekomen brieven volgens de algemene servicenormen wordt afgehandeld.
  5. Is het college het met de PSR eens, dat een goede afhandeling bijdraagt aan een goedvertrouwen in het functioneren van de gemeente en in de politiek?
    Antwoord: Ja
  6. Ziet het college mogelijkheden voor verbetering van deze procedure? Zo ja, welke?
    Antwoord: De gemeente Vlissingen is voortdurend bezig met het verbeteren van de processen rondom dienstverlening. Dit vanuit de Visie op Dienstverlening 2022-2025.
    Met de komst van het zaaksysteem Djuma en de mogelijkheden van monitoring binnen het systeem zal in 2024 de frequentie van monitoring worden verhoogd. Afhankelijk van de uitkomsten worden de nodige verbeteringen doorgevoerd.
Deel deze pagina via

PSR wil vuurwerkverbod invoeren

23 januari 2024 by alex achterhuis

PSR wil vuurwerkverbod invoeren
Vuurwerkverbod in Vlissingen

Heeft Vlissingen de moed om vuurwerkverbod in te voeren?
Politiechef van Amsterdam Frank Pauw:
Het aantal agenten dat tijdens oud en nieuw gewond raakte bij rellen is in jaren niet zo hoog geweest. We krijgen altijd heel veel sympathie na de jaarwisseling en er wordt veel schande van gesproken, maar dan houdt het op. Een vuurwerkverbod zal é cht helpen. Bij het rookverbod dachten we ook dat het niet kon. Vroeg of laat moeten we als verstandige maatschappij naar een vuurwerkverbod.

Alleen een landelijk vuurwerkverbod helpt om rellen, schade en gewonde agenten tijdens de jaarwisseling enigszins te voorkomen. Ik zou politici willen oproepen om zich druk te maken om een vuurwerkverbod, niet om bivakmutsen. Volgens politiechef Frank Paauw, tevens portefeuillehouder geweld, kan alleen een landelijk vuurwerkverbod deze ‘gekte ’keren. ,,Politici die hier schande van spreken moeten nu hun masker afzetten en laten zien waar ze echt voor staan.

Toespraak burgemeester Van den Tillaar Nieuwjaarsreceptie 2024:
De Vlissingse gemeenteraad heeft eerder al eens uitgesproken het liefst naar een vuurwerkvrije gemeente te gaan. En mijns inziens blijft die oproep terecht: Oud en Nieuw is voor veel mensen gelukkig een fijn feest. Voor anderen verandert Nederland op Oudjaar middernacht in een vrijstaat. Waarbij ieder respect voor mens, dier en eigendom verdwijnt. Politiek Den Haag zou eindelijk eens het lef moeten hebben op dit thema door te pakken. Ik steun, ook vanuit mijn lidmaatschap van de Taskforce Onze Hulpverleners Veilig, de oproep van onze Nationale Politie, zoals recent verwoord door de politiechef van Amsterdam Frank Pauw, volledig

We hebben met belangstelling kennis genomen van uitspraken van de burgemeester op 8 januari 2024 tijdens Nieuwjaarsreceptie. In onze gedachte hebben we ook motie, die naar aanleiding van de uitspraken van de burgemeester in zijn Nieuwjaarstoespraak (op maandag 6 januari 2020) door voltallige raad op 30 januari 2020 aangenomen was.

Graag ontvangen we een antwoord op volgende vragen:

  1. Is het college het met de PSR en o.a. de politie eens dat (zwaar en illegaal) vuurwerk een steeds groter probleem wordt Bijvoorbeeld poging om een zorgcentrum in de brand te steken, het gooien van zwaar vuurwerk naar het zorgpersoneel. Graag toelichting.
  2. Hoeveel meldingen zijn er bij de Vlissingse politie eenheid en andere hulpdiensten binnengekomen (van 01 12 23 t/m 01 01 24) die betrekking hadden op overlast, hinder of schade door vuurwerk? Van wie waren deze meldingen afkomstig Graag toelichting.
  3. Wanneer vindt er een evaluatie plaats met politie, brandweer en ambulance over de
    overlast meldingen tijdens de nieuwjaarsnacht? Deelt het college het verslag van
    deze evaluatie met de raad?
  4. Vindt u het ook tijd worden om moed te tonen en uitvoering te geven aan de raadsbreed aangenomen motie uit 30 januari 2020 Graag toelichting.
  5. Ziet de portefeuillehouder mogelijkheden om n.a.v. de uitspraak van politiechef Frank Pauw in overleg te gaan met de andere Walcherse burgemeesters. Dit om mogelijkheden te onderzoeken om Walchers breed een vuurwerkverbod in te voeren? Graag toelichting.
  6. Hoe is de portefeuillehouder samen met de andere collegeleden van plan het debat over het einde aan het gebruik van consumentenvuurwerk te bevorderen? Graag toelichting.
  7. De PSR is van mening, dat zowel de aanpassingen van de regelgeving met de mogelijkheid een gemeente volledig vuurwerkvrij te verklaren, als ook breed in te zetten om tot een landelijk verkoop en distributieverbod te komen, urgente en actuele onderwerpen zijn Is de burgemeester bereid om in samenspraak met de andere Zeeuwse Gemeenten aan te dringen de zojuist genoemde onderwerpen onder de aandacht te brengen bij de informateur en toekomstig kabinet? Graag toelichting.
  8. Is het college het met de PSR eens dat zolang er nog geen landelijk verbod is, wij als gemeente eigen verantwoordelijkheid moeten nemen? En met een vuurwerkverbod in Vlissingen een duidelijk signaal naar politiek Den Haag te geven Zo nee waarom niet?
  9. Is het college bereid om in overleg met inwoners de mogelijkheden te bespreken voor het organiseren van een professionele vuurwerkshow? Graag een toelichting.
  10. Hoe denkt het college erover om nu samen met de raad te kijken naar de mogelijkheden om een vuurwerkverbod in aanloop naar 31 december 2024 in te voeren? Graag toelichting.
  11. Is het college bereid de raad een meningsvormende nota in Q1 2024 voor te leggen, zodat de raad het college een advies kan geven over haar visie op vuurwerkbeleid dan wel een vuurwerkverbod.


Deel deze pagina via

Vliegenoverlast

27 december 2023 by alex achterhuis

Vliegenoverlast

De fractie van PSR is door bewoners uit de Irenestraat en omgeving benaderd i.v.m. maandenlange ernstige vliegenoverlast in hun woningen en directe woonomgeving. Zelfs nu, in de herfst, ondervinden de bewoners nog steeds veel overlast van deze insecten.

Gezondheidsrisico:
Een vliegenplaag benadeelt niet alleen het wooncomfort, maar kan ook een gevaar voor
de gezondheid inhouden. Immers vliegen kunnen, als dragers van bacteri ë n, virussen,
parasitaire wormen etc. ziektekiemen overdragen wanneer zij in aanraking komen met
voedsel van mensen. Een aantal wetenschappelijke onderzoeken tonen zelfs aan dat een
toename van vliegen samenvalt met het toenemen van ziekten van het maag darmstelsel.

Daarom wil Partij Souburg Ritthem antwoord op volgende vragen:

  1. Is bovengenoemd probleem en de mogelijke oorzaak hiervan bij het college bekend?
    Antwoord: Het probleem is bij ons bekend. Via het meldingensysteem zijn, vanaf de zomerperiode tot op heden, diverse meldingen bij ons binnengekomen over vliegen- en stankoverlast in de Irenestraat. Het is ons niet bekend wat de oorzaak van het probleem is.
  2. Is het college bewust van de volksgezondheid risico s die de vliegen kunnen veroorzaken? Graag toelichting.
    Antwoord: Ja.
  3. Waarom worden meerdere klachten van de bewoners (telefonisch en via mijn Gemeente APP) genegeerd? Graag toelichting.
    Antwoord: Het college betreurt het dat inwoners het gevoel hebben dat hun meldingen zijn genegeerd. Wij hebben deze meldingen ontvangen en er is actie op ondernomen. Zo is bijvoorbeeld de ondergrondse container gewassen. Dit is ook vastgelegd in de melding.
  4. De bewoners die in oktober herhaaldelijk gebeld hebben, kregen tot hun verbazing te horen dat er afgelopen maanden geen meldingen van vliegenoverlast geregistreerd zijn. Kan het college uitleggen hoe dit mogelijk is?
    Antwoord: Nee, want zoals aangegeven in ons antwoord bij vraag 1, zijn er diverse meldingen ontvangen.
  5. Hoeveel klachten over vliegenoverlast zijn er de afgelopen 2 jaar geregistreerd? En in welke wijken? Graag toelichting.
    Antwoord: De afgelopen twee jaar zijn er 32 meldingen gemaakt over vliegenoverlast. Deze meldingen betroffen verschillende locaties in de gemeente Vlissingen, zoals de binnenstad, Middengebied, Vredehof, Scheldebuurt en Oost-Souburg.
  6. Hoe worden de ondergrondse containers in onze gemeente gereinigd? En met welke frequentie? Graag toelichting.
    Antwoord: Onze ondergrondse containers worden 1 keer per jaar schoongemaakt. Een aantal locaties (hotspots) wassen wij 2 keer per jaar. Op basis van meldingen wordt er aanvullend schoongemaakt.
  7. Is er een vliegen en maden preventie protocol in onze gemeente aanwezig? Graag toelichting.
    Antwoord: Nee, er is geen protocol voor het omgaan met overlast veroorzaakt door (vliegende) insecten als vliegen, mieren, bijen en wespen, motten en rupsen. Het bestrijden van overlast door insecten vereist maatwerk per soort, locatie, seizoen en bron, een protocol heeft daarvoor geen meerwaarde. Voor specifieke soorten (eikenprocessierups, Aziatische hoornaar) volgen wij de protocollen van rijk en provincie.
  8. Is het college bereid om klachten van burgers i n onze gemeente over vliegenoverlast in de directe woonomgeving als serieus probleem te onderkennen en hiermee gerichte acties tot vermindering van deze overlast te initiëren? Graag toelichting.
    Antwoord: Wij nemen deze meldingen serieus. Afhankelijk van de oorzaak wordt er – binnen de beschikbare middelen en mogelijkheden – gehandeld om de overlast te beperken. In de aangehaalde situatie is de oorzaak onbekend maar hebben we binnen onze mogelijkheden en invloedssfeer actie ondernomen.
  9. Hoe zit het communicatie) proces van burgermelding tot het nemen van initiatieven om de overlast te beperken c.q. weg te nemen er dan uit? Graag toelichting.
    Antwoord: Zodra er een melding binnenkomt, wordt deze beoordeeld en doorgezet naar de vakafdeling/meldingsverantwoordelijke. De meldingsverantwoordelijke neemt de melding in behandeling en neemt het initiatief. Dit initiatief kan inhouden:
    • Direct overgaan tot actie (zoals de melder voorstelt);
    • Het betrekken van andere collega’s en/of externen om het probleem op te lossen;
    • Niet overgaan tot actie, wanneer de melding valt binnen het vastgestelde ambitieniveau (geen actie).
  10. Waar mogelijk wordt om extra informatie gevraagd bij de melder en/of wordt de uitgevoerde actie teruggekoppeld. Mocht een melding vaker terugkomen, dan wordt naar andere oplossingen gezocht (binnen de beschikbare middelen en mogelijkheden).
Deel deze pagina via

Terug naar de postkoets?

12 december 2023 by alex achterhuis

Terug naar de postkoets?

De aanleg van de Zeeuwse spoorlijn in 1873, dit jaar 150 jaar geleden, kondigde het naderende einde aan van de oude postkoetsverbinding tussen Vlissingen en Middelburg via Groot-Abeele. Deze postkoets werd ‘Pietjeswagen’ genoemd naar het tarief van 32 ½ cent, een ‘Pietje’. Abeele was toen het knooppunt van vervoer met een herberg waar voerlieden en paarden konden rusten en drinken. Verbetering van vervoer kwam pas in 1882 met de eerste stoomtram en de halte Klein-Abeele. Deze halte was vanuit Groot-Abeele alleen bereikbaar met een veerbootje over het kanaal.

Opnieuw staat het openbaar vervoer ter discussie. Rijk en provincie investeren in een nieuw ambitieus plan. De gemeente wil behoud van de bestaande lijndienst Vlissingen – Oost-Souburg – Middelburg met vaste haltes. PSR is er nog niet gerust op. Komt er straks maar één vervoersknooppunt voor heel Oost-Souburg en Groot-Abeele? Of verzuchten de inwoners net als in 1882: “hadden we de Pietjeswagen nog maar!”

Deel deze pagina via

Cliëntervaringen Wmo positief

30 november 2023 by alex achterhuis

Cliëntervaringen Wmo positief

96% heeft schoon en leefbaar huis
VLISSINGEN – De gemeente Vlissingen heeft in 2023 twee onderzoeken laten uitvoeren. Als eerste het jaarlijks verplichte cliëntervaringsonderzoek Wmo. Dit betreft een steekproef onder alle cliënten in de gemeente Vlissingen die gebruikmaken van een vorm van Wmo-ondersteuning, bijvoorbeeld hulpmiddelen, huishoudelijke ondersteuning, dagbesteding of collectief vervoer. En ten tweede een kwaliteitsmeting over de Wmo-ondersteuningsvorm Schoon en Leefbaar Huis. Uit beide onderzoeken blijkt dat de tevredenheid van inwoners met Wmo ondersteuning en de kwaliteit van ondersteuning bij een schoon en leefbaar huis een ruime voldoende scoren.

Resultaten cliëntervaringsonderzoek Wmo
Dit onderzoek is uitgevoerd door HZ Kenniscentrum Zeeuwse Samenleving (voorheen: ZB| Planbureau). De algemene lijn is dat mensen net als voorgaande jaren positief zijn over hun ervaringen met betrekking tot de Wmo. 60% tot 79% van de respondenten antwoordde positief of zeer positief op de vragen. Wel is het zo dat op een aantal punten deze percentages lager liggen dan in de meting over 2021.
Deelname aan het onderzoek is anoniem. De antwoorden zijn ook niet te herleiden tot individuele inwoners of het type ondersteuning dat iemand krijgt.

Resultaten kwaliteitsmeting Schoon en Leefbaar Huis
Dit onderzoek is uitgevoerd door Zorg-Lokaal. Dit is een onafhankelijke instantie die bij meerdere gemeenten objectief onderzoek uitvoert naar zowel de kwaliteit als de beleving/ervaring onder inwoners met huishoudelijke ondersteuning. De eerste serie kwaliteitsmetingen Schoon en Leefbaar Huis vond in de eerste week van juli 2023 plaats en de tweede ronde in de laatste week van september 2023. Bij 96% van de huisbezoeken bleek dat de kwaliteit van de huishoudelijke ondersteuning goed is. Voor de kwaliteit werd er gemiddeld een 7,6 gescoord.
Bij 95,3% van de huisbezoeken is een voldoende behaald voor het onderdeel beleving van de uitgevoerde huishoudelijke ondersteuning. Het gemiddelde cijfer voor klantbeleving was een 7,3.

Duiding van de resultaten
De uitkomsten van de twee onderzoeken zijn niet één op één met elkaar te vergelijken, omdat de onderzoeksopzet verschillend is en omdat het om verschillende doelgroepen gaat. Daarbij komt dat de afgelopen periode een bijzondere was. 2022 en 2023 stonden in het teken van de veranderingen binnen de Wmo Aanvullende Zorg, mede ingegeven vanuit de opdracht van de Artikel 12 inspecteur om kosten te besparen. Dergelijke veranderingen gaan vaak gepaard met onrust onder inwoners. Dat blijkt ook uit de signalen die de gemeente eind 2022 en begin 2023 ontving vanuit inwoners en raadsleden; met name zorgen over Schoon en Leefbaar Huis. Wethouder Albert Vader heeft daarom aan de gemeenteraad toegezegd onderzoek te laten doen.

De kernvraag daarbij was: is de kwaliteit van de ondersteuning op orde? Met andere woorden: wordt het resultaat Schoon en Leefbaar Huis in de praktijk gerealiseerd? Om die vraag te beantwoorden is er objectief onderzoek uitgevoerd bij de inwoners thuis en zijn er 150 huisbezoeken gedaan.
Uit de resultaten blijkt dat de kwaliteit op orde is. De resultaten zijn volgens Zorg-Lokaal zelfs opvallend positief in vergelijking met andere gemeenten die een vergelijkbare transitie
doorgemaakt hebben. In Vlissingen bedroeg het aantal onvoldoendes op kwaliteit 4%. Bij andere gemeenten lag dit in het verleden tussen de 7% en 10%.

Gewenningsperiode
Bij grote veranderingen is er altijd sprake van een gewenningsperiode bij inwoners. Volgens Zorg-Lokaal speelt dit ook in andere gemeenten die in het verleden een grote omslag maakten. Wat ook meespeelt bij deze gewenning is dat er nu meer dan voorheen een beroep gedaan wordt op eigen kracht en het netwerk van inwoners. Dit past ook binnen de brede verandering die we inzetten binnen de Vlissingse Zorgdriehoek. Vanuit het gedachtegoed van “Positieve Gezondheid” en “Reablement” werken we eraan dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig en zelfredzaam thuis kunnen wonen. Deze omslag is ook nodig zodat de zorg op langere termijn ook toekomstbestendig is in tijden van financiële en personele schaarste.

Aandachts- en verbeterpunten
Uiteraard zijn er ook aandachts-/verbeterpunten. Een voorbeeld hiervan is dat de vervanging bij ziekte en verlof niet altijd is geregeld. Dit speelt met name in de vakantieperiodes en is ook een landelijk probleem als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt.
Verder blijkt uit het cliëntervaringsonderzoek Wmo dat de bekendheid met onafhankelijke clientondersteuning lager is dan voorgaande jaren. De gemeente brengt dit extra onder de aandacht bij Buurtteams Vlissingen en het team Wmo en Jeugd.
Deze aandachtspunten en de resultaten van beide onderzoeken worden vanzelfsprekend besproken met de met de betreffende zorgaanbieders en de Adviesraad Wmo en Jeugd.

Deel deze pagina via

Algemene Beschouwingen 2023

16 november 2023 by alex achterhuis

Goedemiddag allemaal.
Voor ons ligt de begroting 2024 en de meerjarenbegroting 2025 – 2027. Een begroting 2024 die
afsluit met een negatief saldo van 2,2 miljoen euro.

Voorzitter
We zitten in een periode die voor velen van ons als verwarrend wordt ervaren. Hoe kun je nu met een tekort van 2,2, miljoen besluiten om 7 ton uit te geven aan het muZEEum? En wellicht besluiten we straks om in een extra kunstgrasveld voor de voetbalverenigingen te gaan investeren. Een investering van maar liefst een miljoen. En als we dan rondkijken in Vlissingen dan wordt er overal hard gewerkt om achterstallig onderhoud weg te werken (in elke wijk liggen er wel straten open) en gaan de ontwikkelingen in het Scheldekwartier voorspoedig. Hoe kun je met dit in het achterhoofd nu vertellen dat we nog verder moeten bezuinigen? Hoe leg je dat uit? Een moeilijk verhaal over budgetten en bestemmingsreserves maakt het er voor de burger niet duidelijker op.
Een begrijpelijke begroting zal niet alleen voor de raad een verbetering zijn maar zal ons ook helpen om ons beleid uit te leggen aan de burgers. We zijn dan ook blij met de eerste stappen die gezet zijn om toe te werken naar behapbare en leesbare documenten. We hopen dat we in de kadernota al de eerste vorderingen op dit gebied mogen zien.

Voorzitter
De oplopende kosten binnen het sociaal domein blijven ons zorgen baren. Met een vergrijzende bevolking is dit natuurlijk verklaarbaar. De inrichting en consolidatie van de Vlissingse Zorgdriehoek moet ervoor gaan zorgen dat we grip krijgen en houden op de kosten. Maar we gaan ook de beweging naar voren nadrukkelijk inzetten om zwaardere zorgvragen te voorkomen. Daarnaast hopen we dat de landelijke Hervormingsagenda Jeugd gaat helpen om de kosten te verlagen, maar vooral ook helpt om snel de juiste hulp in te zetten waar die het hardst nodig is.

Voorzitter
We zijn nog niet uit de financiële problemen . Toch heeft de Artikel-12 inspecteur de ambitie om het artikel-12 proces in 2024 af te ronden. We zijn benieuwd met welk advies hij in het vierde kwartaal van 2024 komt. We kijken uit naar het eerste deel van het Masterplan Stationsgebied. Tevens verwachten we een ontwikkelvisie Kenniswerf en kijken we uit naar de visie Arsenaalgebied en uiteraard de hernieuwde visie Spuikom. Met de uitvoering van deze visies wordt onze gemeenten aantrekkelijker voor studeren, werken en wonen. Partij Souburg-Ritthem heeft cultuur hoog in het vaandel staan en we onderschrijven de visie van het college om in de machinefabriek, broedplaatsen voor zowel professionele als amateur kunsten te voorzien. Maar de PSR ziet ook nog uitdagingen. De huisvesting van arbeidsmigranten blijft een aandachtspunt. We hopen dat we daar in 2024 door de nieuwe huisvestingsverordening en de nieuw te realiseren locaties weer een stap in kunnen zetten.

Voorzitter
Afgelopen najaar hebben wij tijdens een informatiebijeenkomst in de historische kerk in Oost-Souburg ideeën en mogelijkheden geïnventariseerd voor wat betreft de herinrichting van de Karolingische Burg. Als vervolg hierop zullen wij ons sterk maken dat er in 2024 ook daadwerkelijk een plan tot herinrichting gerealiseerd wordt. We dienen om die reden de motie Karolingische burg “Van gedragen plan van aanpak naar uitvoering” in en hopen dat we in 2025 tot uitvoering over kunnen gaan. Op 1 januari 2024 wordt de omgevingswet ingevoerd. Kunt u ons tijdig en regelmatig informeren over de mogelijke problemen en de voortgang?

Voorzitter
Het vergt veel inspanning om de leefbaarheid in onze stad en dorpen te behouden en te versterken, om sociale cohesie aan te moedigen en om ervoor te zorgen dat iedereen maar dan ook echt iedereen mee kan doen. Daarom dienen we de motie “Ieder kind naar buiten” in. Op deze manier willen we ontmoetingsplekken zoals speelplaatsen helpen faciliteren. Als het aan de PSR ligt, willen we een gemeente zijn waar het draait om het welzijn van haar inwoners, om het versterken van de infrastructuur van onze wijken en het benadrukken van de karakteristiek van dorpse kernen.
Voor een fijne en veilige woonplaats wil de PSR echter ook meer aandacht voor veiligheid. Keer op keer heeft de PSR de aanspreekbaarheid en zichtbaarheid in onze gemeente van de BOA’s aangekaart in verband met de preventieve werking. Echter zijn er nu signalen vanuit de inwoners dat de zichtbaarheid jammer genoeg niet toegenomen is. We zijn dan ook blij dat er ruimte in de begroting is opgenomen om het aantal BOA’s uit te breiden.

Voorzitter
Zoals in het begin van onze beschouwingen al aangegeven willen we graag dat er een extra kunstgrasveld komt voor de voetbalverenigingen. Vandaar het, mede door ons, ingediende amendement. In voorgaande weken is er een stevige discussie gevoerd over de dekking die in dit amendement wordt voorgesteld. De kaders die aangeven wanneer er geld ingezet mag worden uit de bestemmingsreserve Wind in de Zeilen blijken niet concreet genoeg. Om nu te voorkomen dat er straks voor alles en nog wat een greep uit deze reserve wordt gedaan zouden we graag van het College een voorstel zien om deze kaders concreter te maken zodat we in een periode van bezuinigingen verantwoord met deze reserve kunnen omgaan.

Rest mij om de ambtelijke organisatie te bedanken voor de inzet in het afgelopen jaar.
Dank voor uw aandacht.

Deel deze pagina via

De bankjes komen terug

7 november 2023 by alex achterhuis

De bankjes komen terug

Partij Souburg-Ritthem is blij met feit dat er in onze dorpen en stad diverse bankjes staan, waar mensen even kunnen uitrusten, van het uitzicht genieten of elkaar ontmoeten. Het belang van deze bankjes mag dan ook niet onder stoelen of banken worden geschoven. Nu heeft Partij Souburg-Ritthem geconstateerd dat er verschillende bankjes in slechte staat zijn en eigenlijk niet meer echt uitnodigen om op te gaan zitten. Ook is gebleken, dat het bankje in de Kanaalstraat, tegenover de Kruidvat zelfs is verdwenen. Partij Souburg-Ritthem, staat voor goede leefbaarheid in onze dorpen en stad en heeft hierover de volgende vragen:

  1. Beschikt het college over een overzicht van de bankjes welke in onze gemeente een opknapbeurt nodig hebben? Zo nee, waarom niet?
    Antwoord: Team Stadsbeheer houdt lijsten bij van de geplaatste banken in de gemeente Vlissingen. D.m.v. meldingen van burgers, burgerschouwen en eigen waarnemingen houden wij de (technische)staat van de banken bij. Jaarlijks vervangen we onderdelen en/of complete banken. Dit is afhankelijk van de beschikbare financiële middelen en de ernst van de schade aan de bank.
    Gemeente heeft een beheersysteem. Dit systeem is de afgelopen jaren gevuld met areaal/ kapitaalsgoederen. Vorig jaar en begin dit jaar is het straat- en park meubilair geïnventariseerd. Tevens is deze geschouwd op de technische staat. We zijn op dit moment de geïnventariseerde data aan het verrijken met extra informatie. We hopen volgend jaar een meerjarenplan/ begroting te kunnen presenteren om het onderhoud en vervangingswaarde inzichtelijk te maken via het beheerssysteem. Hiermee proberen we de financiën beter te laten aansluiten op het beheer en onderhoud van het straat -en parkmeubilair.
  2. Wanneer is dit straatmeubilair voor het laatst geïnspecteerd?
    Antwoord: Zie het antwoord bij vraag 1.
  3. Wat is de reden dat het onderhoud van deze bankjes niet op orde is?
    Antwoord: Er is gekeken om de banken te vernieuwen. Echter zijn de kosten van de bankjes drastisch omhooggegaan. Het vernieuwen paste niet binnen de beschikbare financiële middelen. We hebben daarom gekeken naar alternatieven om de bankjes op te knappen. Hiervoor zijn materialen besteld en inmiddels worden/zijn de eerste bankjes vernieuwd.
  4. Is het college het met de PSR eens, dat goed onderhouden bankjes, in welke staat zij ook mogen verkeren, bijdragen aan een goede leefbaarheid voor onze bewoners?
    Antwoord: We zijn het met u eens dat een bankje bijdraagt aan de leefbaarheid in onze dorpen en stad. De technische staat en veiligheid staat bij ons daarom ook voorop. De esthetische kant komt daarna (bijvoorbeeld het schilderwerk). Dit sluit ook aan bij de artikel 12 status waarin wij als gemeente verkeren en het vastgestelde ambitie-/ onderhoudsniveau.
  5. Is het college bereid, dit onderhoud binnen korte termijn uit te voeren, zodat onze bewoners weer van de bankjes gebruik kunnen maken?
    Antwoord: Tijdelijk houden we de bankjes veilig en repareren we de onderdelen die kapot zijn met nieuwe materialen. Uiteindelijk worden alle bankjes voorzien van een nieuw houten zitgedeelte. Inmiddels is het zitgedeelte van de bank in de Kanaalstraat (ter hoogte van de Braamstraat) vernieuwd. We zullen eerste de banken waarvan het zitgedeelte het meest beschadigd is vervangen en zo de lijst afwerken. We hopen de werkzaamheden eind januari 2024 afgerond te hebben.
  6. Kunt u ons laten weten waarom het bankje in de Kanaalstraat weggehaald is? Dan wel het weer terug komt?
    Antwoord: De bank tegenover het Kruitvat was aangereden en niet meer veilig. We hebben deze weggehaald en veiliggesteld. Vanwege de hoge kosten voor een nieuwe bank hebben wij ervoor gekozen de bank te reviseren. Daarmee proberen we de kosten te beperken en kijken we ook naar een stukje duurzaamheid. We hopen het bankje in week 40/41 terug te plaatsten. Daarna zullen we de overige bankjes in de Kanaalstraat opknappen.
Deel deze pagina via
« Previous Page
Next Page »

Laatste Nieuws

  • Inbraken en brandjes in OS
  • Wateroverlast Souburg Noord (2)
  • Karolingische Burg
  • Karolingische Burg – Het plan
  • Vlissingsestraat
  • Verkeersveiligheid bomenbuurt
  • SKJ registratie
  • Royement fractieleden
  • Vlissingen als evenementenstad
  • Tekort opvangplaatsen huiselijk geweld
  • 20211214 01 Albert Vader
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 02 Alex Achterhuis
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 05 Wilma van Dongen
  • 20250611 A5 Flyer werving
  • 20211214 09 Albert John Vervorst
  • 20250611 A5 Flyer werving

Volg ons via Sociale Media

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025